وبلاگ

هفته یازدهم نوزادی

اطلاعات مهم دوران نوزادی

 هفته یازدهم نوزادی


تغذیه نوزاد در هفته یازدهم نوزادی

برای گرم کردن شیر مادر نگهداری شده در یخچال و یا گرم کردن شیر خشک یا مایعات دیگری که به تغذیه کودک اختصاص دارد، از دستگاه مایکروفر استفاده نکنید زیرا بعضی از اجزای مفید شیر مادر به وسیله این دستگاه از بین می‌رود و نیز بخش‌های داغ ایجاد شده در مایعات می‌تواند موجب سوختگی کودک شود. برای گرم کردن شیشه شیر فرزند خود، آن را زیر آب گرم داخل لوله‌کشی بگیرید. اگرچه با این کار، شیشه دیرتر گرم می‌شود ولی برای شیرخوار بهتر است. می‌توانید در منزل یا داخل اتومبیل از دستگاه‌های گرم‌کننده بطری شیر نیز استفاده کنید. شیر مادر یا شیر خشکی که یک بار گرم شده است را نباید دوباره در یخچال یا فریزر قرار داد.

اطلاعات مهم دوران نوزادی

بازی با نوزاد 

در این سن، استفاده از زبان اشاره، راه بسیار مفیدی برای برقراری ارتباط با شیرخوار است. شیرخوار می‌تواند فکر کند ولی در طول یک سال اول زندگی، قادر به بیان فکر خود به شکل موثر نیست.

اکثر شیرخواران تا پایان یک سالگی نمی‌توانند صحبت کنند و حتی از این سن به بعد هم هنوز تا مدتی، لغات کافی برای بیان آنچه در ذهن خود دارند را فرا نگرفته‌اند. استفاده از زبان اشاره به فرزند شما کمک می‌کند تا مقصود خود را بهتر بیان نماید.

می‌توانید یاد دادن این زبان را به طریق زیر شروع کنید:

هنگامی که فرزندتان گرسنه یا آمادهٔ خوردن غذا است به او بگویید: «برای خوردن شیر آماده‌ای؟» و در همین حال یک دست خود را بالا بیاورید و آن را باز و بسته کنید. همواره در هنگام شروع شیر دادن، از این علامت برای فرزند شیرخوار خود استفاده نمایید. پس از چند هفته، از علامت دیگری برای مورد جدید استفاده کنید. مثلاً می‌توانید بالا آوردن یک دست را، در حالی که انگشتان آن را به هم نزدیک کرده‌اید به بیان لغت «بابا» اختصاص دهید.

می‌توانید به عنوان اولین علایم از علامت‌هایی برای بیان کلماتی مانند «لطفاً» و «متشکرم» استفاده کنید. پس از مدتی و گاهی بعد از چند ماه، فرزند شما به این علایم واکنش نشان می‌دهد. به افزودن این علایم ادامه دهید. کتاب‌های بسیاری نیز برای استفاده از زبان اشاره وجود دارد که بعضی از آن‌ها برای بزرگسالان و برخی برای کودکان شده‌اند.

خواب نوزاد

به طور مرتب مسایل ایمنی اتاق و محل خواب فرزند خود را کنترل کنید. آیا ملافه‌های تخت فرزندتان از وضعیت ایمن برخوردار است؟ آیا در صورتی که با فرزندتان در یک بستر می‌خوابید، با فرا رسیدن فصل گرما، ملافه را جایگزین لحاف یا پتو کرده‌اید؟ رعایت این مسایل و نکات نظیر آنها، موجب پیشگیری از بروز عوارض خطرناک برای فرزندتان خواهد شد.

درباره پستانک

ممکن است در این سن، فرزند شما در هنگامی که به خوردن شیر نیاز ندارد، به مکیدن احتیاج داشته باشد. در این صورت می‌توانید از پستانک استفاده کنید. متخصصان تغذیه شیرخوار، معمولاً توصیه می‌کنند برای دادن پستانک به شیرخوار، تا یک ماهگی صبر کنید. مطالعات اخیر نشان داده است که دادن پستانک به شیرخوار، میزان بروز سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار (SIDS) در زمان خواب را کاهش می‌دهد، هرچند این کار، تنها اقدام موثر برای پایین آوردن احتمال بروز سندرم مزبور نیست. پس از خارج شدن پستانک از دهان کودک در هنگام خواب، دوباره آن را به زور در دهانش قرار ندهید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید