وبلاگ

چگونه هوش زبانی و کلامی را با بازی تقویت کنیم؟

کودک و اسباب بازی

چگونه هوش زبانی و کلامی را با بازی تقویت کنیم؟

هوش زبانی و کلامی چیست؟ چگونه می‌توانیم هوش زبانی و کلامی را در کودکان پیش دبستانی افزایش دهیم؟

 

بازی 1 / چاپ عکس ها بر روی کیسه ساندویچ

این بهترین ایده‌ای است که شاید برای یک کتاب آسان مفرح و سریع برای کودکان پیش دبستانی و کم سن و سال وجود دارد. من نمی‌دانم چه کسی اولین بار به این نتیجه رسید که عکس‌ها را روی پاکت ساندویچ قرار دهد، اما یکی از ایده‌های بزرگی است که باید گسترش یابد و دست به دست شود.

یک روش خوب دیگری برای تقویت هوش زبانی و کلامی این است که، می‌توانید با استفاده از عکس‌های کم ارزش که به جای دورریختن، مورد استفاده قرار گیرند. اگر عکس‌های شما هنوز درون یک جعبه کفش هستند و علاقمند به استفاده از آنها در یک آلبوم نیستید این انگیزه خوبی برای شما است که آنها را جایی قرار دهید که دیده شوند. و یادگاری برای بچه‌های شما خواهند بود .

کودک و اسباب بازی

مواد مورد نیاز: عکس‌ها ، کیسه ساندویچ پلاستیکی ، ماشین منگنه  کاغذ

دستور العمل بازی برای تقویت هوش زبانی و کلامی / کودکان پیش دبستانی

کودکان پیش دبستانی خود را باید برای انتخاب عکس‌های خانوادگی که دوست دارد در این قرار گیرد به شما کمک کند او را تشویق کنید که عکسی از هرکدام از اعضای خانواده بردارد، مثل پدر بزرگ، مادر بزرگ و حیوانات خانگی. یک یا دو عکس را به صورت پشت به پشت در هر کیسه ساندویچ قرار دهید. زمانی که شما چهار یا پنج کیسه را پرکردید قسمت‌های باز را به هم منگنه کنید تا شکل یک کتاب به خود بگیرد حتی ممکن است بخواهید یک جلد روی کتاب منگنه کنید و با استفاده از نام کودک خود روی آن تیتر بزنید مانند ؛ خانواده و دوستان ماهان یا کسانی که ماهان عاشقشان است یا کسانی که ماهان را دوست دارند. می‌توانید مطمئن باشید که این یک کتاب خواهد بود که کودکتان می‌خواهد بارها و بارها آن را ببیند نکته مهم این است که او ستاره این کتاب است وقتی که به کتاب نگاه می‌کنید چیزی برای خواندن دارید مثل عناوینی که به هر عکس می‌دهید یا داستانی که با عکس‌های آن کتاب می‌سازید.

شما می‌توانید عنوان را روی یک تکته کاغذ نوشته و به داخل کیسه‌های پلاستیکی بیندازید یا آن را رویش بچسبانید یک یا دو جمله بنویسید ازقبیل( اینجا گربه کوچک خانگی ماهان پیشی است. او عاشق گربه اش است) یا بنویسید( اینجا من دارم گربه‌ام را نوازش می‌کنم من خیلی دوستش دارم ). شما می‌توانید آنچه را که می‌خواهید بسازید بنویسید یا به کودک اجازه دهید تصمیم بگیرد که چه جمله‌ای می خواهد بگوید.

به جای جملات شما می‌توانید حتی یک کلمه مانند مامان جان که کودکتان را برای شناخت لغات آماده می‌سازد بنویسید. در این مورد به جای قرار دادن کلمه روی یک تکه کاغذ درون کیسه یا زیر عکس، آن را مانند یک ورقه آویزان بالای عکس بچسبانید کودک سپس یاد می‌گیرد که لغت را بخواند و ورقه آویزان را بالا ببرد که آیا درست گفته است ؟ این مامان جان است ؟

بازی خلاقانه

برای یک کتاب تخصصی‌تر عکس‌هایی از خانه ، اتاق بچه‌ها ، محل بازی یا هر مکان دیگری که کودکان پیش دبستانی در آن زمان زیادی را می‌گذرانند اضافه کنید. همچنین می‌توانید برنامه ریزی کنید که عکس‌هایی بگیرید که وقایع را برای بچه‌ها در طول روز از صبح نشان می‌دهد.

مثلاً تصویر اول می‌تواند بیدارشدن ماهان را نمایش دهد. تصویر دوم  خوردن صبحانه و در ادامه رفتن و نشستن و بازی کردن با دوستان – مرتب کردن با مامان، شام خوردن با خانواده و امثال آن تا پایان و خوابیدن در رختخواب و خواندن داستان ، شب بخیر و … ادامه دارد.

اگر می‌خواهید کتاب تصویری‌تان محکم تر از کیسه‌های پلاستیکی باشد صفحاتی که در آلبوم‌ها استفاده می‌شوند را بخرید یک دسته از این صفحات را خریداری کنید و آنها را با یک روبان به هم گره بزنید.

هدف از بازی تقویت هوش زبانی و کلامی در کودکان پیش دبستانی چیست؟

این بازی چیزهای زیادی برای کودکان پیش دبستانی شما جهت آموختن دارد. مهمترین نکته برای او این خواهد بود که خودش خیلی مهم است. یک کتاب کامل که همه مطالبش درباره اوست و این معنا را می‌دهد که او اهمیت بسیار زیادی دارد و شخصی است که آن را ساخته است.

اگر شما کتابی درباره سکانس‌های کودکان پیش دبستانی خود در طول روز ساخته‌اید می‌توانید احتمال اضطراب را در او کاهش دهد. وقتی در موقعیت جدید قرار می‌گیرد مانند زمانی که به مرکز پیش دبستانی می‌رود یا در صندلی کودک می‌نشیند زیرا او این کتاب را خوانده است می‌داند پایان آن چیست؟ یکی از کسانی که او را دوست دارد، می‌آید و او را باخود به خانه می‌برد. وقتی شما لغات را اضافه می‌کنید در گذر از اینکه یک جمله برای کودک بزرگ‌تر یا یک کلمه تنها برای یک کودک کوچک باشد به کودکان کمک می‌کنید که خواندن را بیاموزد.

بازی 2 / شباهت نام ها

کودکان پیش دبستانی وقتی کاملا کم سن و سالند در می‌یابند که یک نام مخصوص به خود دارند. کمی بعد آنها کشف می‌کنند که نام آنها می‌تواند نوشته و خوانده شود این بازی به این کشف کمک می‌کند.

مواد مورد نیاز: خودکار ، کاغذ ، قیچی ، چسب

دستور العمل بازی برای تقویت هوش زبانی و کلامی / کودکان پیش دبستانی

نام کودک خود را روی یک برگه کاغذ با حروف درشت بنویسید و دوباره آن را در انتهای ورقه بنویسید و این یکی را بیرون بیاورید و هر حرف آن را در یک اندازه کوچک بریده و جدا کنید. با کودک خود اولین حرف از نامش را برداشته و به او کمک کنید. که آن را با حرف روی کاغذ تطابق دهد. اگر بخواهید می‌توانید آن حرف را بالای حرف مشابه‌اش با چسب بچسبانید. اگر کودک خیلی کوچک است برای این که بتواند از چسب استاده کند یک قطره چسب پشت کاغذ بگذارید تا آن را بچسباند.

بازی خلاقانه

سایر حروف را اضافه کنید به گونه‌ای که او مجبور شود حروف نامش را از سایر حروف تشخیص دهد . همین بازی را با نام سایر اعضاء خانواده نیز انجام دهید. چه چیزی یادگرفته می‌شود ؟

هدف از بازی تقویت هوش زبانی و کلامی در کودکان پیش دبستانی چیست؟

کودکان پیش دبستانی آموزش می‌بینند که نام آنها می‌تواند از حروف تشکیل گردد مثل نام اختصاصی هر کلمه‌ای که از حروف تشکیل می‌گردد.

بازی 3 / در 5 دقیقه آموزش خواندن بدهید

زمانی که با کودکتان در خانه یا در پیش دبستان کار می‌کنید یک کار لذت بخش وجود دارد که می‌تواند در عرض 5 دقیقه به کودکان خواندن را یاد داد و والدین را متعجب کرد به خصوص والدینی که به توانایی یادگیری کودکشان در خواندن مشکوک هستند.

مواد مورد نیاز: کارت فهرست ، مداد

دستور العمل بازی برای تقویت هوش زبانی و کلامی / کودکان پیش دبستانی

روی کارت‌های فهرست جداگانه نام اعضای خانواده کودک یا سایر اشخاص مهم برای او ( یا حیوانات ) در زندگی مانند مامان ، بابا  خواهر ، برادر ، عمو یا دایی مثلا گربه ( پیشی ) را بنویسید.

با 2 کارت شروع کنید و به همه اعلام کنید که کودک قادر خواهد بود این کلمات را بخواند به طور خصوصی با کودک در مورد تشخیص هر کلمه صحبت کنید. برای مثال نام مامان باحرفی شروع می‌شود که شبیه ماهی است نام بابا با حری شروع می‌شود که شبیه برف است. دو کارت را مخلوط کنید و از کودک بخواهید علامت‌ها را تشخیص دهد.

اگر توجه او جلب شد و درگیر بازی و مهیج گردید غافلگیر نشوید اگر او نتوانست این کارها را تشخیص دهید شما بازی را ادامه دهید. کمی بیشتر در مورد تفاوت‌های بین لغات برای مثال مامان و بابا صحبت کنید این بازی است نه یک امتحان.

زمانی که کودکان پیش دبستانی شما آماده شدند دیگران را دعوت کنید و اجازه دهید تا خود را نشان دهد به یاد داشته باشید طوری شلوغ کاری کنید که کسی نتواند ادعا کند که کودک تنها شکل کلمه را حفظ کرده است وقتی او آماده است کلمات دیگری اضافه کنید آموزش دهید که نام خواهر با حرفی که شبیه خوردن است شروع می‌شود همین طور که کودک تشخیص نام های متفاوت را تمرین می‌کند  به تدریج عملکردش بهتر خواهد شد .

بازی خلاقانه

کارت‌های فهرست را برای موضوعات مختلف در خانه بسازید و با نوار آنها را به آن سوژه‌ها ببنیدید با تنها تعداد کمی واژه شروع کنید. برای مثال: کلمه در را روی میز تحریر ، یخچال و مانند آن کلمات را به همین شکل رها کنید ، فقط به کودک اجازه دهید که لغات را را بگیرد.

در هر روز یک جفت از این لغات درست کنید این نوع بازی است که کودکتان باید کارت‌های همسان را پیدا کند برای مثال به او یک کارت فهرست محتوی کلمه ( در ) بدهید، و به او اجازه دهید که در اتاق بگردد و کارت مشابه آن را بیابد.

به او بگویید ( اگر تو کلمه در را پیدا کردی یک پسر/دختر نابغه هستی )

هدف از بازی تقویت هوش زبانی و کلامی در کودکان پیش دبستانی چیست؟

کودکان پیش دبستانی یاد می‌گیرند که خط خطی‌های نوشته شده روی کاغذها واقعا بیانگر کلمات هستند و کلمات می‌توانند خوانده و فهمیده شوند آنها یاد می‌گیرند که به جزئیات شکل حروف توجه کنند و به یاد داشته باشند که هر حرف شکل و صدای خاص را دارد. آنها همچنین یاد می‌گیرند که از این خط خطی‌ها درکی داشته باشند و این واقعا یک تجربه بسیار لذت بخش است .

بازی 4 / ماهی گیری الفبا

اگر کودکتان کم سن و سال است می‌توانید تعدادی حروف مغناطیسی که به یخچال می‌چسبد راتهیه کنید.

کودکان پیش دبستانی ممکن است در ابتدا با آنها بازی کنند و در یک لحظه پر بارحتی شاید با کمک آنها را از الف تا ی بچینند. شاید یک روز هم جمله‌ای بسازند.این روشی است که برای استفاده از این حروف می‌توان با کودکان پیش دبستانی بازی کرد و روش مفرحی برای آموزش تشخیص حروف می‌باشد( و اعداد اگر آنها را هم دارید)

مواد مورد نیاز: آهنربای کوچک ، نخ ، مداد ، حروف مغناطیسی یا کاغذهای محکم و گیره کاغذ

دستور العمل بازی برای تقویت هوش زبانی و کلامی / کودکان پیش دبستانی

یک آهن ربا بردارید و یک رشته نخ را به دور آن گره بزنید( یا با نوار چسب بچسبانید) سر دیگرآن رشته نخ را به یک مداد گره بزنید. این قلاب ماهی‌گیری شماست. حروف را روی زمین بچینید به گونه‌‌ای که قطعه کوچک آهن ربایی آن به سمت بالا باشد.

آنها را با فاصله بچینید به گونه‌ای که یکدیگر را لمس نکنند. اگر شما حروف آهن ربایی ندارید ، تعدادی شکل ماهی از کارت فهرست یا سایر کاغذهای محکم ببرید. روی هر ماهی یک حرف بنویسید و آنها را روی زمین یا در یک جعبه پخش کنید، یک گیره کاغذ به هر ماهی متصل کنید. کودک شما باید بالای حروف بایستد قلاب ماهیگیری خود را آویزان کند و ببیند که چه حرفی را صید می‌کند. این باعث توجه روی هر حرفی می‌شود که میگیرد.

آنها را رو به بالا بچینید که او بتواندبا غرور صید خود را به نمایش بگذارد. این امتحان نیست ضرورتی ندارد که بپرسید ( این چه حرفی است ؟) مهم این است که در مورد هر حرف اشتیاق ایجاد شود ( بگذارید ببینیم چه گرفتی ؟) تو یک( نون ) گرفتی می‌توانید پیش از گفتن آن حرف اندکی مکث کنیدتا به کودکان پیش دبستانی خود این شانس را بدهید که حروفی را که ممکن است بلد باشد بیان کند.

اگر شما چند بازیگر داشته باشید می‌توانید برای هر کدام یک قلاب بسازید و از آنها بخواهید که همزمان بازی کنند. بچه‌های بزرگتر می‌توانند حروشان را کنارهم بگذارند تا یک کلمه بسازند.

بازی خلاقانه

  • طبقه بندی کردن و شمردن برخی از حروف الفبا. برخی از حروف بیش از یکی داریم . این به شما یک فرصت کامل می‌دهد که مفاهیم مطابقت و شمارش را ترویج کنید. بگذار ببینم تو یک ج گرفته ای، تو یک حرف دیگر نگرفته‌ای که مثل این باشد؟ اون یکی کجاست  اوه ، آره تو راست می‌گی اون اینجاست نگاه کن حالا تو سه تاج داری بیا باهم بشماریم یک ، دو ،؟
  • چه حرفی گم شده است؟ تعدادی از حروف را جلو بازی کننده بگذارید و از او بخواهید روی خود را برگرداند یا چشمانش را ببندد تا شما یک حرف را از میان این حروف بردارید هنگامی که او چشمانش را باز کرد از او بپرسید کدام حرف گم شده است.

هدف از بازی تقویت هوش زبانی و کلامی در کودکان پیش دبستانی چیست؟

این بازی کمک می‌کند تا حروف و اعداد بیشتر برای کودکان پیش دبستانی آشنا و دوستانه شوند. می‌توانید این بازی را برای او ایجاد ارتباطی بین بازی و زندگی روزمره گسترش دهید. ( به یاد بیاور حرف س را که تو دیروز گرفتی وقتی ماهیگیری می‌کرد) اینجا روی این تابلو ایست ، نگاه کن اینجا یک (س) هست و یکی دیگر در این تابلو که نوشته ساندویچ اوه اینجا همه جا س است .

بازی 5 / دایره‌های منظم

آموختن نوشتن حروف روشی برای کودکان پیش دبستانی جهت به هیجان آوردن بزرگسالان در زندگی است. آنها یک حرف را بارها و بارها می‌نویسند و اتفاقی یک نتیجه هدفمند را می‌سازند .

مواد مورد نیاز: مداد شمعی ، کاغذ ، گیره کاغذ

دستور العمل بازی برای تقویت هوش زبانی و کلامی / کودکان پیش دبستانی

کودکان پیش دبستانی کم سن شما باید پیاپی روی یک حرف بزرگ با مداد شمعی با رنگ‌های متفاوت خط بکشد مطمئن شوید آخرین رنگی که به کار میبرد رنگ مشکی است یا می توانید مشخص کنید هر رنگی را که در هر مرحله باید خط کشیده باشد را مشخص نمایید. سپس از کودک بخواهی دایره کوچکی را با رنگ سیاه با انتهای یک گیره کاغذ یا یک جنس نوک تیز خراش بدهد و تماشا کند چه رنگ‌هایی پیدا می‌شوند.

بازی خلاقانه

به جای خال‌های رنگی از خراش‌های نواری یا خطوط مورب متقاطع یا هرنوع دیگری از اشکال استفاده کنید.

هدف از بازی تقویت هوش زبانی و کلامی در کودکان پیش دبستانی چیست؟

این روش خوب برای فهم این موضوع است که چگونه حروف شکل می‌گیرند ، همانگونه که شما این روند را به کودکان پیش دبستانی توضیح می‌دهید  دایره لغات او را با استاده از پیشوندهای موقعیت افزایش می‌دهید ( مانند پایین ، بالا  اطراف و مانند آن)

برای مثال شما ممکن است بگویید علی بیا با حرف ع خال‌های رنگی بسازیم، این اولین حرف اسم تو است. ما از بالا شروع می‌کنیم و به سمت پایین میآییم. سپس از بالا شروع می‌کنیم و به سمت اطراف می‌رویم . اینجا حالا بیا هر دو مداد شمعی را نگهداریم و با هم انجامش دهیم. بالا و پایین، بالا و اطراف بالا و پایین بالا و اطراف حالا بیا کل حرف را رنگ کنیم خوبه رنگ بعدی که باید استفاده کنیم چیه ؟

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید