وبلاگ

در بارداری گوشت بره بخورید!

همه چیز درباره دوران بارداری

در بارداری گوشت بره بخورید!

«مری» یک بره کوچک پخته بود و در سه ماهه اول بارداری آن را می خورد چون ویار او خیلی شدید بود، به طوری که هر چیزی به دستش می‌آمد، می‌خورد. به علاوه گوشت بره برای او و کودکش مواد غذایی زیادی داشت که آن‌ها را قوی و سالم می‌کرد. گوشت بره نه تنها خوشمزه است بلکه مملو از مواد غذایی مناسب برای دوران بارداری مانند ویتامین B6، آهن و پروتئین است.

همه چیز درباره دوران بارداری

گوشت بره در یک نگاه

مقدار مصرف: 100 گرم گوشت بره بدون چربی     کلسیم: 2%
کالری: 165     ویتامین A: صفر
چربی‌های اشباع شده: 4 گرم     ویتامین C: صفر
پروتئین: 19 گرم     آهن: 6%
فیبر: صفر

غذایی رضایتمند

اغلب خانم‌ها به اندازه کافی پروتئین مصرف نمی‌کنند و چون پروتئین برای رشد سلول‌ها و تولید خون لازم است، موقعی که باردار هستید باید به مقدار خیلی خیلی بیشتری از آن مصرف کنید. در حقیقت در دو ماهه اول بارداری حجم خون شما تا 40 یا 50 درصد افزایش می‌یابد. شما برای تولید این خون زیاد به پروتئین زیادی نیاز دارید.
اگر این حرف‌ها دلیل کافی و خوبی برای افزایش مصرف پروتئین نیست پس به این مطلب توجه کنید: از علائم کمبود پروتئین، علائم معمول دوران بارداری از جمله خستگی، استفراغ و کمبود اشتها است. پس پروتئین بیشتری مصرف کنید که پروتئین این علائم را برطرف می‌کند.

انتخاب زیرکانه

باور می‌کنید که گوشت بره منبع اسید چرب ضروری (دوکوزاهگزانوئیک) DHA  (Docosahexaenoic) acid است. درست است که گوشت بره بهترین منبع موجود DHA نیست ولی خیلی خوب است. در یک پرس کوچک گوشت بره (حدود 100 گرم) بدن شما و کودک تان 120 میلی گرم DHA دریافت می-کنید. این مقدار نزدیک به نیمی از مقدار روزانه سفارش شده برای مغز در حال رشد فرزند شماست و همچنان‌که دیدیم در سه ماهه اول در دوران بارداری مغز کودک شدیدا مشغول تشکیل بخش‌ها و ساختن صدها هزار نورون است.

ارزش زیاد

فقط به ارزش غذایی زیاد گوشت بره نگاه کنید. گوشت بره منبع خوب ویتامین B6، اسید پانتوتنیک، فسفر، منگنز، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B12، آهن، روی، مس و سلنیوم است. ویتامین B6 می‌تواند با تهوع صبحگاهی مقابل کند. یتامین B12 یکی از ویتامین‌هایی است که دسترسی به آن مشکل است زیرا فقط در  در منابع حیوانی یافت می‌شود. این ویتامین های یکی از ویتامین‌های کلیدی انرژی زا است و خوردن 100 گرم گوشت بره می‌تواند 50 درصد مصرف روزانه (3 میکرگرم) ویتامین B12 شما را تامین نموده و علائم خستگی سه ماهه اول را برطرف نماید.
گوشت بره مواد معدنی زیادی هم دارد. شما برای پشتیبانی از افزایش شدید حجم خون و برای تولید گلبول‌های قرمز کودک خود به مقدار زیادی آهن نیاز دارید. یک پرس گوشت بره دارای حدود 4/1 میلی-گرم آهن است. فلز روی پشتیبان دستگاه ایمنی است که برای جلوگیری از سرماخوردگی معمولی موثر است. گوشت بره دارای 2/5 میلی‌گرم روی در هر 100 گرم است و این هم 50% نیاز روزانه شما است و سلنیوم یک آنتی اکسیدان نیرومند است که وقتی شکم شما بزرگ‌تر می‌شود، به پوستان کمک می‌کند خاصیت کشسانی خود را حفظ کند. با 8 میکروگرم سلنیوم و همه این مواد مغذی سالم، گوشت بره‌ای که می‌خورید دارای بسیاری از منابعی است که بدن برای قوی و راحت ماندن و پرورش یک کودک سالم به آنها نیاز دارد.

خرید بهاره

چون بره کوچک فقط در اواخر بهار یافت می‌شود، می‌توانید گوشت تازه بره کوچک را تهیه نمایید. اگر قیمت گوشت راسته بره گران است، گوشت ران آن را بخرید که اگر آن را با سبزیجات مورد علاقه خود و کمی دقت در یک آرام پز بپزید، خوشمزه می‌شود. همچنین تکه‌های گوشت خوشمزه بره را به همین طریق پخته و جایگزین گوشت مرغ یا گوشت‌های دیگر بنمائید. اگر گوشت بره تازه در دسترس نبود می-توانید از منجمد آن استفاده نمائید.

غذاهای خوشمزه

گوشت بره زود هضم و سرشار از پروتئین و دیگر مواد ضروری است. اگر تا به حال گوشت بره نخورده‌اید و مزه آن را نمی‌دانید، بدانید که گوشت بره واقعا خوشمزه است به این دلیل است که غذای سنتی است و در آشپزی اطراف مدیترانه با لذت خورده می‌شود لذا گوشت ران در رستوران‌ها خیلی گران است.
بنابر‌این گوشت بره را امتحان کنید. کسانی که گوشت‌های دیگر می‌خورند، گوشت بره برایشان مائده بهشتی است یا آن که گوشت بره را با پیاز و قارچ روی آتش کباب کرده و با سس ماست و نعناع و لیمو با شلتوک پخته بخورید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید