وبلاگ

چگونه هوش بین فردی را با بازی تقویت کنیم؟

کودک و اسباب بازی

چگونه هوش بین فردی را با بازی تقویت کنیم؟

هوش بین فردی چیست؟ چگونه می‌توانیم هوش بین فردی را در کودکان پیش دبستانی افزایش دهیم؟

 

بازی1_ / توی جعبه کی می‌تونه باشه؟

یک جعبه بزرگ به خانه یا مرکز پیش دبستانی شما وارد می شود ممکن است کامپیوتر نو شما در آن بوده باشد یا یک پرینتر بزرگ . آیا شما آن را دور می اندازید ؟ هر چیزی را نگه دارید ! اگر شما کودک کم سن و سال قبل از دبستان دارید حالا وقت بازی ( چه کسی تو جعبه است ؟) است.

کودک و اسباب بازی

وسایل مورد نیاز : یک جعبه بزرگ

دستور العمل بازی برای تقویت هوش بین فردی / کودکان پیش دبستانی

جعبه را طوری بگذارید که درهای آن را بتوان به صورت جفتی بازنمود از کودک بخواهید که درون جعبه برود و تیغه‌ها را به رو خود ببندد. در این زمان او احتمالاً تیغه‌ها را هل داده و بازخواهد کرد. چهره با لبخند و پرخنده خود را نمایان خواهد کرد و شما مطمئناً با تعجب زیاد خواهید گفت : (چرا این نام کودک  است ؟)  غافلگیر نشوید اگر بازیگر خردسال شما بخواهد داخل جعبه رود و بخواهد آن را بارها و بارها تکرار کند .

مدل دیگه‌ی بازی

یک گونه از بازی برای تقویت هوش بین فردی را می‌توانید در مهر انجام شود. این یک بازی خنده‌دار و غیر معمول و اضافه بر بازی‌های معمول تکراری صبحگاهی است. جعبه را در جلوی کلاس قرار دهید . از بازیگران که کودکان پیش دبستانی هستند بخواهید که سرخود را پایین بیندازند تا نبینند. یا به جعبه پشت کنند سپس وقتی دیدگان آنها پوشیده شده است یا پشتشان به جعبه است یکی از بچه‌ها را انتخاب کنید ، درون جعبه قرار دهید و تیغه ها را ببندید.

به کودکان پیش دبستانی بگویید حالا می‌توانند نگاه کنند. از کودکان بخواهید به اطراف نگاه کنند و توجه کنند که ببینند چه کسی نیست ؟ و سپس حدس بزنند چه کسی در جعبه است. همچنین برای کار کردن با زمان بندی و ریتم می‌توان از آنها خواست که قبل از اعلام حدسشان آواز بخوانند ( تق تق چه کسی تو جعبه است ؟ ) ( او ……………… است) سپس همه ما دست می‌زنیم و فریاد می‌کشیم تا آن کودک از جعبه بیرون بیاید.

هدف از بازی تقویت هوش بین فردی چیست؟

این بازی یک نمونه بزرگ تر از بازی پیک ابو ( دالی موشه ) یعنی همان بازی دوست داشتنی قدیمی است شما بی‌تردید در هرکتاب رشد کودکان پیش دبستانی دیده‌اید که این بازی روشی برای کودکان پیش دبستانی و دبستانی است تا این موضوع را فرا بگیرند که اشخاص و اشیاء حتی اگر در دیدرس نباشند کماکان وجود دارند . ممکن است کودکی وقتی مادرش برای کاری در اطراف از ماشین خارج می‌شود مضطرب گردد زیرا هنوز مفهوم ( پایداری شِیئ ) را کسب نکرده است.

کودکانی که دوره پیک ابو را پشت سر گذاشته‌اند دوست دارند که داخل جعبه بروند و دنیای کوچک شخصی خود را داشته باشند جایی که مجبور نباشند به هیچ کس بگویند (بو)

در پیش دبستانی کودکان میان واگرایی اجتماعی خود را افزایش می‌دهند و چیزهای دیگر شامل توجه به این که چه کسانی آن روز در کلاس حضور داشته‌اند و نیز این که چه کسی حضور ندارند را فرا می‌گیرند.

بازی _2 / پرتاب سنگ

با کودکان پیش دبستانی به پیاده روی بروید و از جاده اصلی خارج شوید و کنار یک نهر بنشینید ، بازی پرتاب سنگ بازی جالبی برای کودکان است و پرتاب برای او تجربه لذت بخشی از بازی با دیگری خواهد بود.

وسایل مورد نیاز: قلوه سنگ

دستور العمل بازی برای تقویت هوش بین فردی / کودکان پیش دبستانی

تعدادی قلوه سنگ جمع کنید و سپس نوبتی به صخره ای در نزدیکی پرتاب کنید این بازی می‌تواند با پرتاب قلوه سنگ‌ها به تیر چراغ برق ، چوب پرچین فنی یا حتی یک دیوار انجام شود . برای برابرتر کردن بازی شخص ضعیف‌تر یا با قدرت هدف‌گیری کمتر ، می‌تواند نزدیک‌تر به هدف بایستد (حس بدی نداشته باشید اگر این شخص شما باشید ) اهداف متفاوتی برای هدف‌گیری انتخاب کنید یا ببینید چند بار می‌توانید با چشم بسته هدف را بزنید.

هدف از بازی تقویت هوش بین فردی چیست؟

بعضی کودکان به انتخاب خودشان تک رَوی را دوست دارند . بعضی کودکان تمایل دارند با خودشان بازی کنند ، زیرا تجربه کافی بازی با دیگران را ندارند . به کودکان کمک کنید تا با قدم زدن و انجام بازی های دوستانه مانند پرتاب سنگ مزایای بازی با دیگران را کشف کنند.

بازی _3 / با کارها بازی بسازید

قرار دادن چیزها داخل چیزهای دیگر ایده خوب برای کودکان خردسال است .آنها لذت می‌برند که همه چیز را بیرون بریزند ، مانند تمام اسباب‌بازی‌های داخل سبد بازی‌ها  و بعداً با رشد توانایی‌هایشان اسباب‌بازی‌ها به داخل سبد لذت می‌برد ( به هر حال امیدواریم این گونه باشد .) این بازی تمایل به خالی کردن چیزها را سیراب می‌کند و در عین حال یک چالش اضافی برای برگرداندن اشیاء اضافه می‌کند که حتی آن را جذب‌تر خواهد کرد .

نکته جالب این فعالیت این است که این بازی بین فردی نه تنها برای کودکان نوپا بلکه برای کودکان پیش دبستانی و تا سن ده سال نیز مناسب است. این بازی بین فردی پاسخی به نیاز مرتب کردن اشیاء و کامل انجام دادن آن است . شاید همچنین مربوط به احساس کنترل بر اشیایی باشد که دیده نمی‌شوند .

وسایل مورد نیاز: کارت‌های کاغذی پلاستیکی

دستور العمل بازی برای تقویت هوش بین فردی / کودکان پیش دبستانی

یک ظرف خالی ماست یا جعبه پنیر یا ظروف مشابه را به همراه یک در برای آنها بردارید. شکافی که اندکی بزرگتر از یک کارت باشد روی درب آن ایجاد نمایید. ده عدد یا در همین حدود کارت داخل ظرف قرار دهید و در پوش شکاف دار را روی آن برگردانید به کودک اجازه دهید که ظرف را تکان دهد و از صدای آن لذت ببرد سپس به او کمک کنید که درب آن را بردارد و گنج درون آن را کشف کند. پس از آن که به او وقت کافی داده شد که این ورقه‌ها را نگاه کند ( می‌تواند شامل چشیدن پرتاب کردن و بالا انداختن باشد ) به او نشان دهید که چگونه از شکل روی ورقه‌ها آنها را داخل جعبه بیاندازد. این مهارتی ست که او بعدها هنگامی که سکه‌هایش را درون قلکش می اندازاد از آن استفاده خواهد کرد .

هدف از بازی تقویت هوش بین فردی چیست؟

در سطح شناختی کودکان پیش دبستانی ( پایداری شِیئ ) را فرا می‌گیرد یعنی درک اینکه اشیاء وقتی که آنها را نمی‌بیند از بین نمی‌رود و جای دیگری هستند. این بازی وقتی که کارت‌ها در شکل ناپدید می‌شوند و سپس دوباره با برداشتن درب آشکار می‌گردند یک درس بسیار اطمینان بخش است. کودکان خردسال همچنین یاد می‌گیرند که چگونه یکی شی را حرکت دهند تادر فضای خاصی جای گیرد . اگر شما جعبه را بچرخانید به گونه‌ای که شکاف گاهی به صورت افقی در برابر بازیگر باشد و گاهی به صورت عمودی او فرا می‌گیرد که چگونه مچ دست خود راتغییر دهد تا کارت‌ها را با شکاف تنظیم کند.

بازی _4 / با آدم‌ها ساندویچ بسازید.

این بازی بسیار شادی است .

این بازی درباره ساختن ساندویچ با استفاده از تعدادی کودک به عنوان اجزای آن است بعداً کودکان دیگر وانمود می کنند که دارند این ساندویچ خوشمزه را می خورند ( یام یام )

دستور العمل بازی برای تقویت هوش بین فردی / کودکان پیش دبستانی

از کودکان پیش دبستانی خود بخواهید در یک دایره بایستند . اعلام کنید که شما می‌خواهید یک ساندویچ درست کنید و یکی از کودکان را انتخاب کنید که در وسط دایره بایستد و نان باشد . سپس بپرسید ( چه چیزهای دیگری باید در این ساندویچ بگذاریم؟) اگر در ابتدا کودکان همراه بایک ایده پا پیش نگذارند به یکی پیشنهاد دهید ( بیا کمی پنیر اضاه کنیم)

سپس کودک دیگری را انتخاب کنید که پنیر باشد و او را درست در جلوی کودکی که قرار بود نان باشد قرار دهید با سایر اجزاء ادامه دهید از قبیل گوشت فیله خیار شور ، گوجه فرنگی  کاهو و مانند آنها و در آخر یک تکه دیگر نان در هر مرحله کودک را جلو آخرین جزء قرار دهید.

شما می‌توانید کسی باشید که کودکان را انتخاب می‌کنید که چه کسی چه جزئی از ساندویچ باشد اما احتمالا در خواهید یافت که آنها از شدت هیجان بالا و پایین می‌پرند که نفر بعدی باشند . همچنین ممکن است بشنوید که کودکان پیش دبستانی اجزایی را نام می‌برند که معمولاً در یک ساندویچ نیست مانند برنج ، پیش بروید و مقداری برنج در ساندویچ قرار دهید پس از آن که ساندویچ ساخته شد همه وانمود به خوردن آن می‌کنند با لب‌های خود صدای غذا خوردن در می‌آورند و همچنین صدای جویدن ایجاد می‌کنند این همان چیزی است که ایجاد قهقه می‌کند سپس دوباره شروع کنید و یک ساندویچ تازه بسازید.

هدف از بازی تقویت هوش بین فردی چیست؟

کودکان پیش دبستانی با یک روش خنده‌آور با یکدیگر بازی را تجربه می‌کنند وانمود کردن یک مهارت مهم است این که هرکس به دیگران وانمود می‌کند که کاری انجام می‌دهد احساس عضو گروه بودن را در آنها تقویت می‌کند . البته همچنین این یک درس مربوط به آشپرخانه است که چه چیزهایی را داخل یک ساندویچ خوب می‌‌گذاریم.

بازی _5 / افراد متفاوت

یک کودک جدید به کودکستان وارد شده بود و مادرش بسیار نگران بود .

کودک چهار ساله او نمی‌توانست صحبت کند ، یا بشنود یا راه برود اما می‌توانست احساس کند و مادرش می‌ترسید که کودکان دیگر او را بسیار عجیب‌تر از آن دریابند که بتوانند درکش کنند و با او دوست شوند. او از مربی ویژه مدیر و من خواست بیاییم و به طریقی او را به جمع وارد کنیم ما یک نمایش عروسک خیمه شب بازی راه انداختیم عروسک‌های ما ساده بودن. چهره‌های خندان کودکان پیش دبستانی که با چشب نواری به چوب آلاسکا بسته شده بودند اما یکی از این چهره‌های خندان داخل یک صندلی چرخ دار کاغذی قرار داده شده بود کودکان عروسکی در نمایشنامه انواع سوال‌ها را می‌پرسیدند در آخر در یافتند که ( سلمان ) درظاهر کاملاً شبیه آنها نبود و کارهای بسیار متفاوتی را انجام می‌داد اما در باطن شبیه آنها بود.

وسایل مورد نیاز: عروسک‌های خیمه شب بازی با امکان ساخت آسان

دستور العمل بازی برای تقویت هوش بین فردی / کودکان پیش دبستانی

از کودکان پیش دبستانی بخواهید که عروسک‌های ساده بسازند که با آنها خودشان را با مواد دم دستی نمایش دهند برای مثال با نوار چسب صورتک‌ها را به چوب آلاسکا بچسبانید یا صورتک‌ها را روی انگشت‌های یک دستکش کار نقاشی کنند . اگر می‌خواهید یک عروسک بسازید که مشکلی جسمی دارد یک چیز خاص اضافه کنید. مانند یک عینک آفتابی برای کودک نابینا یک دکمه کوچک در گوش برای یک کودک ناشنوا  صندلی با چرخ‌های کاغذی برای کودکی که از صندلی چرخ‌دار استفاده می کند و امثال آن .

می‌توانید بازی را طوری طراحی کنید که دوباره یک بازی کودکانه مثل ( اردک اردک غاز ) باشد و سپس از آنها بخواهید که با صدای بلند بپرسند که چرا این کودک بازی نمی‌کند از آنها بخواهید که از آن کودک سوالاتی بپرسند.

برخی از این سوالات در اینجا آورده شده است ؛

  • عروسک اول: برای چی بلند نمی‌شوی و نمی‌دوی ؟
  • عروسک اول: چون پاهای من هنوز به اندازه کافی قوی نیستند.
  • دوست دوم: چرا روی صندلی می‌نشینی ؟
  • عروسک دوم: چون حرکت با چرخ به اطراف آسان‌تر است.
  • دوست عروسک: می تونی صحبت کنی؟
  • عروسک دوم: من هنوز نمی‌تونم صحبت کنم ولی می‌تونم به شما نشون بدم چه طور احساس می‌کنم به من بگید ( سلام ). ( همه گروه گفتند سلام ) و ما آن عروسک را برگردانده و یک عروسک خندان‌تر بزرگ‌تر نشان دادیم.
  • دوست عروسک: دوست داری بازی کنی ؟
  • عروسک دوم: آره درست مثل شما
  • دوست عروسک: اسباب بازی ها رو دوست داری؟
  • عروسک دوم: آره درست مثل شما
  • دوست عروسک: مامانت رو دوست داری؟
  • عروسک دوم: آره درست مثل شما

در پایان همه این سرود را می‌خوانند تا مفهوم این بازی تبلور گردد.

مادر بیرون متفاوتیم اما در درون مثل هم هستیم . بعضی از ما خیلی لاغر هستیم و برخی از ما خیلی چاق ، بعضی از ما بلند هستیم و بعضی کوتاه و همان طور که می دانیم همه ما لباس‌های متفاوت می‌پوشیم. ما فقط در ظاهر از هم متفاوتیم ، ولی درونمان مثل همیم . بعضی از روزها شادیم  بعضی از روزها گریان ، بعضی از روزها احساس حماقت کرده ایم . بعضی از روزها از جا در رفته‌ایم و این برای این است که ما از درون یکسانیم ، ما در بیرون با هم فرق می‌کنیم. ولی در نهایت همه یکسانیم همه ما مادران‌مان را دوست داریم و همه ما دوستانمان رادوست داریم، همه ما اقیانوس و ماسه‌ها و درختها را دوست داریم و همه این‌ها برای این است که ما از درون یکسانیم ما دربیرون متفاوتیم اما از درونیم یکسانیم. یک تفاوت کوچولو، در بیرون متفاوت و در درون یکسان قلب‌های ما مثل هم است اما پوست‌هایمان نه اما این خوب چون همه ما از درون یکسانیم.

هدف از بازی تقویت هوش بین فردی چیست؟

به نظر می‌رسد پذیرش گوناگونی و تفاوت چالش پیش روی ما باشد برای داشتن صلح و عشق گذشته ما باید به این سمت برویم که یکدیگر و خودمان را همان گونه که هستیم بپذیریم. کودکان با نیازهای خاص ، این شانس را برای کودکان دیگر مهیا می‌کنند که شخصی متفاوت را ببینید و با این حال آنها به زودی بسیاری از چیزهایی را که دوست دارند را کسب خواهند کرد. آنها دوست دارند که بازی کنند. بخندند و همچنین می‌خواهند که تفریح کنند ما میخواهیم بچه‌ها یاد بگیرند که ما در ظاهر متفاوتیم و آیا این نکته جالبی نیست؟ ما از درون شبیه هم هستیم آیا این زیبا نیست؟

بازی _6 / داخل پاکت‌ها چیست؟

کودکان پیش دبستانی به سوالات مربوط به چیستی و چرایی اشیا پاسخ می‌دهند ودرک خود را از کاربردهای اشیا تقویت می‌نمایند.

وسایل مورد نیاز:  پاکت کاغذی با کاغذ قهوه‌ای ، کیف ، تجهیزات ویدئویی ، دوربین دیجیتال ، روزنامه ، کاغذ بازخورد توسط مربی

دستور العمل بازی برای تقویت هوش بین فردی / کودکان پیش دبستانی

1-یک کیف آماده کنید و توضیح دهید که در داخل کیف چه چیزهایی و چرا وجود دارد . مواردی از چیستی و چرایی‌ها که انتخاب کرده‌اید را برای کودکان  پیش دبستانی بگویید.

2-برای تقویت مفهوم چیستی و چرایی ، کودکان پیش دبستانی در مورد دفاتر و کتاب‌های داخل کیف بحث می‌کنند و می‌‌گویند که هر کدام چه ارتباطی با آنها دارد. کودکان بحث می‌کنند و می‌گویند که هر چیزی در مورد کیف یاد گرفتند و محتوا دیگری که باید در کیف باشد را به شما می‌گویند.

3-این موضع که چگونه می‌توان یک سخنرانی خوب داشت را برای کودکان پیش دبستانی مطرح نمایید. یک لیست به عنوان الگو برای کمک به ارایه کنفرانس برای کودکان تهیه کنید این لیست باید شامل معرفی ژست مناسب ، تن صدای مناسب واضح صحبت کردن و برقرار کردن ارتباط چشمی با حاضرین باشد.

4-برای کودکان پیش دبستانی فرصتی فراهم کنید تا در مورد موضوعی سخنرانی کنند تأکید کنید که هرکدام برای سخنرانی بین 5-6 دقیقه فرصت دارد.

6-سخنرانی را ضبط کنید و از کودکان عکس بگیرید تا آنها بازخورد کارشان را ببینند.

بازی _7 / من یک …

آشنا شدن کودکان پیش دبستانی با یک کتاب شناخت حیوانات و ویژگی‌های آنها

وسایل مورد نیاز:  کتاب شناخت حیوانات ، کاغذ بزرگ ، قیچی  مداد شمعی ، ماژیک

دستور العمل بازی برای تقویت هوش بین فردی / کودکان پیش دبستانی

1-خواندن کتاب شناخت حیوانات برای کودکان پیش دبستانی و نشان دادن تصاویر آن

2-کودکان پیش دبستانی شبیه برخی از حیوانات رفتار کنند و در مورد تفاوت‌ها و شباهت‌های خود با حیوانات به تفکر بپردازند.

3-کودکانپیش دبستانی تصویر چهره خود را بر روی یک صحه کاغذ ترسیم می‌کنندو در کنار تصویر حیواناتی که دارای وجه تشابهی با آنان است را می‌کشند. برای مثال اسب ، چون ما می‌توانیم سریع بدویم یا زنبور چون ما می‌توانیم سخت کار کنیم.

4-کودکان پیش دبستانی باید در حین این که تفاوت‌ها و شباهت‌‌های خود با حیوانات را نقاشی می‌کنند در مورد این شباهت‌ها و تفاوت‌ها خود جملاتی بگویند.

بازی _8 / نشانه‌گذاری اهداف

این بازی جهت آگاه کردن کودکان نسبت به رفتارهایی که منجر به ایجاد محیط یادگیری می‌شوند در واقع می‌گردد و برای تقویت توجه و تمرکز حواس روی رفتارهای خاص مفید است.

وسایل مورد نیاز: نمودار ، روزنامه یا رَم بازخورد

دستور العمل بازی برای تقویت هوش بین فردی / کودکان پیش دبستانی

  1. از کودکان پیش دبستانی خود سوال کنید که هدف چیست و بیایید با هم به یک کار جدی و معنا دار بپردازیم.

  2. از کودکان بخواهید به چیزی در مورد خودشان فکر کنند و روی هر هدفی که دوست دارند به آن دست پیدا کنند تمرکز نمایند. این کار قطعاً در ابتدا مشکل خواهد بود .بچه‌ها را مجبور کنید که روی اهداف محدودی تنها در محیط مهدکودک فکر کنند . مثلاً من نمی‌خواهم وسط حرف کسی بپرم . گاه مجبور می‌شوید به آنها پیشنهاد دهید که به اهدافی که در سال گذشته داشتند فکر کنند.
  3. تأکید کنید که آنها می‌توانند به دیگران برای رسیدن به اهدافشان کمک نمایند. و از آنها بپرسید چگونه این کار را انجام می‌دهند .

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید