وبلاگ

چگونه هوش طبیعت گرا را با بازی تقویت کنیم؟

کودک و اسباب بازی

چگونه هوش طبیعت گرا را با بازی تقویت کنیم؟

هوش طبیعت‌گرا چیست؟ چگونه می‌توانیم هوش طبیعت‌گرا را در کودکان تقویت کنیم؟

کودک و اسباب بازی

 

بازی_1 / بازی برای تقویت هوش طبیعت‌گرا

اسم بازی: بازی با سایه‌ها

کودکان شاهد چگونگی تولید سایه توسط بدن و این چگونه در طول زمان سایه‌ها تغییر می‌کنند  خواهد بود کودکان مهارت‌های همکاری با یکدیگر را باز خواهند یافت و با بازی به تقویت هوش طبیعت گرا میرسند درحالی که ماهیت ارتفاع ، حس تعادل و تطابق و درک بینایی خود را تقویت می کنند.

وسایل بازی: گچ ، نور خورشید

دستور العمل بازی برای تقویت هوش طبیعت‌گرا / کودکان پیش دبستانی

1-برای این بازی باید از فضای بیرون کلاس و در یک فضای باز در هنگام صبح یا بعد از ظهر یک روز آفتابی استفاده نمایید . پس از این که کودکان پیش دبستانی بخواهید با سایه‌های خود بازی کنند و سپس از آنها بخواهید که سایه‌ای با یک سوراخ در وسط آن یک سایه گرد  یک سایه مکعبی و یک سایه زوایه‌دار بسازند.

2-اعضای کلاس را به گروه‌های کوچک تقسیم کنید . هرگروه یک نفر را به عنوان نقشه‌کش انتخاب کنند. دیگر اعضای گروه با سایه خود مجسمه بسازند ، نقشه‌کش با استفاده از یک تکه گچ دور سایه ساخته شده را علامت‌گذاری کند.

3-وقتی که گروه‌ها کار مجسمه‌های سایه ای را تمام کردند به صورت کار گروهی دیگر شروع به ساخت مجسمه‌های دیگران با سایه‌های خود می‌کنند. نقشه‌کش به گروه پیوسته و یکی دیگر از اعضا به عنوان مهندس حرکات و حالت‌های بچه‌ها رابرای باز ساختن سایه جهت‌دهی می‌کند.

4-در مورد چگونگی ساختن اشکال سایه‌ها توسط کودکان بحث کنید . دشواری‌های موجود برای ساخت مجسمه‌ی سایه به طور دقیق را برسی کنید . برای مثال وقتی خورشید حرکت می‌کند ، بچه‌ها دارای سایه با سایز و شکل متفاوتی می‌شوند سطح همکاری در میان گروه‌ها تغییر می‌کرد آیا بچه‌ها دارای روش‌های حل مساله برای جلوگیری از نور آفتاب و ساخت یک سایه خاص بودند؟

بازی-2 / بازی برای تقویت هوش طبیعت‌گرا

اسم بازی : به درختان توجه بیشتری کنید.

وسایل مورد نیاز:  کتاب راهنمای درخت ، کاغذ ، مداد شمعی

کودکان مهارت طبقه‌بندی را با استفاده از روش‌های بررسی و تعیین درختانی که انتخاب کرده‌اند، با استفاده از الگوی برگ پوست و جوانه‌های آنها  تقویت می‌کنند.

نحوه انجام بازی تقویت هوش طبیعت‌گرا

1-کودکان یک درخت را انتخاب کرده و با استفاده از کمک مربی به تعیین نوع و خصوصیات برگ آن می‌پردازند مانند : ساده ، مرکب ، صاف ، دندانه‌دار ، رنگارنگ ، پنجه‌ای ،الگوی رگه‌دار و سوزنی و فلس مانند

2-با استفاده از خصوصیات پوست مثل پوسته پوسته ، ضخیم یا نازک ، خوشبو یا صمغ‌دار

3-با استفاده از کاغذ و مداد شمعی کودکان شکل برگ و پوست هر درخت را ترسیم کنند.

4-کودکان پیش دبستانی باید درخت شناسایی شده‌ی خود را به دقت مشاهده کرده و یک پاراگراف در مورد مشاهدات خود توضیح دهند. آنها باید به خصوصیات یکی از میوه‌ها ، آشیانه پرندگان، و یا حفره‌های داخل درخت و محیط اطرافش اشاره کنند.

5-گفته‌ها و نقاشی‌های کودکان را ثبت و ضبط نمایید.

بازی-3 / بازی برای تقویت هوش طبیعت‌گرا

اسم بازی: گرده افشانی گل‌ها

بچه ها یک گره افشانی صوری یک زنبور عسل را می آموزند.

مواد مورد نیاز : گل‌های متنوع کاغذی بزرگ / کندوی بزرگ کاغذی که به اندازه کافی برای چمباتمه زدن کودکان پیش دبستانی بزرگ باشد/ نی ، کیف‌های کوچک پلاستیکی که در گوشه‌های پایینی آن یک سوراخ باشد/ نوار ، حداقل سه نوع حبوبات ، یک فنجان کوچک برای نگهداری شهد در مرکز هر گل ، آب شیرین

اول صحنه را آماده کنید ، گل‌های کاغذی را دور اتاق بر روی زمین بچینید هر گل باید یک نوع حبوبات بر رویش به عنوان گرده و یک فنجان شربت به عنوان شهد در وسط داشته باشد کندوی کاغذی باید روی زمین با کمی فاصله از گل‌ها قرار گیرد.

نحوه انجام بازی تقویت هوش طبیعت‌گرا

1-کودکان پیش دبستانی را به 3 گروه تقسیم‌بندی کنید . یک گروه به عنوان لارو در کندو که منتظر غذا هستند قرار بگیرند. یک گروه به عنوان زنبور پرستار که به لاروها غذا می‌دهند گروه دیگر به عنوان زنبورهای کارگر که گرده و شهد جمع آوری می‌کنند.

2- هر زنبور کارگر به یک نی به عنوان خرطوم و یک کیف که به پایش بسته شده باشد به عنوان سبد گرده نیاز دارد.

3-زنبورهای کارگر از گلی به گلی دیگر حرکت کرده و گرده‌ها را جمع کرده و درون سبد می‌ریزند و از شهدها می‌نوشند وقتی زنبورها از گلی به گلی دیگر می‌نشینندباید کمی تکان بخورند تاچند تا از دانه‌ها از سبدشان به روی گل بریزد.

4-زنبورهای کارگر گاهی به کندو بازگشته و زنبور پرستار مقداری از گرده‌ها را از سبد برداشته تا به لاروها بدهد.

5-هر لاروی به صورت چمباتمه زده و ساکت در حفره‌های کندو می‌نشیند و منتظر می‌ماند تا به او غذا بدهند.

6-بعد از مدتی نقش‌ها جابه جا شوند و به هرکودکی این فرصت داده شود تا نقش هر مدل زنبوری را بازی کند.

بازی 4 / بازی برای تقویت هوش طبیعت‌گرا

اسم بازی: گاو بسازید!

در قالب گروه‌های کوچک کودکان پیش دبستانی دست به ساخت یک گاو با سایز واقعی می‌زنند تا اندازه گیری و ودقت در تخمین را تمرین کنند. این تمرین را می‌توان با اشکال دیگر هم انجام داد مثلا منظومه شمسی یا حیوانات دیگر یا حمل و نقل یا بنای تاریخی یا ساختمان‌ها و یا درختان

مواد مورد نیاز : کتاب گاوها ، متر نواری  متر چوبی ، چسب نواری

نحوه انجام بازی تقویت هوش طبیعت‌گرا

1-با استفاده از کتاب حیوانات در مورد گاو ، میزان طول و عرض گاو مشخص شده و اطلاعات کودکان پیش دبستانی افزایش داده می‌شود.

2-کلاس به دو گروه تقسیم می‌شود و مشخص می‌گردد که کدام گروه شمای کلی گاو نر و یا ماده را خواهند ساخت.

3- با استفاده از مقیاس‌های به دست آمده از کتاب ، هر گروه با استفاده از چسب نواری شمای کلی یک گاو را با اندازه واقعی بر روی زمین ترسیم می‌کنند.

4-پس از کامل شدن شمای کلی گاو ، کودکان تخمین بزنند که چه تعدادشان می‌توانند در محدوده اندازه گاو بایستند ، بنشینند و بخوابند.

5-سپس کودکان وارد شکل شوند تا ببینند درحالت‌های مختلف چند نفرشان جا می‌شوند و چقدر تخمین آنها درست بود است.

بازی5 / بازی برای تقویت هوش طبیعت‌گرا

اسم بازی: آفتاب و تابش آن

افزایش دقت کودکان در مورد ارتباط بین جایگاه خورشید و طول سایه‌هایی که در طول روز درست می‌کند . آنها را در ارتباط با مشهادات خود فرضیه‌سازی می‌کنند و به اثبات آنها می‌پردازند.

مواد مورد نیاز: میله‌های چوبی به اندازه 2متر کاغذ رولی خط کش

نحوه انجام بازی تقویت هوش طبیعت‌گرا

1-برای کودکان پیش دبستانی دونقطه را بر روی زمین بازی علامت گذای می‌کنید که از این نقطه مشاهده‌گر تغییر طول سایه‌ها خواهد بود. پنج خط کشیده می‌شود دو تا برای صبح یکی برای ظهر و دو عدد برای عصر جهت ثبت طول سایه‌ی میله‌ی چوبی آنها. کودکان یک سر میله چوبی را درون زمین به طور عمودی قرار می‌دهند و یکی از آنها به وسیله‌ی بازی کردن کاغذ رولی روی زمین میزان طول سایه را اندازه می‌گیرند سایه با ساعتی که در آن سایه اندازه‌گیری شده و طول و تاریخ آن علامت گذاری می‌شود.

2-کودکان تحت راهنمایی مربی زمان ثابتی از روز را برای آزمایش بعدی انتخاب کنند. در زمان تعیین شده همه کودکان به نقطه مشاهده خود بروند و سایهای که توسط چوب خود به دست آورده اند را اندازه بگیرند و دوباره از کاغذ رولی برای ثبت تاریخ طول سایه و زمان ثبت آن استفاده کنند.

3-کودکان پیش دبستانی را به طور مرتب در ساعت مشابه هر چندهفته یک بار بیرون بروند و اطلاعات به نمایش در آمده را جمع آوری کنند. کودکان هر نتیجه‌ای که به طور مشترک در کلاس به دست آمده را گزارش کنند و توصیه می‌شود به فرضیه‌سازی بپردازند نتایج و دلایل به دست آمده خیلی جالب خواهد بود .

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید