وبلاگ

در بارداری لوبیا چیتی بخورم؟

همه چیز درباره دوران بارداری

در بارداری لوبیا چیتی بخورم؟

لوبیا چیتی دارای فیبر، پروتئین، انرژی بخشی و همچنین مواد معدنی پشتیبان گلبول‌‌‌های قرمز بوده و غذای خوبی برای تحرک‌‌‌پذیری شما است. این لوبیا دارای مواد مغذی مورد نیاز کودک مانند فولات، کولین، فیبر، پروتئین و آهن است. انواع لوبیا در واقع دارای مواد مغذی مهم برای رشد و نمو کودک هستند، خصوصا لوبیای چیتی که یک ماده افزودنی ضروری رژیم هفتگی این سه ماهه و دوره‌‌‌های بعد و حتی دوران شیردهی است.

همه چیز درباره دوران بارداری

لوبیا چیتی در یک نگاه

مقدار مصرف: نصف فنجان (100 گرم)     کلسیم: 11%
کالری: 350    ویتامین A: صفر
چربی اشباع نشده: صفر    ویتامین C: 10%
پروتئین: 21 گرم     آهن: 25%
فیبر: 15 گرم

با فیبر خود را سیر کنید

خوردن غذاهای فیبردار برای هر کسی خوب است. غذاهای دارای فیبر زیاد با خطر کم بیماری‌‌‌های قلبی و سلامت دستگاه گوارش همراه است.
آیا این را می دانستید که انواع لوبیا به کنترل افزایش وزن کمک می‌‌‌کند؟ فیبر برای خانم‌‌‌های باردار دستیار مبارزه با تهوع صبحگاهی است. یکی از بهترین راه‌‌‌های کمک به خانم‌‌‌های باردار در مبارزه علیه تهوع و استفراغ معمول در سه ماهه اول این است که شکم خود را همیشه پر نگه دارند. اگر اجازه ندهید خیلی گرسنه شوید، معده‌‌‌تان مشغول هضم غذا شده و کمتر مزاحم شما می‌‌‌شود. لوبیا چیتی منبع بسیار عالی فیبر بوده با مقدار تعجب‌‌‌آور 15 گرم در فقط نصف فنجان است.
لوبیا چیتی مملو از فیبر است. شما خانم باردار در هر شبانه روز به 28 گرم فیبر نیاز دارید. اگر کنسرو لوبیا چیتی مصرف می‌‌‌کنید، اول آنها را خوب با آب بشویید تا سدیم اضافی آن دفع شود. سالم‌‌‌ترین و ارزان‌‌‌ترین راه خوردن لوبیا چیتی (که البته کمی زحمت دارد) این است که لوبیای خام را خریده و یک شب در آب خیسانده و پخته و بعد مصرف کنید.

معدن عجیب

انواع لوبیا یکی از سالم‌‌‌ترین غذاهای روی زمین هستند ما باید آن‌‌‌ها را بیش‌‌‌تر بخوریم. آیا می‌‌‌دانستید که لوبیا چیتی مقدار متنابهی مس، سلنیوم، آهن، فسفر و منگنز است؟ این مواد معدنی ممکن است باعث تعجب شما نشوند ولی وقتی بفهمید که برای کودک در حال رشدتان چه کار می‌‌‌کنند، با عجله به آشپزخانه رفته و یک قوطی آن را باز کرده و می‌‌‌خورید.
مس به تشکیل گلبول‌‌‌های قرمز خون کمک کرده تا شما کودک‌‌‌تان بتوانید در این سه ماهه اول میلیون‌‌‌ها گلبول قرمز را بسازید. آهن برای ساختن هموگلوبین یعنی ماده موجود در گلبول‌‌‌های قرمز که اکسیژن را از ریه‌‌‌ها به کودک‌‌‌تان می‌‌‌رساند، اهمیت دارد ولی فزاینده‌‌‌ی بزرگی برای رژیم غذایی است چون رشد را تسریع بخشیده و به متابولیسم پروتئین کمک می‌‌‌کند. آیا می‌‌‌دانید دندان‌‌‌های کودک در سه ماهه اول شکل می‌‌‌گیرند؟ مطمئنم خوشحال می شوید بدانید فسفر غذاهایی مانند لوبیا چیتی همراه با کلسیم برای رشد مناسب استخوان‌‌‌ها و دندان‌‌‌های کودک‌‌‌تان اهمیت دارد. یک میلی‌‌‌گرم مس (تقریبا صد درصد مقدار مورد نیاز) و 5 گرم آهن (تقریبا 19 درصد نیاز) و 400 گرم فسفر (بیش می از نیاز روزانه) در نصف فنجان لوبیای چیتی وجود دارد.

محبوب‌‌‌ترین لوبیا

لوبیا چیتی در ایالات متحده بیش از همه انواع لوبیاها تولید می‌‌‌شود و یکی از محبوب‌‌‌ترین لوبیاها در آمریکای شمالی و هم در آمریکای جنوبی است. همچنین لوبیا چیتی بیش از همه انواع لوبیاها فیبر دارد. یک فنجان لوبیا چیتی نیاز روزانه فیبر شما را تامین می‌‌‌کند. لوبیا چیتی برای خوراک لوبیای دو آتشه و دیگر غذاهای مکزیکی و همچنین خوراک فلفل. سوپ و ماکارونی بسیار خوب است و برای اضافه کردن به سالاد هم مناسب است.
لوبیا چیتی و دیگر غذاهای انرژی زا به شما لذات اضافی می‌‌‌دهند. به خاطر خستگی و کمبود انرژی که مشخصه‌‌‌های سه ماهه اول ات، شما باید بتوانید به ورزش پرداخته یا اقلا پیاده‌‌‌روی کنید. بله! ما از ورزش صحبت می‌‌‌کنیم.

ورزش در دوران بارداری برای اغلب خانم‌‌‌ها توصیه می‌‌‌شود ولی اول با متخصص زنان و قابله خود مشورت کنید. این دوران وقت خوبی برای اغاز یک ورزش سنگین نیست. ورزش در دوران بارداری می‌‌‌تواند به افزایش مقدار انرژی و کنترل افزایش وزن، احساس آرامش و خوش‌‌‌بینی، ثابت نگه داشتن قند خون، پایین آوردن فشار خون و جلوگیری از مشکلات مرتبط با بارداری مانند یبوست و کمر درد، کمک کند.

ورزش می‌‌‌تواند در این دوران دوست خوبی برایتان باشد و حتی می‌‌‌تواند کار بیش‌‌‌تری انجام دهد و بدن را برای سختی‌‌‌های دوران بارداری آماده کند. مطالعات نشان داده است، خانم‌‌‌هایی که قبل از زایمان از نظر جسمانی سالم بوده‌‌‌اند، نسبت به افراد دیگر سریع‌‌‌تر زایمان نموده و کمتر به مواد محرک یا سزارین و زایمان فورسپس ( forceps) نیاز داشته‌‌‌اند. بنابراین قبل از پوشیدن لباس ورزش، سراغ لوبیا چیتی رفته و بعد از آن یک نفس عمیق کشیده و ورزش کنید. شما و کودک‌‌‌تان از این کار خوشحال خواهید شد.

غذاهای خوشمزه

آیا برای درست کردن لوبیای دو آتشه یا فلفل شیرین وقت ندارید؟ اگر چنین است یک قوطی کنسرو لوبیا چیتی را در مخلوط کن ریخته و کمی سوپ سبزیجات به آن افزوده و مخلوط نموده و در یک ظرف مایکروویو ریخته و حرارت دهید. وقتی آماده شد، مقداری سس مکزیکی، یک مقدار ماست ساده و پنیر خرد شده، روی آن ریخته و با ساقه کرفس، هویج و یا ماکارونی (سبوس دار) میل نمایید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید