وبلاگ

چه بازی‌ها و اسباب‌بازی‌هایی برای نوزادان 8 ماهه مناسب است

کودک و اسباب بازی

چه بازی‌ها و اسباب‌بازی‌هایی برای نوزادان 8 ماهه مناسب است

چه اسباب بازی‌هایی مناسب کودکان 8 ماهه است؟ بهترین اسباب بازی برای کودکان 8 ماهه چیست؟ از چه اسباب بازی برای بالا بردن هوش کودکان استفاده کنیم؟ چه بازی‌هایی به هوش کودک 8 ماهه کمک می کند؟ آیا اسباب بازی خریدن برای کودکان 8 ماهه درست است؟ از چه سنی برای کودک باید اسباب بازی خرید؟ آیا می‌توانیم با کودک 8 ماهه بازی کنیم؟

کودک و اسباب بازی

 

1. اسباب‌بازی‌هایی که به ایستادن و سینه‌خیز رفتن کودک 8 ماهه کمک می‌کنند

وسایلی که کودک 8 ماهه حین کار با آنها باید بایستد یا با آنها راه برود آسان و سرگرم‌کننده‌اند و بچه‌های کوچک را با بسیاری از چیزهای جالب برای انجام دادن مشغول می‌کنند. روشی که شما و کودکتان با این نوع اسباب‌بازی‌ها بازی می‌کنید، همراه با رشد مهارت‌های او تغییر می‌کنند و کم‌کم پیشرفته‌تر می‌شوند. سعی کنید جنبه‌های مختلف اسباب‌بازی، رنگ‌ها و شکل‌های مختلف آن را به او نشان دهید.

از اصطلاحات و کلمات توصیفی هرچه بیشتر در مکالمه با کودک 8 ماهه استفاده کنید؛ کودکان در این سن از شنیدن لذت می‌برند ضمن این که این کار به آنها کمک می‌کند که تولید صدا کنند.

ماهیچه‌های در حال رشد کودک را با تشویق او به هل دادن اسباب‌بازی‌های غلتان یا سینه‌خیز رفتن به دنبال آنها تمرین دهید. آیا او می‌تواند خود را بالا بکشد و در کنار اسباب‌بازی بایستد؟ زیاد تشویقش کنید و خواهید دید که به تدریج موفق می‌شود.

2. اسباب‌بازی‌های خانه‌سازی و جورچین برای کودکان 8 ماهه

به محض این که کودکان 8 ماهه بتواند اشیا را دست به دست کند، توانایی چیدن قسمت‌های مختلف یک اسباب‌بازی و خانه‌سازی نیز در او ایجاد می‌شود و هرچه این فرایندها پیچیده‌تر می‌شوند توانایی‌های کودک هم افزایش پیدا می‌کنند.

قبل از این کار، به کودک 8 ماهه خود کمک کنید تا بر روی یادگیری «خالی و پر» و «داخل و خارج» خوب تمرکز کند و آنها را یاد بگیرد. مثلاً، در بازی‌های جورچین، همزمان با بازی، شکل و رنگ اشیایی که با آنها کار می‌کند را هم یادآوری کنید، مثلاً بگویید: «تو داری جعبه قرمز رو می‌ذاری داخل این گِرده». عمداً شکل و رنگ را عنوان کنید و بگویید که دارد داخل می‌رود یا خارج. زمانی که تمام جعبه‌ها خارج شد، بگویید «خالی». زمانی که تمام آنها داخل است بگویید «پُر». سپس، زمانی که کودک برای درک اشکال آماده است، تمام شکل‌ها به جز یک نوع (مثلاً نوع گرد) را بیرون بگذارید. به کودک اجازه بدهید دایره را در سوراخ صحیح قرار دهد و اگر مشکل دارد، به سوراخ گرد اشاره کنید و بگویید، «این رو امتحان کن». اگر متوجه نشد چه باید بکند آن را رها کنید و صبر کنید تا کم کم در دفعات بعد خودش با آزمون و خطا راه درست را پیدا کند. وقتی کودک 8 ماهه به اشکال گرد تسلط پیدا کرد، آن جعبه‌ها را کنار بگذارید و بگویید، «حالا بیا این جعبه‌های مربع رو امتحان کنیم» و زمانی که کودک توانست آن شکل را درک کند، هر دو فرم را باهم امتحان کنید. این کار ممکن است در همان روز انجام شود یا روز بعد یا یک هفته بعد یا مدت‌ها بعد. تمام این‌ها بستگی به میزان آمادگی کودک در زمان بازی دارد.

همیشه کودک را تشویق کنید و مطمئن باشید که بچه‌ها بیشتر از طریق آزمون و خطا و حل مسأله می‌توانند یاد بگیرند تا این که شما کاری را برایشان انجام دهید.

3. اسباب‌بازی‌های آهنگ‌دار برای تقویت هوش زبانی در کودکان 8 ماهه

«اگه من این رو بچرخونم چی می‌شه؟» کودکان 8 ماهه در این سن دوست دارند کشف کنند که چگونه می‌توان چیزی را به کار انداخت. اسباب‌بازی‌های سرگرم‌کننده به آنها این فرصت را می‌دهد که چیزها را تشخیص دهند و با امتحان کردن، فکر کردن را یاد بگیرند.

برای جلسه اول بازی کودک با این اسباب‌بازی‌ها، آنها را بر روی حالت پخش موسیقی قرار دهید و به او یاد دهید که چگونه دکمه‌ها را فشار دهد؛ نشان دهید که چگونه می‌توان صفحات کتاب آهنگ را ورق زد و یا آن را نواخت. در این سن شاید بهتر باشد که بر روی عمل و عکس‌العمل به جای الفبا و اعداد تمرکز کنید.

از آنجا که کودک 8 ماهه در این زمان در حال ساخت گویش (زبان) دریافتی است، هرچه کلمات بیشتری می‌شنود، با کلمات بیشتری آشنا می‌شود و درک بیشتری از چیزها خواهد داشت. این مهارت‌ها را با گفتن اسامی رنگ‌ها، شکل‌ها و حیواناتی که می‌بینید تقویت کنید. «صدای بوق رو می‌شنوی؟». «بذاریم بچه گربه پایین و بالا بره.» «فکر می‌کنی این بچه گربه چی می‌گه؟»

4. اسباب‌بازی‌های دارای صفحه مدرج، اهرم و دکمه برای کودکان 8 ماهه

باعث انجام کاری شدن با یک اسباب‌بازی، مانند فشار دادن یک دکمه، به صدا درآوردن زنگ یا باز کردن در، به ذهن کودک موضوع جدیدی می‌دهد که درباره آن فکر کند و فرصتی به او می‌دهد که ابراز احساسات کند و با ایجاد یک تغییر احساس غرور نماید!

به کودک 8 ماهه نشان دهید که چگونه می‌توان با قسمت‌های مختلف اسباب‌بازی، کاری کرد و بعد تشویقش کنید که همان کار را انجام دهد «من صفحه شماره‌گیر رو چرخوندم … حالا نوبت توست» «فکر می‌کنی دکمه رو فشار بدیم صدای جیرجیر درمی‌آد؟» مکانیک ساده اسباب‌بازی توجه کودک را جلب خواهد کرد.

همچنین، به کودکان 8 ماهه کمک کنید تا با اشاره به هر کدام از رنگ‌ها، آنها را تشخیص داده و کم کم نام آنها را بگوید. با اشاره به اشیای هم رنگ در اطراف کودک این یادگیری را تقویت کنید: «نگاه کن پیرهن مامانم قرمزه». در این مرحله خوب است که آموزش مفاهیم اعداد را هم حین بازی با اسباب‌بازی، با صحبت کردن درباره آنها شروع کنید. مثلاً اگر یک موز و دو کلوچه دارید با دادن آنها به کودک، بلند بشمارید: یک، دو، سه.

در پایان ماه، کودک 8 ماهه شما برای تشخیص حروف، اعداد و اشکال آماده خواهد بود. می‌توانید با اشاره به اینها در اسباب‌بازی و سپس با اشاره به موارد مشابه در اطرافتان کمک کنید این مفهوم‌ها بهتر در ذهن کودک جا بیفتند.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید