وبلاگ

خواص موز در دوران بارداری

همه چیز درباره دوران بارداری

خواص موز در در دوران بارداری

یک موز پوست‌‌‌‌‌کنده را گاز بزنید یا آن را قطعه قطعه یا پوره کرده و با غذایتان بخورید. زیرا مواد غذایی افسانه‌‌‌‌‌ای و باور نکردنی زیادی در موز بوده، به علاوه این که زود هضم است. یک موز بزرگ 4 گرم فیبر و حدود 20% نیاز روزانه شما از ویتامین C و ویتامین B6 را تامین می‌‌‌‌‌کند.

همه چیز درباره دوران بارداری

موز در یک نگاه

مقدار مصرف: 1 موز بزرگ     کلسیم: 1%
کالری: 121    ویتامین A: 2%
چربی اشباع شده: صفر     ویتامین C: 20%
پروتئین: 1 گرم     آهن: 2%
فیبر: 4 گرم

ما هم شنیده‌‌‌‌‌ایم که موز سرشار از پتاسیم است. یک موز بزرگ دارای حدود 480 میلی گرم پتاسیم یعنی حدود یک چهارم مصرف روزانه است. به علاوه دارای نزدیک به 40 میکروگرم فولات است که همچنان که یک ماده غذایی خیلی مهم برای رشد لوله عصبی است. لوله عصبی در سه ماهه اول تشکیل شده و بسته می‌‌‌‌‌شود و به راستی آن قدر مهم است که از همین الان می‌‌‌‌‌بایست مقدار زیادی فولات مصرف کنید.

 

موز توازن را برقرار می‌‌‌‌‌کند

ویتامین B6 به تنظیم مقدار سدیم پتاسیم کمک می‌‌‌‌‌کند که اگر استفراغ کنید این تنظیم بهم می‌‌‌‌‌خورد. موز بزرگی که می خورید دارای 05/0
میلی گرم ویتامین B6 است. برای کمک اضافی، موز منبع خوب منیزیم (37 میلی گرم) و پتاسیم (480 میلی‌‌‌‌‌گرم) است که برای تنظیم سالم مایعات بدن مورد نیازند. شاید این ترکیب مواد تنظیم‌‌‌‌‌کننده مایعات دلیلی بر خوردن موز بعد از استفراغ است که ا یک درمان خانگی معمول پیرزن‌‌‌‌‌ها است.

واقعیت اثبات شده

ویتامین B6 به برطرف کردن تهوع صبحگاهی کمک می‌‌‌‌‌کند.

کار میمون

اگر فکر می‌‌‌‌‌کنید موز مال میمون هاست، گوش کنید؛ محققان دریافته‌‌‌‌‌اند در ورای فواید سلامتی آفرین خوردن موز، آن به میمون ربطی ندارد. بر اساس تحقیقی که اخیرا در زمینه اعصاب‌‌‌‌‌شناسی منتشر شده است، افرادی که رژیم غذایی سرشار از پتاسیم دارند نسبت به آن هایی که پتاسیم مصرف نمی کنند 50% احتمال حمله قلبی کمتری دارند. پتاسیم همچنین ضد فشار خون است و محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو دریافته‌‌‌‌‌اند موز ممکن است. از پوکی استخوان در خانم‌‌‌‌‌های یائسه جلوگیری کند. مطالعات ذیل درباره بارداری نیستند ولی بعضی فواید بهداشتی مرتبط با بارداری را در خوردن موز نشان می‌‌‌‌‌دهند.
1- وارد کردن موز در برنامه غذایی فشار خون را در یک حد متناسب نگه دارید. فشار خون بالا در اواخر دوران بارداری می‌‌‌‌‌تواند به مشکلاتی مانند تشنج حاملگی منجر شود.
2- اگر باردارید خوردن مقدار زیادی کلسیم جنبه حیاتی دارد چون کودک در حال رشد شما این ماده معدنی را از استخوان‌‌‌‌‌هایتان می‌‌‌‌‌گیرد. اگر موز می‌‌‌‌‌تواند استخوان‌‌‌‌‌های خانم‌‌‌‌‌های یائسه را سالم نگه دارید پس به شما هم می‌‌‌‌‌تواند کمک کند.

موز قند خون را کم می‌‌‌‌‌کند

همچنین موز سرشار از مواد شیمیایی گیاهی مانند میریستین که یک آنتی اکسیدان قوی است که گمان می‌‌‌‌‌رود قند خون را پایین می آورد (و بتا – سیتوسترول است که به پائین آوردن کلسترول بد کمک می-کند). کمی قند خون و مقدار کلسترول کم، بخشی از بارداری سالم است.

تهوع صبحگاهی بهبودی می‌‌‌‌‌یابد

اگر باردار هستید، تهوع صبحگاهی بدترین مشکل سه ماهه اول است. تهوع صبحگاهی دامن گیر همه خانم‌‌‌‌‌های باردار نمی شود ولی اگر پیش بیاید در مواقع بخصوص یا حتی در تمامی روز حالت تهوع دارید. برای بعضی خانم‌‌‌‌‌ها ممکن است به استفراغ منجر شود. خصوصا اگر حالت تهوع شما به استفراغ می‌‌‌‌‌انجامد، کوشش کنید غذاهای غیر محرک بخورید تا معده شما را بهم نزند. این غذاها مواد معدنی‌‌‌‌‌ای دارند که تعادل مایعات بدن را که با استفراغ بهم خورده، تنظیم نماید. موز چیزی است که دکترها تجویز می‌‌‌‌‌کنند. موز غیرمحرک بوده و برای معده تهوع خوب است. دارای پتاسیم بوده و باعث می‌‌‌‌‌شود مایعات بدن سریعا به حالت تعادل برگردد. به خاطر این دلایل است که موز در رأس پرفروش‌‌‌‌‌ترین میوه‌‌‌‌‌های تازه در آمریکای شمالی است.

موز برای فشار خون

فشار خون مناسب برای دوران بارداری سالم مهم است در مطالعات  DASH (نگرش غذایی برای پایین آوردن فشار خون) مصرف 8 تا 10 پرس سبزیجات و میوه‌‌‌‌‌جات در روز همراه به یک رژیم غذایی سالم با کاهش فشار خون همراه بود (چیزی که معمولا با دارو رفع می‌‌‌‌‌شد)، پتاسیم به مقدار زیاد در موز یافت می‌‌‌‌‌شود و فقط یکی از مواد غذایی میوه جات و سبزیجات است که به حفظ فشار خون نرمال کمک می-کند

غذاهای خوشمزه

موز و برنج درمان خانگی مشهور معده بهم خورده شده است ولی اگر حالت تهوع ندارید به جای آن از دستور ذیل استفاده کنید یک موز را به صورت طولی ببرید. کمی کره بادام زمینی به آن مالیده (یا بادام زمینی را خرده کرده و روی آن‌‌‌‌‌ها بپاشید) یا موز را در ماست معمولی یا ماست وانیل دار ریخته یا این که موز را همراه با توت فرنگی میل نمایید می‌‌‌‌‌توانید یک فنجان ماست، یک موز خرد شده و یک فنجان یخ خرد شده را در مخلوط کن ریخته و مایعی غلیظ و یکنواخت به دست آمده را میل نمایید. این مخلوط را می‌‌‌‌‌توانید با ماست معمولی و یک مشت توت‌‌‌‌‌فرنگی منجمد، یک موز خرد شده و کمی آب پرتقال درست کرده و به عنوان یک نوشیدنی نشاط آور و خوشمزه میل نمایید. آیا به بستنی میل شدید دارید؟
اگر چنین است، موز را به صورت طولی بریده و مقدار ماست منجمد و چیزهایی مانند توت فرنگی، سیاه گیله، تمشک آلبالو و یا ترکیبی از آن‌‌‌‌‌ها و بادام خرد شده را روی آن ریخته و میل نمایید. این معجون هم آسان درست می‌‌‌‌‌شود و هم خوشمزه است.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید