وبلاگ

نیازهای غذایی سه ماه اول بارداری

همه چیز درباره دوران بارداری

نیازهای غذایی سه ماه اول بارداری

غذای خوب خوردن در سراسر دوران بارداری مهم است ولی در چند هفته اول بارداری اهمیت ویژه‌‌‌‌‌‌‌ای دارد. این چند هفته زمانی است که همه مشخصه‌‌‌‌‌‌‌های اصلی کودک مانند ستون فقرات، اعضاء و دست و پاها آفریده شده و شکل می‌‌‌‌‌‌‌گیرند. در حالی که بعضی مواد غذایی مانند اسیدفولیک، آهن و کلسیم در این مرحله اهمیت زیادی دارند رشد سریع تخم بارور به انواع مختلف ویتامین‌‌‌‌‌‌‌ها، مواد معدنی، پروتئین، کربوهیدرات‌‌‌‌‌‌‌ها و چربی نیاز دارد. بسیاری از غذاهای سالم مانند آجیل‌‌‌‌‌‌‌ها، تخم‌‌‌‌‌‌‌ها، سبزیجات، میوه‌‌‌‌‌‌‌ها، لبنیات، غلات و گوشت می‌‌‌‌‌‌‌توانند این مواد غذایی ارزشمند را به کودک برسانند.

همه چیز درباره دوران بارداری

تخم بارور: چهار روز اول

تخم بارور: مرحله رشد با تخمک بارور آغاز شده و به رویان (embryo) و بالاخره به جنین تبدیل شده و دارای 23 کروموزوم از شما و 23 کروموزوم از همسر شما است. این کروموزوم‌‌‌‌‌‌‌ها دارای مواد ژنتیکی هستند که جنس کودک و علائمی مانند رنگ چشم، رنگ مو، قد و مشخصه‌‌‌‌‌‌‌های چهره و تا حدی استعداد و شخصیت او را تعیین می‌‌‌‌‌‌‌کنند.

واقعیت اثبات شده

بدن در دوران بارداری حقیقتا کار سختی دارد حتی اگر همه کارهایی که انجام می‌‌‌‌‌‌‌دهد تحت پوشش اراده و آگاهی شما باشد. ممکن است ندانید چرا بدن شما چنین سیگنال‌‌‌‌‌‌‌های غیرعادی و عجیب و غریب را ارسال می‌‌‌‌‌‌‌کند پس آن را شرح می‌‌‌‌‌‌‌دهیم تا به آن توجه کنید.
اغلب بانوان، در حدود هفته پنجم بارور شدن از بارداری خود آگاه می‌‌‌‌‌‌‌شوند که در آن زمان گردش خون و قلب جنین تشکیل شده است.
چرا تا آن وقت صبر کنید؟ از حالا شروع کنید و با خوردن مقادیر زیادی از غذاهای سالم سبب رشد بهتر کودک خود بشوید. حتی قبل از باردار شدن سوخت رساندن به بدن با بهترین غذاها ممکن است باعث تغییرات خوبی شود و این سه ماهه اول اگر مهم‌‌‌‌‌‌‌تر از ماه های دیگر نباشد به همان اندازه اهمیت دارد.

کشف بزرگ

لحظه‌‌‌‌‌‌‌ای که می‌‌‌‌‌‌‌فهمید باردار شده‌‌‌‌‌‌‌اید یکی از هیجانی‌‌‌‌‌‌‌ترین لحظه‌‌‌‌‌‌‌هایی است که تجربه کرده‌‌‌‌‌‌‌اید مهم نیست که این لحظه موقعی باشد که بی‌‌‌‌‌‌‌صبرانه منتظر ورود به مکانی بوده یا در مطب دکتر منتظر پرستار باشید تا جواب آزمایش‌‌‌‌‌‌‌تان را به شما بدهد. چه انتظار آن را داشته و چه نداشته باشید، فهمیدن بارور شدن‌‌‌‌‌‌‌تان برایتان کاملا شادی بخش است. اگر چنین باشد شما دیگر تنها نیستید.

قطار هوایی هورمونی

بسیاری از مادران آینده در سراسر دوران بارداری نگرانی دارند. نگران نباشید، این کاملا طبیعی است. بدن تمام وقت کار کرده و هورمون‌‌‌‌‌‌‌ها و مواد شیمیایی‌‌‌‌‌‌‌ای تولید می‌‌‌‌‌‌‌کند که بر خلق و خوی شما اثری عمیق دارد و بسیاری از حالات، نتیجه مستقیم عمل آن‌‌‌‌‌‌‌ها است. تولید هورمون یک کار خسته‌‌‌‌‌‌‌کننده است و این هم دلیل دیگری ست (که باور کنید به مقدار زیادی از غذاهای سالم برای خوردن نیاز دارید). برای گذران این دوران پرتنش و دشوار به استفاده از غذاهای سالم فکر کنید. مثلا پروتئین مصرف کنید. بدن برای تولید هورمون‌‌‌‌‌‌‌های رشددهنده سینه، بزرگ شدن رحم، و (البته) نوسان آزادانه عواطف به پروتئین نیازمند است. انواع لوبیا، آجیل‌‌‌‌‌‌‌ها، لبنیات، تخم‌‌‌‌‌‌‌ها و گوشت منابع خوب پروتئین هستند. با خوردن غذاهای مناسب می-توانید آرام نشسته و از هیجانات به شادی‌‌‌‌‌‌‌ها و نگرانی‌‌‌‌‌‌‌های گاه‌‌‌‌‌‌‌گاه که با گردونه هورمونی دوران بارداری همراه هستند لذت ببرید یا حداقل این که آن‌‌‌‌‌‌‌ها را بپذیرید و در تمام مدت خواهید دانست که به خود و کودک‌‌‌‌‌‌‌تان سوخت‌‌‌‌‌‌‌رسانی شده و سالم هستید و این راه را به خوبی طی خواهید کرد

نیازهای غذایی سه ماهه اول

چون افراد از حال بدنی با هم فرق دارند لذا باید با متخصص زنان با مامای خود مشورت کنید تا یک برنامه غذایی ایده‌‌‌‌‌‌‌آلی برایتان تجویز کند. وضعیت سلامتی،سن، وزن، میزان فعالیت، وراثت و مقدار استرس در نیازهای غذایی شما موثر هستند. جدول پائین راهنمای غذایی سالم سه ماهه اول دوران بارداری است.
ویتامین‌‌‌‌‌‌‌های کلیدی     مواد معدنی کلیدی
تیامین: روزانه 4/1 میلی گرم      سدیم: روزانه 1500 میلی گرم
ریبوفلاوین: روزانه 4/1 میلی‌‌‌‌‌‌‌گرم     کلرید: روزانه 3300 میلی‌‌‌‌‌‌‌گرم
نیاسین: روزانه 18 میلی گرم     پتاسیم: روزانه 4700 میلی‌‌‌‌‌‌‌گرم
بیوتین: روزانه 3 میکروگرم     کلسیم: روزانه 1000 میلی‌‌‌‌‌‌‌گرم
اسید پانتاتونیک: روزانه 6 میلی‌‌‌‌‌‌‌گرم    فسفر: روزانه 700 میلی گرم میلی گرم
ویتامین B6 روزانه 9/1 میلی‌‌‌‌‌‌‌گرم    منیزیم: روزانه 350 میلی گرم برای خانم‌‌‌‌‌‌‌های 31 تا 50 ساله: روزانه 360 میلی گرم
اسید فولیک: روزانه 800 میلی‌‌‌‌‌‌‌گرم    روی: روزانه 11 میلی گرم
ویتامین B12 روزانه 6/2میلی‌‌‌‌‌‌‌گرم    ید روزانه 220 میکروگرم
کولین (شولینا: روزانه 6/2 میلی گرم     سلنیوم: روزانه 60 میکروگرم
ویتامین A: روزانه 2700 واحد بین‌‌‌‌‌‌‌المللی    مس روزانه 100 میکروگرم
ویتامین C: روزانه 85 میلی گرم     منگنز: روزانه 2 میلی گرم
ویتامین D: روزانه 400 واحد بین‌‌‌‌‌‌‌الملل    فلوئور: روزانه 3 میلی گرم
ویتامین E : روزانه 15 میلی گرم     کرم: روزانه 30 میکروگرم
ویتامین K: روزانه 90 میکروگرم    مولیبدن: روزانه 50 میکروگرم

روند رشد کودک در دوران بارداری

سن (برحسب هفته)    قد کودک    تغییرات رشدی
1    1/0 میلی‌‌‌‌‌‌‌لیتر    بلاکتوسیت به دیواره رحم می‌‌‌‌‌‌‌چسبد
3    1 میلی‌‌‌‌‌‌‌لیتر     ستون فقرات اولیه و تشکیل روده کوچک
4 تا 5    2 تا 3 میلی‌‌‌‌‌‌‌لیتر     جوانه‌‌‌‌‌‌‌های دست‌‌‌‌‌‌‌ها و پاها تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌شوند
6    5/1 سانتی‌‌‌‌‌‌‌متر     ضربان قلب را می‌‌‌‌‌‌‌توان با سونوگرافی تشخیص داد
8    7/3 سانتی‌‌‌‌‌‌‌متر     پلک‌‌‌‌‌‌‌ها و سوراخ‌‌‌‌‌‌‌های تشکیل‌‌‌‌‌‌‌شده سر گردتر می‌‌‌‌‌‌‌شود و ماهیچه‌‌‌‌‌‌‌ها تشکیل شده، حرکات کم
12    8/8 سانتی‌‌‌‌‌‌‌متر    بدن درازتر شده، جنس را می‌‌‌‌‌‌‌توان از بیرون تشخیص داد. موها و ناخن‌‌‌‌‌‌‌ها درمی‌‌‌‌‌‌‌آیند.
16    14 سانتی‌‌‌‌‌‌‌متر    سر به صورت راست نگه داشته می‌‌‌‌‌‌‌شود، پاها و حرکات بیش‌‌‌‌‌‌‌تری را می‌‌‌‌‌‌‌توان تشخیص داد.
24    32 سانتی‌‌‌‌‌‌‌متر    درازتر می‌‌‌‌‌‌‌شود ولی بدن خیلی لاغر است. فضاهای خالی (کیسه‌‌‌‌‌‌‌های هوایی) داخل ریه‌‌‌‌‌‌‌ها تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌شوند.
28    5/38 سانتی‌‌‌‌‌‌‌متر     چین و چروک‌‌‌‌‌‌‌های مغز ایجاد شده، پلک‌‌‌‌‌‌‌ها باز می‌‌‌‌‌‌‌شوند. بیضه‌‌‌‌‌‌‌ها در پرها پایین می‌‌‌‌‌‌‌آیند.
32    5/43 سانتی‌‌‌‌‌‌‌متر    چربی‌‌‌‌‌‌‌های بدن شروع به انباشته شدن می‌‌‌‌‌‌‌کنند. ناخن‌‌‌‌‌‌‌های پاها تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌شوند.
36    5/47 سانتی‌‌‌‌‌‌‌متر    ناخن‌‌‌‌‌‌‌ها در سر انگشتان روییده‌‌‌‌‌‌‌اند. بدن توپولی می‌‌‌‌‌‌‌شود.
38    50 سانتی‌‌‌‌‌‌‌متر    سلول‌‌‌‌‌‌‌های مغز کاراتر شده، سینه بیشتر رشد می‌‌‌‌‌‌‌کند.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید