وبلاگ

هفته سیزدهم نوزادی

اطلاعات مهم دوران نوزادی

هفته سیزدهم نوزادی


تغذیه کودک در هفته سیزدهم نوزادی

شیرخشک‌ها به سه شکل یافت می‌شوند: آماده مصرف، تغلیظ شده، و پودر. هریک از این انواع، از مزایا و نقطه ضعف‌های مخصوص خود برخوردارند.

شیرخشک‌های آماده مصرف نیاز به اضافه کردن آب ندارند و بلافاصله قابل استفاده هستند.

اطلاعات مهم دوران نوزادی

شیرخشک‌های تغلیظ شده به شکل مایع در دسترس قرار دارند و باید پس از ریختن آنها در شیشه شیر، مقدار لازم آب را به آنها افزود. حمل شیرخشک‌های پودری ساده‌تر از بقیه شیرخشک‌ها است زیرا می‌توان آنها را در دمای اتاق نگه داشت و تا زمانی که آب به آنها افزوده نشده است به سرعت فاسد نمی‌شوند ولی همیشه باید آب تمیز و قابل خوردن در دسترس باشد. این نوع شیرخشک، از انواع دیگر ارزان‌تر است. یک موضوع مهم در مورد شیرخشک‌های پودری یا تغلیظ شده، حصول اطمینان از مخلوط شدن صحیح آنها با آب است. در صورت افزودن بیش از حد آب، مقدار غذای دریافت شده به وسیله شیرخوار صحیح نخواهد بود.

شیرخوار، خوردن شیر گرم را دوست دارد. برای گرم کردن شیر، از مایکروفر استفاده نکنید زیرا در بسیاری از موارد موجب سوختگی شیرخوار می‌شود. همیشه گرمای شیر را با پشت دست خود امتحان کنید.

خواب نوزاد

در این مرحله، معمولاً شیرخواران، حدود پنج ساعت در روز می‌خوابند. بسیاری از شیرخواران، در این سن، حداقل یک بار در طول شب برای خوردن شیر از خواب بیدار می‌شوند، اما اگر فرزند شما این کار را انجام نمی‌دهد نیازی نیست او را از خواب بیدار کنید.

بازی های تقویت هوش نوزاد

یکی از وسایلی که می‌توان از آنها برای شیرخواران، در این مرحله استفاده کرد، صندلی‌های طراحی شده برای کمک به نشستن این شیرخواران هستند. این صندلی‌ها می‌توانند به شیرخوار کمک کنند تا بدون استفاده از صندلی مخصوص اتومبیل به اطراف نگاه کنند ولی اغلب، از این صندلی‌ها به طور خیلی زودتر از موعد و غیرصحیح استفاده می‌شود که این موضوع می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد. قبل از استفاده از این نوع صندلی‌ها مطمئن شوید که فرزندتان می‌تواند سر خود را بالا نگه دارد. به یاد داشته باشید که در این سن، شیرخوار فقط برای مدت کوتاهی قادر به بالا نگه داشتن سر خود است و مجبور کردن او به نشستن در صندلی برای مدت بیشتر موجب آسیبش خواهد شد.

نکته فرهنگستان متخصصان کودکان آمریکا توصیه می‌کند که نوزادان و شیرخواران، در نخستین ماه‌های زندگی، زندگی به بستر والدین خود بخوابند. بعضی از والدین، آماده‌اند تا در پایان سه ماهگی، فرزند خود را در فضای متعلق به خودشان، یعنی داخل اتاق خود یا فرزند دیگرشان بخوابانند. انتقال شیرخوار به اتاقی که باید در آن بخوابد را به آهستگی شروع کنید. ابتدا در ساعات خواب روز، شیرخوار را در اتاقی که باید در آینده در آن بخوابد قرار دهید و سپس در سایر ساعات نیز این کار را تکرار کنید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید