وبلاگ

بازی های مناسب برای تقویت هوش حرکتی چیست؟

کودک و اسباب بازی

بازی های مناسب برای تقویت هوش حرکتی چیست؟

هوش حرکتی چیست؟ چگونه می‌توانیم هوش حرکتی را در کودکان پیش دبستانی افزایش دهیم؟

بازی 1/ حلقه انسانی

پرتاب توپ به طرف پدر یا همسالان ، لحظه لذت بخشی برای هر کودکان پیش دبستانی در زندگی است.

اما بیش از یک راه برای توپ بازی وجود ندارد. اگر کودک شما کاملاً برای مسابقه اصلی آماده نیست ، این گونه از بازی با توپ را تمرین کنید. این بازی با بچه‌های کوچک قابل انجام است و همچنین در روزهای بارانی می‌توان در داخل ساختمان انجامش داد.

کودک و اسباب بازی

وسایل مورد نیاز: روزنامه، توپ نرم ( مانند یک کیسه دانه یا یک روزنامه مچاله شده

دستور العمل بازی برای تقویت هوش حرکتی / کودکان پیش دبستانی

یک روزنامه را به عنوان خط مدل روی کف بچینید ، و برای کودکان پیش دبستانی یک حلقه بستکتبال بسازید با حلقه کردن بازوهای خود به صورت یک دایره بزرگ، کودک را تشویق کنید که توپ را از داخل خط به داخل حلقه پرتاب کند. کمی به اطراف اتاق حرکت کنید تا مطمئن شوید که او پرتاب‌هایی را از تمام جهات انجام داده است.( این همچنین حرکات چشم و هماهنگی دست و چشم او را در فواصل مختلف ، تقویت می‌کند ) اگر پرتاب‌گر، مهارت اندکی داشته باشد، می‌تواند کماکان موفق باشد اگر حلقه انسانی به اندازه کافی باهوش باشد می‌تواند تا با حرکات سریع به طرف توپ حرکت کند، تا آن را به یک پرتاب درست تبدیل کند.

مدل دیگه‌ی بازی

اگر شما یک پیراهن گشادی پوشیده‌اید می‌توانید از آن در جلوی خود به عنوان حلقه بستکتبال استفاده کنید. دیگر حلقه‌های ممکن عبارتند از سبد، سطل زباله، کارتن شیر که نصف آن بریده شده گالن پلاستیکی که نصف آن بریده شده و دسته آن باقیمانده.

هدف از بازی تقویت هوش حرکتی در کودکان پیش دبستانی چیست؟

این فرصتی برای کودکان پیش دبستانی است تا هماهنگی دست و چشم خود را تمرین دهند. در این بازی بسکتبال هم پرتاب کننده و هم حلقه بستکتبال می‌توانند فعال باشند.

بازی2/ پرش‌های سرخوشانه

اگر شما می‌خواهید یک حواس پرتی فروری برای کودکان پیش دبستانی بد خلق تدارک ببینید این بازی را انجام دهید.

پرت کردن حواس بهترین روش برای رفتار با کودکی است که در حالت ناخوشایند قرار دارد یعنی با سوق دادن او به کاری غیر از آنچه در حال انجام آن است به نظر می‌رسد گفتن کلماتی مانند ( نه ) یا ( نکن ) یا ( خوشرو باش ) خصوصاً زمانی که این کلمات به کَرّات استفاده شوند جواب معکوس می‌دهند با این حال زمانی که او پرش می‌کند بسیار بعید است که احساس سرخوشی نکند.

دستور العمل بازی برای تقویت هوش حرکتی / کودکان پیش دبستانی

به کودکان پیش دبستانی فرصت یک چالش دوستانه بدهید ( هی  تو می‌تونی بپری هوا و تو هوا دور خودت بچرخی ؟)

پریدن را نشان دهید و به بدن خود یک نیم چرخ بدهید به گونه‌ای که وقتی به زمین رسیدید صورتتان در جهت عکس باشد (می‌تونی یک چهارم دور بزنی؟) ( زمین که می‌آیید رویتان به سمت کنار باشد ( یک دور کامل چطور ؟)، ( قبل از به زمین رسیدن یک دور کامل در هوابزنید )

مدل دیگه‌ی بازی

زمانی که کودکان پیش دبستانی شما این چرخش‌ها را انجام داد این گزینه‌ها را در برابر او قرار دهید: ( راه می‌رویم اول ما یک چهارم دور می‌زنیم ، و سپس یک نیم دور از آنجا و بعد دور کامل، آماده‌ای)

هدف از بازی تقویت هوش حرکتی در کودکان پیش دبستانی چیست؟

کودکان پیش دبستانی مهارتی را یاد می‌گیرند که به آن طرح حرکتی گفته می‌شود آنها مجبورند به صورت درونی ماهیچه‌های خود را برنامه‌ریزی کنند تا آنچه را که مغزشان دستور می‌دهد انجام دهند . این نمونه‌ای از این مهارت است که به آنها کمک می‌کند تا بهترین راه را برای بالارفتن از یک درخت و همچنین ایمن‌ترین راه را برای پایین آمدن از درخت بیاموزند.

بازی 3 / فقط تو و من و یک بادکنک

اینها فعالیت‌های شادی برای بازی کردن است زمانی که شما تنها چیزی که در اختیار دارید یک بادکنک است و زمانی برای باهم بودن.

وسایل مورد نیاز: بادکنک

دستور العمل بازی برای تقویت هوش حرکتی / کودکان پیش دبستانی

روی زمین بنشینید به گونه‌ای که دست هایتان پشت کمرتان باشد و بتوانید پاهای خود را درازکنید. بادکنک را با پاها به عقب و جلو هل دهید یا به آرامی ضربه بزنید سپس به پشت دراز بکشید به شکلی که سرتان زمین را لمس کند بادکنک را از بالای سرخود به همدیگر پاس بدهید. سپس پاها را بالای سر خود بیاورید و بادکنک را به هم پاس بدهید و تنها با استفاده از پاهای خود آن را بگیرید.

مدل دیگه‌ی بازی

  • قدم زدن با بادکنک: زانو بزنید به گونه‌ای که شما و کودک پیش دبستانی روبروی هم باشید به اندازه‌ای به هم نزدیک باشید که بتوانید بادکنک را بین شکم‌های یکدیگر نگه دارید و به کناره‌های اتاق به گونه‌ای حرکت کنید که بادکند از شما جدا نشود گونه‌های دیگر از حرکت با همان حالت بادکنک بین خود انجام دهید مانند :
  • حرکت به سوی انتهای دیگر اتاق با این حال که یکی به جلو حرکت می‌کند و دیگری به عقب
  • حرکت در یک دایره
  • قرار دادن بادکنک در یک موقعیت دیگر مانند سرها
  • پیام با بادکنک: همین‌طور که کودک روی ک اتاق درازکشیده است ، بادکنک را روی بدن او بلغلتانید میزان مناسبی از فشار را به کار بگیرید به گونه‌ای که او آن را حس کند و وادارش کند که لبخند بزند.
  • اگر هم بازی کمتر از سه سال دارد ،این زمان خوب برای تقویت شناخت نام‌های اعضای بدن است.( بادکنک الان داره روی سینه توقل میخوره … ) و الان داره از بازوی تو پایین می‌یاد . یا کلمات دیگری که به ذهن شما می‌رسد بعداً نوبت کودک دیگر است و اجازه دهید که او بادکنک را روی سینه شما بغلتاند.

هدف از بازی تقویت هوش حرکتی در کودکان پیش دبستانی چیست؟

موضوع اصلی بازی با بادکنک این است که کودکان پیش دبستانی از بدن خود آگاهی یابد فرقی نمی‌کند که از پاهای خود برای پاس دادن بادکنک استفاده کند یا آن را با سرخود بگیرد. یا آن را روش شکم بغلتاند. این بازی به کودکان پیش دبستانی کمک می‌کند به اجزای مختلف بدن خود توجه کنند و آنها را در حال انجام کارهای جداگانه احساس نمایند و هوش حرکتی خود را بالا ببرند.

بازی 4 / سوار بر پتو!

این بازی بخصوص برای کار با کودکان پیش دبستانی است که دچار شلی عضلات هستند بسیار سودمند است. این بازی برای تقویت هوش حرکتی است و کمک می‌کند تا سفتی عضلات و مهارت‌های تعادلی افزایش یابد. مثالی از این بازی در اینجا آورده شده است در کلاس برای یکی از کودکان پیش دبستانی یک پتوی سبک پهن کردم تا بنشیند. وقتی او روی آن نشست، یکی از هم کلاسی‌ها بی‌اختیار ( یا شاید اندکی موذیانه ) شروع به کشیدن پتو کرد. من هم به او پیوستم و شروع به کشیدن کردیم. واقعه‌ای که برای آن پسر اتاق افتاده بود برای درگیر کردن مهارت‌های تعادلی او عالی بود چون که او عضلات بدن خود را برای نیافتادن تنظیم می‌کرد .

سپس کودکان دیگر، این بازی را دیدند و نوبت خواستند برخی از آنها پتو سواری خواستند و بقیه خواستند پتو را بکشند که کودک اول هم در میان آنها بود .وقتی او برای کشیدن پتور در اتاق کمک می‌کرد داشت عضلاتش را تقویت می‌کرد.

وسایل مورد نیاز: پتو یا یک پارچه محکم

دستور العمل بازی برای تقویت هوش حرکتی / کودکان پیش دبستانی

کودک باید روی پتو یا پارچه محکم بنشیند درحالی که شما آن را در طول کف اتاق می‌کشید.

عملاً پتو را به اطراف تکان دهید، و آن را به جهات پیش بینی شده بکشید تا به کودک خود تمرین‌های تعادلی سخت بدهید او جیغ خواه کشید و این حرکات اضافی را دوست خواهد داشت.

اگر شما با یک گروه بازی می‌کنید می‌توانید برای تأمین نیروی اضافی کمک کنید اگر کودکان پیش دبستانی بیشتری می‌خواهند روی پتو بنشینند و نسبت آنهایی که می‌خواهند بکشند کمتر باشند به عنوان یکی از کشانندها شما می‌توانید بر این عملکرد کنترل اعمال کنید به گونه‌ای که بازی تند نشود که کودک از روی پتو بیفتد یا ضربه ببیند.

مدل دیگه‌ی بازی

یک جعبه مقوایی می‌تواند این بازی را به گونه‌ای دیگر انجام دهید. در این بازی مورد استفاده قرار بگیرد یک کودک درون آن می‌نشیند و دیگران آن را روی ک هل می‌دهند یا می‌کشند.

هدف از بازی تقویت هوش حرکتی در کودکان پیش دبستانی چیست؟

هنگام نشستن روی پتو ، کودکان پیش دبستانی یاد می‌گیرند که پیوسته عضلات بدن خود را برای نیفتادن تنظیم کنند در حالی که در جهت‌های مختلف تکان می‌خورند و رانده می‌شوند هنگام کشیدن کودکان عضلات خود را تقویت می‌کنند ، بخصوص بازوها و پاها و به این صورت شما می‌توانید به تقویت هوش حرکتی در کودکان بپردازید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید