وبلاگ

چگونه هوش دیداری- فضایی را با بازی تقویت کنیم؟

کودک و اسباب بازی

چگونه هوش دیداری-فضایی را با بازی تقویت کنیم؟

هوش دیداری-فضایی چیست؟ چگونه می‌توانیم هوش دیداری-فضایی را در کودکان پیش دبستانی افزایش دهیم؟ چگونه هوش دیداری- فضایی را با بازی تقویت کنیم؟

برای تقویت هوش دیداری-فضایی باید بازی‌هایی را انتخاب کنید که به طور خاص مهارت‌های دیداری را درگیر می‌کند . مهارت‌های خاص دیداری شامل ادراک اشیا و تصاویر و مسیرها ، طرح‌‌ها ، رنگ‌ها و بافت‌ها می‌گردد که ما با چشمان بیرونی خود می‌بینیم مثل تصاویری که قادریم در ذهن خود پردازش کنیم .

کودک و اسباب بازی

 

بازی 1 / کتابی برای خط خطی کردن

این بازی است که برای خط خطی کردن طراحی شده است. اگر یک کودک در مرحله خط خطی کردن در تحول نقاشی خود باشد می‌تواند کتاب شخصی خود را بسازد. این بازی به او نشان می‌دهد که چگونه؟ و برای شما هم لذت بخش خواهد بود  نشستن و خط خطی کردن در سکوت با کودکان پیش دبستانی به خودی خود می‌تواند یک لحظه دوست داشتنی باهم بودن باشد و بعداٌ اوقات زیادی برای باهم بودن و خواندن مطالب وجود دارکه لذت این لحظه را چند برابر خواهد کرد .

وسایل مورد نیاز: کاغذ ، مداد شمعی ، مارکر  خودکارهای رنگی یا سایر ابزار ترسیم ، رشته‌های نخی یا درب‌های کیسه‌های پلاستیکی .

دستور العمل بازی برای تقویت هوش دیداری-فضایی / کودکان پیش دبستانی

یک صفحه کاغذ سفید بردارید  هرچه بزرگتر بهتر و با همدیگر کل سطح کاغذ را با استفاده ازیک رنگ خط خطی کنید . سپس یک صفحه دیگر را با یک رنگ دیگر خط خطی کنید ، می‌توانید از مدادهای شمعی ، مارکرها ، خودکارهای رنگی ، آب رنگ ، پاستل‌ها ، گچ‌ها یا هر چیزی که دم دستتان است استفاده کنید.

پس از آنکه شما در هر صفحه از یک رنگ استفاده کردید، سوراخ‌هایی در لبه کاغذ‌ها ایجاد کنید و کاغذها را با استفاده از روبان نخ‌ها یا گیره‌های کیسه به هم وصل کنید این کتاب ساخته شده را با هم بخوانید و در مورد رنگ‌ها صحبت کنید( این صحه آبی ماست ، اینجا کمی آبی روشن است، این برای من یاد آوری کننده آسمان در یک روز آفتابی است . این آبی تیره است مثل رنگ لباس‌های جین من است. چه چیز دیگری در این اتاق به رنگ آبی است. تو درست می‌گویی لاک ناخن انگشت پای من آبی است .)

هدف از بازی تقویت هوش دیداری-فضایی در کودکان پیش دبستانی چیست؟

کودکان پیش دبستانی در این بازی نام رنگ‌ها همچنین طبقه رنگ‌ها را می‌آموزند و یاد می‌گیرند که می‌توانند یک کتاب درست کنند و درمی‌یابند که همراه آنها در ساخت کتاب به آنها کمک نموده و به حدی او را دوست دارد که با هم کتاب درست کرده و آن را می‌خوانند. این بازی به تقویت هوش دیداری-فضایی کودکان کمک می‌کند.

بازی 2 / دویدن به سمت رنگ

مربیان کودکان پیش دبستانی حتما این بازی را دوست خواهند داشت زیرا علاوه بر تقویت هوش دیداری-فضایی انرژی اضافی بچه‌ها را به کار می‌گیرد و همزمان آنها را نسبت به رنگ‌ها و دنیای اطراف آگاه می‌سازد . آنچه به او شادی زیادی می‌داد ، دیدن تفاوت میان موضوعاتی است که کودکان انتخاب می‌کنند یک کودک که شیفته طبیعت بود می‌دوید تا برگ غنچه  یک گل را برای رنگ سبز لمس کند و کودک دیگر که تعاملات اجتماعی را دوست داشت به دنبال کودک اول می‌دوید چون او یک ژاکت سبز پوشیده بود .

دستور العمل بازی برای تقویت هوش دیداری-فضایی / کودکان پیش دبستانی

زمانی که شما و کودکان پیش دبستانی بیرون هستید یک رنگ را نام ببرید و از همه بخواهید در محیط پراکنده شوند و هر یک به سوی چیزی که آن رنگ را دارد بدوَند. برای مثال فریاد بزنید و ببینید چه کسی برای یافتن چه چیزی به کجا می‌رود؟ همچنین دویدن و تفریح را باهم ترکیب کنید و آن را به عنوان یک تمرین برای روز و یک بهانه خوب برای اجتناب از کار تکراری در مرکز در نظر بگیرید. رنگ مشابه را مجدداً تکرار کنید مانند ( دیگر چه چیز زرد است ؟) و به کودکان پیش دبستانی فرصت دهید تا بدوندو پخش شوند تا برای مثال گل آلاله کوچک پنهان شده در میان علف‌ها را بیابند .

بازی خلاقانه

یک راهپیمایی ارغوانی تشکیل دهید درحالی که به پایین خیابان می‌روید، دنبال هر چیز ارغوانی بگیردید. در مرحله بعد رنگ متفاوتی را برای جستجو انتخاب کنید .

  • اگر هیچ کس حس و حال حرکت ندارد ، بازی رنگ اگر من جاسوسی کنم را بازی کنید. یک بازیگر می‌گوید ( من جاسوسی رنگ …. را می‌کنم ) و نام رنگ چیزی را که در بیرون یا در اتاق می‌بینید می‌گوید. سپس تمام بازیگران تلاش می‌کنند که حدس بزنند که چه چیزی مورد جستجو بوده است زمانی که سوژه شناخته شد یکی دیگر از بازیگران دور جدیدی را برای جستجوی یک رنگ آغاز می‌کند .
  • برای کودکان کوچک‌تر که هنوز رنگ‌ها را نمی‌شناسند  در ابتدا از یک رنگ مثال بزنید ( رنگ آبی در پیراهن خودت می‌بینی؟ چیز دیگری پیدا کن که شبیه آن رنگ آبی باشد!)

هدف از بازی تقویت هوش دیداری-فضایی در کودکان پیش دبستانی چیست؟

بدیهی است که این یک بازی برای آموزش رنگ‌ در نظر گرفته شده است. ولی کمک می‌کند که آگاهی کودکان پیش دبستانی نسبت به آنچه در اطرافشان وجود دارد افزایش یابد ( یعنی محیط زندگی اطراف آنها ) و هوش دیداری-فضایی آنها افزایش یابد که البته تشخیص قرمز از آبی یا قهوه‌ای از سبز نیز همچنین درس دیگری است که برای افزایش آگاهی صورت می‌گیرد یا به طور خاص تفاوت و تشابهات میان چیزها درک می‌گردد. اینکه تفاوت بین رنگ قرمز و آبی دیده شود یا شباهت میان رنگ آبی و فیروزه‌ای مورد توجه قرار گیرد. باعث تقویت آگاهی هشیارانه کودکان می‌گردد.

بازی 3 / خال‌های رنگی

این روشی شاد برای آموزش رنگ است چون کودکان پیش دبستانی پرشی به سوی رنگ‌ها می‌کنند و هم زمان هم آموزش می‌بینند.

کودکان پیش دبستانی به هر بهانه‌ای از صندلی خود خارج می‌شوند تا شادی کنند. اگر کودکان در حال جست و خیز ، چیز یاد بگیرند معلمان و والدین هم خوشحال می‌شوند.

وسایل مورد نیاز:  کاغذ کار دستی رنگ شده ، مقوای نازک ، مقوای کلفت  چسب

دستور العمل بازی برای تقویت هوش دیداری-فضایی / کودکان پیش دبستانی

برای انجام این بازی باید تعدادی خال رنگی ایجادکنید. راحت ترین روش این است که دایره‌هایی با قطر حداقل7 سانتی‌متر از رنگ‌های مختلف از کاغذ رنگی کاردستی ببرید. اگر می‌خواهید که اندکی هیجان انگیزتر باشد، یا خال‌هایی برای استفاده بیش از یک بار داشته باشید آنها را به مقوای نازک یا مقوای کلفت بچسبانید. اگر می‌خواهید که این خال‌ها دیر تر از بین بروند که معمولاً کودکان روی آنها می‌پرند به اطراف نلغزند مقداری مواد ضد لغزش که معمولاً در ابزار فروشی‌ها یا در بخش مواد آشپرخانه خواروبارفروشی‌ها یافت می‌شود، خریداری کنید. دایره‌ها را ببرید به گونه‌ای که با خال‌های رنگی مطابقت داشته باشند و سپس آنها را به کف خال‌ها بچسبانید.

کاغذ سمباده می‌تواند مناسب باشد اگر آن را روی موکت یا قالیچه استفاده می‌کنید ( اما برای سطوح چوبی که ممکن است خراشیده شوند مناسب نیست حس بریدن خال‌ها را ندارید؟ همین بازی می‌تواند تنها با تکه‌های کاغذ رنگی انجام شود حداقل 6 خال از 6 رنگ بسازید آنها را به صورت تصادفی روی کف اتاق بچسبانید در ابتدا از بازیگر بخواهید از یک خال به خال دیگر بپرد .

سپس به بازیگر( کودکان پیش دبستانی) بگویید روی رنگی که شما می‌گویید بپرد. پریدن از خال قرمز به آبی ممکن است ساده باشد. اما پرش از قرمز به سبز می‌تواند واقعا متفاوت باشد یا شما می‌توانید از سایر بازیگران بخواهید که رنگ‌ها را نام ببرند و بازیگر باید روی آن رنگ بپرد .

بازی خلاقانه

از صندلی به خال: یک بازیگر روی صندلی با دسته خال‌های رنگی در دست خود می‌ایستد او آنها را روی کف اتاق پرتاب می‌کند و سپس او رنگی را که می‌خواهد روی آن بپرد را نام می‌برد.

خال به خال : برای این مورد شما نیاز خواهید داشت دسته بزرگتری از خال‌ها را درست کنید، چرا که از هر رنگ بیشتر از یک عدد نیاز خواهید داشت. خال‌های رنگی را به صورت تصادفی روی کف اتاق بچینید و از بازیگران بخواهید روی خال‌های هم رنگ بپرند. بعضی از پرش‌ها ممکن است ساده باشد درصورتی که خال‌ها به هم نزدیک باشد بقیه ممکن است در فاصله دورتری از هم قرار گرفته باشند و انجام آن مشکل‌تر باشد. سپس بازیگران باید روی آن چیزی که امکان انجامش را دارند بپرند مطمئن شوید که کودکان پیش دبستانی می‌دانند که پرش صحیح روی خال، اساس بازی نیست، بلکه تلاش آنها مهم است. شما هم می‌توانید بین مسیری که هر بازیگر از یک خال به خال دیگر می‌رود  تفاوت بگذارید از مسیرهای متفاوتی استفاده کنید مانند :

  • روی خال‌های آبی بپر
  • روی تمام خال‌های قرمز بپر
  • به سمت عقب روی خال‌های زرشکی بپر
  • روی خال‌های زرد بپر و بچرخ
  • از کنار به خال‌های نارنجی بپر
  • روی خال‌های سبز لی لی کن
  • به این ترتیب پرش کن: قرمز ، آبی، زرد، سبز
  • هر زمان که روی خال قرمز آمدی دوباره روی آن بپر و هر زمان که خال سبز فرود آمدی سه بار روی آن بپر
  • پرتاب کیسه دانه‌ها به سوی خال‌ها : خال‌ها را پایین روی کف اتاق بچینید، پایین آن یک علامت بگذارید تا جایی که بازیگر باید بایستد را مشخص کند، به بازیگر خود کیسه دانه بدهید. وقتی شما یک رنگ را می‌خوانید، بازیگر یک کیسه دانه را روی آن پرتاب می‌کند، اگر کودک خیلی کوچک است یک دست دیگر از رنگ‌ها را درست خود بگیرید و بگویید ( یک کیسه دانه به رنگی پرتاب کن که شبیه این است )

هدف از بازی تقویت هوش دیداری-فضایی در کودکان پیش دبستانی چیست؟

مسلماً این بازی درباره آموزش رنگ‌ و تقویت هوش دیداری-فضایی است. اما از آنجا که حرکات مختصری را نیز شامل می‌شود، می‌تواند به فهم این که چه میزان انرژی برای پریدن فواصل بلندتر یا کوتاه‌تر نیاز است، کمک کند. همچنین از آنجا که پریدن از صندلی را انجام دهد، حس تعادلش بهبود خواهد یافت به همین ترتیب یک کودک که گونه پرتاب دانه را انجام می‌دهد ، هماهنگی چشم و دست را می‌آموزد .

بازی 4 / شباهت رنگ‌ها

شما و کودکان پیش دبستانی می‌توانید این بازی را به تنهایی انجام دهید یا اینکه می‌توانید دیگران را نیز دعوت کنید که به شما بپیوندند. گاهی اوقات خویشاوندان علاقمندند با کودک شما ارتباط برقرار کنند اما نمی‌توانند چگونه بازی را شروع کنند. این بازی و شکل‌های مختلف آن به استخراج این تجربه‌های ارتباطی کمک می‌کنند. اگر شما و کودکتان موادی را که مورد نیاز است با هم تهیه کنید یا اگر اعضای مسن‌تر خانواده این بازی را با جوان‌ترها انجام دهند فرح بخشی این بازی چند برابر می‌شود .

وسایل مورد نیاز:  کاغذ یا کارت فهرست ، مارکر با نوک نمدی یا مداد شمعی ، کاغذ رنگی کار دستی  قیچی .

دستور العمل بازی برای تقویت هوش دیداری-فضایی / کودکان پیش دبستانی

با استفاده از قطعات نوک کاغذ یا کارت فهرست، مجموعه‌ای از کارت‌ها به رنگ ، قرمز، آبی، سبز، زرد، سیاه و سفید درست کنید. از کودکان پیش دبستانی بخواهید برای ساخت این کارت‌ها با مارکر نوک نمدی یا مدادشمعی به شما کمک کند. به کودکان اجازه دهید که خط خطی کنند تا کارت کاملاً رنگی شود همچنین می‌توانید مربع‌هایی از کاغذ کاردستی رنگی ببرید.

سپس برای (مدرسه بازی) آماده شوید وانمود کنید که معلم هستید و کودکان پیش دبستانی شما دانش‌آموز است. در ابتدا تنها دو رنگ را روی میز قرار دهید. مثلاً قرمز و آبی، به بازیگر خود یکی از کارت‌های قابل انطباق را بدهید و بگویید( کارت آبی را روی کارت آبی دیگر بگذارد) یا ( آبی را روی آبی بگذارد ) در دور بعد انتخاب‌های دیگری قرار دهید به گونه‌ای که بازیگر باید رنگ همخوان را از میان سه رنگ انتخاب کند. انتخاب‌های بعدی را اضافه کنید تا زمانی که تمام رنگ‌ها با هم به بازیگر عرضه شده باشد و او رنگ همخوان را از میان شش رنگ یا بیشتر مطابقت دهد.

به یاد داشته باشید که تغییر ایجاد کنید. گاهی اوقات او معلم می‌شود و کارت‌ها را به دست شما می‌دهد هر زمان که او معلم می‌شود و شما شاگرد به او نسان دهید که چگونه رنگ را مطابقت دهد. مهم است که این موقعیت را به یک امتحان تبدیل نکنید. اگر یادگیرنده تازه کار شما آن را غلط انجام داد، به سادگی واقعیت را اظهار کنید( بله تو قرمز را روی سبز گذاشتی، بگذار با هم بگردیم و رنگ قرمز دیگری را پیدا کنیم این نیست؟ نه این زرد است در مورد این یکی نظرت چیه ؟)

بازی خلاقانه

محدودیتی برای انواع وسایلی که با این گونه بازی‌های تقویت هوش دیداری-فضایی برای کودکان خردسال قابل انطباق است وجود ندارد .

  • بریده‌های یکسان جعبه‌های کلوچه یا غلات را مطابقت دهید .
  • طرح بیرونی اشیاء عمومی نظیر شانه‌ها ، قاشق‌ها ، خودکارها و … را با اشیای واقعی تطابق دهید .
  • به جای رنگ‌ها اشکال را مطابقت دهید: اشکالی مانند دایره، مربع، مثلث، مستطیل و صلیب را از یک رنگ ببرید و تطابق دهید .
  • بازی‌ها را تطابق دهید با استفاده از اشیایی نظیر دو توپ کتانی دو تکه کاغذ روغنی، دو قطعه اسفنج، دو برش از پارچه دو قطعه حصیر  دو سکه و امثال آن.
  • انطباق دادن کلمات نوشته شده از نام‌های خانوادگی شروع کنید و سپس اشیاء و کارهای عمومی و آسان را اضافه کنید.
  • شما همچنین می‌توانید با ساخت کارت‌های بودار خود بوها را منطبق کنید. ماده بوداری مانند دارچین، یا میخک پود رشده یاعطر یا روغنهای اسانس دار را با موادی نظیر شن، نمک مخلوط کنید. مقداری چسب روی یک کارت بمالید و در ماده بودار فرو ببرید و اجازه دهید خشک بشود اضافی آن را بتکانید و سپس بازیگر باید کارت را بسابد یا خراش بدهد و کارت منطبق با بوی آن پیدا کند

هدف از بازی تقویت هوش دیداری-فضایی در کودکان پیش دبستانی چیست؟

دانستن اینکه چیزها چگونه می‌توانند مشابه یا متفاوت باشند، مبنایی برای تشخیص است که به ما کمک می‌کند در زندگی به جزئیات توجه کنیم. ما ممکن است با توجه به تفاوت میان رنگ‌ها یا اینکه چگونه حرف ( ب) با ( پ) متفاوت‌اند شروع کنیم. سپس درزندگی واقعی خود با دقت کردن به تفاوت میان جزئیات بیشتر ادامه می‌دهیم، چگونه کلاغ را از کلاغ زاغی تشخیص دهیم. بازی کردن به شکل بازی‌های انطباقی با کودکان پیش دبستانی یک شناخت مادام العمر و قابل تحسین را در او تشویق می‌کند .

بازی 5/ بینگو آسان برده می‌شود

بینگو به طور معمول می‌تواند برای کودکان کم و سن و سال دشوار باشد، زمانی که تنش شکل می‌گیرد به ویژه مارت بینگوی آنها ابتدا پر شود و سپس کَس دیگری فریاد بزند ( بینگو ) این زیبا نیست که هرکسی بتواند ببرد؟ در این شکل از بازی برای کودکان کوچک هم همه برنده می‌شوند.

وسایل مورد نیاز:  مقوا خودکارها ، دکمه ها یا علامت  گذارهای دیگر

دستور العمل بازی برای تقویت هوش دیداری-فضایی / کودکان پیش دبستانی

با استفاده از مقوا ، روی کارت‌های بینگو شمارهای 1 تا 10 یا 10 تا 20 را روی هر کارت بنویسید تمام کارت‌ها باید شماره‌های یکسانی روی خود داشته باشند، اما چیدمان متفاوتی دارند. به هر بازیگر کارت و یک علامت گذار مانند دکمه، سکه ، صدف، یا آجیل در دستشان بدهید. اگر شما کارت‌ها را فتوکپی کرده‌اید شما می‌توانید به عنوان نشانه از درب‌های بطری رنگ شده استاده کنید که بازیگران( واقعی) بینگو را از آن استفاده می‌کنند ( یک نمونه بی‌بو از این درب‌های بطری اسفنجی معمولاً هرجایی که کودکان پیش دبستانی نقاشی می‌کنند در دسترس و قابل خرید می‌باشد ) هر وقت که شما هر شماره را به صورت تصادفی می‌خوانید کودکان پیش دبستانی باید آن شماره را روی کارت خود پیدا کنند و آن را با یک نشانه علامت گذاری کنند.

زمانی که تمام شماره‌های مورد استفاده قرار گرفتند به سمت هر بازیگر بروید و بگوییدگویید ( آیا یک پوشیده شده؟ خوبه 1 هم همینطور). ( اجازه بده ببینم 3 راهم پوشاندی؟ آره انجامش دادی) و به همین ترتیب زمانی که تمام شماره‌ها را چک کردید بگویید( این یک کارت بینگو است ) این هم یک بینگو باز است . مرا باور کنید . کودکان پیش دبستانی فکر نمی‌کنند چه کسی برنده اصلی است؟

بازی خلاقانه

شما می‌توانید از این بازی برای آموزش بسیاری چیزها به کودکان پیش دبستانی استفاده کنید . کارت‌های بینگو را با استفاده از رنگ‌ها یا اشکال یا حروف یا کلمات کوتاهی از نام افراد یا تصاویر حیوانات یا هر چیزی که می‌خواهید درس بدهید می‌توانید بسازید .

به جای استفاده از دکمه‌ها یا هر چیز دیگری به جای نشانه‌گذار، می‌توانید نشانه‌گذاری‌هایی از تصاویر یا کلمات روی کاغذ بسازید که بازیگران آنها را تصاویر یا کلمات روی کارت‌های تطبیق دهند.

هدف از بازی تقویت هوش دیداری-فضایی در کودکان پیش دبستانی چیست؟

کودکان پیش دبستانی می‌آموزند که اعداد و رنگ‌ها یا تصاویر یا هرچیز را که روی کارت هست را تشخیص و انطباق دهند . آنها همچنین هنگامی که خود و یا کسانی پیرامون آنها در حال انجام بازی باشند احساس گرمی و محبت را تجربه می‌کنند. این‌گونه است که شما با بازی توانسته‌اید هوش دیداری-فضایی کودکتان را تقویت کنید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید