وبلاگ

هفته هشتم نوزادی

اطلاعات مهم دوران نوزادی

هفته هشتم نوزادی


تغذیه کودک در هفته هشتم نوزادی

بسیاری از والدین دربارهٔ شروع غذاهای جامد، به ویژه غلات، از پایان دوماهگی سؤال می‌کنند. انجمن متخصصان کودکان آمریکا شروع این غذاها را تا حداقل 6 ماهگی توصیه نمی‌کند و این موضوع در شیرخوارانی که از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می‌کنند صادق است.

وقتی شیرخوار، آمادهٔ خوردن غذاهای جامد می‌شود، علایم مشخصی بروز می‌دهد، مثلاً کنترل کافی برای نشستن در حالت مستقیم را به دست می‌آورد و می‌تواند اشیا را با گرفتن آنها در بین انگشت شست و اشارهٔ دست از جا بلند کند. همچنین رفلکس زبانی شیرخوار کاهش می‌یابد. بسیاری از شیرخواران به طور فعال، تمایل خود نسبت به خوردن غذاهای جامد را نشان می‌دهند و حتی این غذاها را با دست در دهان می‌گذارند. البته معمولاً این کار در حوالی 6 ماهگی انجام می‌شود:

شروع خیلی زود غذاهای جامد می‌تواند موجب آلرژی و عوارض گوارشی دیگر شود. بسیاری از والدین تصور می‌کنند شروع غذاهای جامد در حوالی 8 هفتگی به خواب شب فرزندشان کمک می‌کند ولی باید توجه داشت که خوردن پیش از موعد این غذا می‌تواند باعث ایجاد آلرژی شود. قبل از شروع غلات، با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

اطلاعات مهم دوران نوزادی

خواب کودک در هفته هشتم نوزادی

در این سن، شیرخوار، هنوز برای خوردن شیر در ساعات میانی شب از خواب بیدار می‌شود که ممکن است دفعات آن، برحسب وزن شیرخوار و سایر عوامل به بیش از یک بار برسد. یکی از راه‌های کمتر کردن دفعات بیدار شدن شیرخوار در هنگام شب، کم کردن مدت خواب او در ساعات روز است. برای این کار می‌توانید ساعات بیداری شیرخوار در طول روز را به طور تدریجی افزایش دهید.

اکنون، با بزرگتر شدن فرزندتان این امکان برایش فراهم شده که بتواند سر خود را بالا نگه دارد و بنابراین، می‌توانید فرزند خود را هر روز به مدت چند دقیقه بر روی شکم بخوابانید. این مدت باید به دو بار در روز، هر بار حداقل 10 تا 15 دقیقه رسانده شود. با این کار، فرزندتان کنترل بهتری بر بدن خود پیدا می‌کند و بهتر می‌تواند بدنش را حرکت دهد.

بازی هایی برای نوزاد در هفته هشتم نوزادی

فرزندتان اکنون می‌تواند اجسام و اسباب‌بازی‌ها را در دست خود نگه دارد و این زمانی است که بازی با یک جغجغه کوچک برایش بسیار لذت‌بخش خواهد بود. جغجغه را در دست فرزند خود قرار دهید. خواهید دید که آن را تکان می‌دهد. اگر این کار به وسیله فرزندتان انجام نشد، به آرامی دستش را تکان دهید تا صدای جغجغه را بشنود. از آنجا که ممکن است فرزند شما هنوز نتواند دست‌های خود را پیدا کند، این کار به شناسایی دست‌ها کمک خواهد کرد. جغجغه را از یک دست به دست دیگر فرزندتان بدهید تا در اثر بازی با هر دو دست، به رشد هر دو طرف مغزش کمک شود.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید