وبلاگ

چه بازی‌ها و اسباب‌بازی‌هایی برای نوزادان 3 ماهه مناسب است

کودک و اسباب بازی

چه بازی‌ها و اسباب‌بازی‌هایی برای نوزادان 3 ماهه مناسب است

چه اسباب بازی‌هایی مناسب کودکان 3 ماهه است؟ بهترین اسباب بازی برای کودکان 3 ماهه چیست؟ از چه اسباب بازی برای بالا بردن هوش کودکان استفاده کنیم؟ چه بازی‌هایی به هوش کودک 3 ماهه کمک می کند؟ آیا اسباب بازی خریدن برای کودکان 3 ماهه درست است؟ از چه سنی برای کودک باید اسباب بازی خرید؟ آیا می‌توانیم با کودک 3 ماهه بازی کنیم؟

نوزادان از دیدن اشیا و اسباب بازی‌های رنگ روشن لذت می‌برند. بخصوص اگر این اسباب بازی‌ها حرکت کنند و از خود صدایی داشته باشند. این اسباب بازی‌ها زندگی کودکان 3 ماهه را لذت بخش‌تر می‌کند باید توجه داشته باشید که اسباب بازی‌ها نباید از قطعات ریزی تشکیل شده باشند. زیرا امکان آن می‌رود که هر لحظه قطعه کوچکی از آن را داخل دهان بگذارند و دچار حادثه شوند.

کودک و اسباب بازی

 

1. جغجغه‌های دستی یا اسباب‌بازی‌هایی که بر روی یک حلقه قرار دارند.

در حدود سه ماهگی، کودکان 3 ماهه کم کم اشیایی که در دسترسشان باشد را می‌گیرند و به تدریج یاد می‌گیرند که می‌توانند کارهایی را انجام دهند! یاد می‌گیرند که تکان دادن یک جغجعه باعث تولید صدا می‌شود. دوباره آن را امتحان کنند… و کم کم رابطه علت و معلول را متوجه می‌شوند.

برای کمک به کودک 3 ماهه برای شروع، حلقه را در دست بچه بگذارید و آن را به آرامی تکان دهید. کودکان در این سن کم کم در حال یادگیری کنترل گرفتن اشیا هستند. آنها می‌توانند صبر کنند و به سمت هدف پیش بروند.

با نگه داشتن حلقه در مقابل کودکان 3 ماهه ، تکان دادن آن و ایجاد فرصتی برای این که بتواند آن را بگیرد، به تمرین و تقویت مهارت‌های هماهنگی در او کمک کنید. جغجغه را در دستش بگذارید، آن را تکان دهید و بگویید «صداشو شنیدی؟ تو این کار رو کردی؟» تأکید بر اثرات کار می‌تواند کودک را تشویق کند تا دوباره آن را انجام دهد. همچنین، می‌توانید حلقه‌ای را انتخاب کنید که به اندازهٔ کافی بزرگ باشد و کودک بتواند با دو دست خود آن را بگیرد. او ابتدا با یک دست حلقه را می‌گیرد و سپس با دست دیگر و سپس دوباره با یک دست! این کار مهارت دست به دست کردن یک شیء از دست راست به چپ و برعکس را در کودک تقویت می‌کند.

2. تشکچه‌های بادی برای بازی کودکان 3 ماهه

در این سن دست و پاهای فرزندتان همیشه در حال حرکت هستند؛ وقتی که روی چیزی ضربه می‌زند یا خود و اعضای بدنش را می‌کشد؛ وقتی که روی اسباب‌بازی‌ها می‌کوبد یا حتی آنها را می‌گیرد و در برخی موارد سعی می‌کند که کمی روی زمین بخزد.یک تشکچهٔ نرم پر رنگارنگ با پارچه‌های متفاوت می‌تواند جای خوبی برای فعالیت و بازی کردن کودک باشد و تمام نیازهایش را در یک جای نرم برآورده کند (از تمرین مهارت‌های حرکتی گرفته تا تحریک حس‌های مختلف برای به چالش کشیدن مهارت‌های شناختی).برای یادگیری بهتر و بیشتر فرزندتان به او کمک کنید تا در حالت ذهنی صحیحی قرار بگیرد و با انجام دادن برخی از کارهایی که هنوز نمی‌تواند انجام دهد ارتباطات علت و معلولی را درک کند. برای مثال، پخش موسیقی یا تکان دادن یا درآوردن صدای اشیا.

سعی کنید که این وسایل طوری قرار گرفته باشند که به راحتی در دسترس کودک باشند. سپس کودک را تشویق کنید تا خودش این کار را انجام دهد؛ در این صورت حرکت دست و پاها و سایر موارد به خوبی پیش می‌رود. شاید کودک با شنیدن یک صدا یا دیدن رفتارهای جالب و مهیج شما بیشتر تشویق شود. بعد از این کار، کودک خود به خود بیشتر به هیجان می‌آید و تشویق می‌شود چون ارتباط بین کاری که انجام داده و جوابی که از اسباب‌بازی گرفته را درک می‌کند! همچنین، چنان چه اسباب‌بازی کودک را آویزان کرده‌اید گاهی جایش را تغییر دهید. این کار برای تقویت حافظه کودک مفید است و احتمالاً قبل از بازی متوجه این تغییرات خواهد شد.

​3. عروسک‌های نرم پارچه‌ای برای کودکان 3 ماهه

بسیاری از والدین در این سن برای نوزادان خود عروسک‌هایی نرم و پارچه‌ای خریداری می‌کنند. نکته مهم هم همین نرم و لطافت این عروسک‌هاست زیرا در بیشتر مواقع این عروسک‌ها در کنار نوزادان و در رختخواب آنهاست. به هیچ وجه نباید از عروسک‌هایی استفاده کنید که درون آنها از سیم و یا مفتول‌های نازک استفاده شده است. باید توجه داشته باشید تمام قسمت‌ها و اجزای عروسک دوخته شده باشند. عروسک‌هایی که چشم آنها پلاستیکی و چسباندنی هستند را به هیچ وجه برای کودکان 3 ماهه خریداری نکنید زیرا احتمال کنده شدن و خفگی در نوزادان وجود دارد.

​4. کتاب‌های پارچه‌ای برای کودکان 3 ماهه

کتاب خواندن برای کودکان از نوزادی قابل اجراست و بسیار مهم است. شاید در ظاهر کودک 3 ماهه شما قادر به بازگویی مطلبی نباشد اما ذهن او مانند یک دستگاه ضبط عمل می‌کند که در زمان مناسب تمام آموزش‌ها به شما با انجام کارهایش نشان می‌دهد. کتاب‌های پارچه‌ای گزینه بسیار مناسبی برای کودکان 3 ماهه است زیرا این دست کتاب‌ها در برابر آب دهانی کودک در این سن بسیار مقاوم است اگر این کتاب‌ها شامل قسمت‌های برجسته پارچه‌ای نیز باشد به کودک آموزش‌هایی چون برجستگی و فرورفتگی را می‌آموزد. انتخاب کتاب‌های پارچه‌ای برای کودکان 3 ماهه به این دلیل اهمیت دارد زیرا کودکان در این سن دوست دارند اشیا را در دهان بگذارند و حال آنکه کتاب او جنسی از پارچه دارد خود یک مزیت است زیرا دیگر نگران آن نیستید که شی را داخل دهانش کند که باعث خطر است.

سعی کنید هنگام بازی کردن نوزادتان کنارش باشید و برای او آواز بخوانید زیرا این عمل به رشد شنوایی و کلامی کودکتان بسیار کمک می‌کند. نوزادان در این سن عاشق آواز خواند و صدا درآوردن هستند پس بد نیست گاهی هم شما او را در آواز خواندن و صدا درآوردن شریک کنید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید