وبلاگ

والدین تا چه حد صاحب قدرت هستند؟

پرورش هوش کودکان

والدین تا چه حد صاحب قدرت هستند؟

پدر و مادر چه قدرت‌هایی دارند؟ تا چه حد صاحب قدرت هستند؟

پرورش هوش کودکان

در اینجا قدرت معنی خاصی پیدا می‌کند، چیزی شبیه جایگاهی که در آن، شما می‌توانید کودک‌تان را با تعیین قانون‌های خاص و حدو مرزهای مشخص، هدایت کنید. این قوانین و حد و مرزها، دقیقاً همان چیزهایی است که ذات کودک در پی آن است. نوعی نیاز، نوعی محرک یا هر چیز و هر اسم دیگری. قدرت پدر و مادر گاه شکل خشونت به خود می‌گیرد، گاه مسیر تمسخر، تحقیر یا تهدید را پیش می‌گیرد؛ اما والدین مربی هیجان تمام قدرت‌شان در پیوندهای عاطفی بین خود و فرزندشان به نمایش گذاشته می‌شود.

اگر تا به اکنون مسیر تربیتی‌تان، مسیر تحقیر و تهدید بوده، قطعاً از این مسأله که می‌توانید قدرت‌تان را به عنوان پدر یا مادر بر پایه‌ی احساسات به ظهور برسانید، تعجب خواهید کرد. بله می‌توانید. هیچ چیز غیر ممکن نیست، فقط کمی زحمت بیشتری لازم است. فقط باید شیوه‌های گذشته را رها کرده و به روش‌های اصول پرورش هیجانی مشغول شوید یعنی با تمام وجود سعی کنید تا رابطه‌ای بر پایه‌ی اعتماد به وجود آورید.

دو نکته‌ی مهمی که نباید فراموش کنید

1) تمام احساسات و هیجانات کودکان پذیرفتنی هستند. اما این بدان معنی نیست که باید تمام رفتارهای او را پذیرفت.

2) رابطه‌ی فرزند با پدر و مادر، رابطه‌ای یکسان نیست. این والدین هستند که مشخص می‌کنند کدام رفتار کودک پذیرفتنی هستند.

نکته: در برخی از خانواده‌ها، احترام متقابل، اعتماد و محبت در رابطه‌ی والدین و فرزندان از بین رفته است. در چنین شرایطی قدرت‌نمایی از راه‌های مثبت، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت یا اگر داشته باشد، تأثیری ناچیز بر جای خواهد گذاشت. پس باید به راه‌کار دیگری که متخصصان آن را پیشنهاد می‌دهند، رجوع کرد و آن راه‌کار، روش “خانواده درمانی” است. روشی که در آن تک‌تک اعضای خانواده با مشاور خانواده جلساتی را سپری خواهند کرد تا اوضاع رو به بهبودی پیش برود. این را هم به یاد داشته باشید که در بیشتر مواقع سعی مشاور بر این است تا اعتماد از دست رفته‌ی بین اعضا را به حالت اولیه بازگرداند.

فرآیند رشد و تغییرات انسانی در ذات مثبت هستند، به آن‌ها شک نکنید برنامه‌ریزی مغز کودکان به گونه‌ای است که به طور ذاتی به دنبال امنیت، محبت، لبخند، دانستن، علم و … است.

زمانی که کودک علاقه دارد تا چیزی را کشف کند، از هر چیزی سر در بیاورد، قوی باشد، مورد ستایش قرار بگیرد، دوستش داشته باشند و …، یعنی نیروی پنهان اما قابل لمس طبیعت در او جاریست و این پیغام خوشی را برای شما والدین در بر دارد و آن این‌که در امر تربیت و پرورش کودک‌تان تنها نخواهید بود و نیروی عظیم طبیعت همراه و پشتیبان شماست.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید