وبلاگ

جو عامل سیری در بارداری

همه چیز درباره دوران بارداری

جو عامل سیری در بارداری

جو یک کاسه بلغور جو گرم غذایی خوشمزه آرام بخش و ملایم است و برای خانم‌‌های دارای حالت تهوع مشکلی ندارد. به علاوه، بلغور جو مملو از مواد مغذی خوب مانند فیبر، پروتئین، ویتامین‌‌ها و مواد معدنی همچون آهن است. بلغور جو نه تنها حالتان را خوب کرده بلکه اطمینان می‌‌دهد که شما و کودکتان خوب تغذیه شده‌‌اید.

همه چیز درباره دوران بارداری

بلغور جو در یک نگاه

مقدار سرو: یک پاکت بلغور جو اماده و تقویت شده: 28 گرم     کلسیم: 10%
کالری: 105    ویتامین A: 18%
چربی اشباع نشده: صفر    ویتامین C: صفر
پروتئین: 4 گرم     آهن: 40%
فیبر: 3 گرم

مقدار مصرف: 50 گرم جو خام (حدود یک سوم فنجان)     کلسیم: 3%
کالری: 200    ویتامین A: صفر
چربی اشباع نشده: صفر    ویتامین C: صفر
پروتئین: 8 گرم     آهن: 10%
فیبر: 3 گرم

پاکت‌‌های مملو از آهن

فقط یک پاکت بلغور جو ساده دارای حدود 40 درصد نیاز روزانه آهن شما است. این غذای ملایم و مناسب تهوع صبحگاهی، یکی از بهترین غذاهای همیشگی سه ماهه اول است. آهن برای ساختن هموگلوبین لازم است. هموگلوبین جسم مرکبی در گلبول‌‌های قرمز خون است که اکسیژن را از ریه‌‌ها به سایر اعضاء بدن و به بافت‌‌های کودک می‌‌رساند. کودک در حال رشد، جفت او و حجم فزاینده خون او آهن مورد نیاز شما را افزایش داده‌‌اند. یک خانم باردار روزانه حدود 27 میلی گرم آهن نیاز دارد ولی یک خانم غیرباردار فقط به 18 میلی گرم آهن نیاز دارد. اگر مقدار آهن بدنتان کم شود، به کم خونی مبتلا می‌‌شوید. کم خونی ممکن است به کم حالی، احساس ضعف و غش شما منجر شده و مبارزه با عفونت را مشکل سازد. اگر بلغور جو ساده را دوست ندارید مقداری هل، کشمش یا میوه جات خشک به آن اضافه کنید تا جالب‌‌تر شود ولی بلغور جو همراه با شکر و دیگر طعم‌‌دهنده‌‌ها را حتما کنار بگذارید. گفتنی ست جو نیم‌‌دانه از بلغور جو خیلی بهتر است.

عامل سیری در بارداری

بلغور جو به عنوان یک غذای کاهش وزن، در حال محبوب شدن است. دلیلش آن است که سرشار از دو غذای پرکننده یعنی فیبر و پروتئین است. احساس لذت بعد از خوردن یک کاسه سوپ بلغور جو به خاطر 6 گرم فیبر و 8 گرم پروتئین موجود در یک کاسه سوپ بلغور جو است. فیبر پر کننده است لذا معده را پر کرده و شما احساس سیری و خشنودی می کنید. اگر می‌‌خواهید از اشتهای شدید (ویار) خودداری کنید یا صرفا می‌‌خواهید حالت تهوع خود را به حداقل برسانید، سوپ بلغور جو بهترین چیز است. اگر از نظر گوارشی صحبت کنیم افزاینده خوبی برای هر صبحانه است زیرا می‌‌توانید به صورتی کامل‌‌تر و آرام‌‌تر بر احساس صبحگاهی خود غلبه کنید.
با ویتامین B شاد باشید.

بلغور جو به شما و کودک‌‌تان چیزهای زیادی می‌‌دهد. بلغور جو دارای ویتامین A، ریبوفلاوین، فولات و فسفر است. همچنین دارای سه نوع دیگر از ویتامین‌‌های B یعنی تیامین، نیاسین و ویتامین B6 است. ویتامین‌‌های B می‌‌توانند به افزایش انرژی کمک کنند. یک کاسه بلغور جو تقریبا 3 تا 10 درصد ویتامین-های مورد نیاز روزانه شما را تامین می‌‌کند. علاوه بر این‌‌ها ویتامین‌‌های B به کار کرد سیستم عصبی و حفظ نظم عضلات لوله گوارش کمک کرده و در سالم نگهداشتن موها، چشم‌‌ها و کبد و کودک‌‌تان نقش مهمی را بازی می‌‌کنند.

غذای مغز در یک کاسه سوپ

سوپ بلغور جو شما دارای 11 میلی‌‌گرم کولین هم هست. شما باید در دوران بارداری روزی 45 میلی‌‌گرم کولین مصرف کنید. کولین به عنوان یک ماده مغذی موثر بر رشد مغز و دستگاه عصبی کمتر شناخته شده است لذا وقتی غذاهایی را برای دوران بارداری خود انتخاب می‌‌کنید، کولین را به عنوان غذای خوب در نظر داشته باشید.

غذاهای خوشمزه

استفاده ازبسته‌‌های بلغور جو و آماده شاید راحت باشد. ولی من فکر می‌‌کنم از نظر غذایی به خوبی بلغور جو معمولی و غیرآماده نیست زیرا بلغورهای آماده معمولا برای خوشمزه شدن پر از تعیین‌‌کننده‌‌ها و مواد افزودنی هستند که به درد نمی‌‌خورد. من خودم جو آسیاب کرده یا پوست کنده را با تمام مزه و مواد غذایش بر بلغور جوهای آماده ترجیح می‌‌دهم. من معمولا مقداری شیر، آب میوه یا آب داغ روی آن ریخته، چند لحظه می‌‌گذارم بماند و سپس مقداری میوه‌‌جات یا آجیل در آن ریخته و مصرف می‌‌کنم.

مطمئنم که راز آن را فهمیدید. برای لذت بردن از بلغور جو لازم نیست آن را بپزید. برای آماده نمودن بهترین بلغور جو که تا به حال خورده‌‌اید، روی جو آب جوش بریزید و تقریبا 5 دقیقه اجازه دهید جوها آب را جذب کند، آنگاه شیر و دیگر مخلفاتی که می‌‌خواهید را به آن اضافه کرده و میل نمایید. شما از مواد غذایی و خوشمزگی آن تعجب خواهید کرد.

مواظب قند باشید

بعضی از بلغورهای جو آماده دارای مقدار زیادی شکر هستند که شما و کودک‌‌تان به آن نیاز ندارید. ضرب-المثل «قند، کودک را چاق می‌‌کند» را یادتان باشد و می‌‌دانید که به دنیا آوردن کودک‌‌های چاق دشوار است. بنابراین هرجا ممکن است قند غیر ضروری را قطع کنید مثلا بلغور جو با حداقل قند را انتخاب کنید یا این که بلغور جو خالص خریده و مقدار کمی شیره افرا، عسل یا شیره توت به آن اضافه کنید.

 

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید