وبلاگ

هفته دهم نوزادی

اطلاعات مهم دوران نوزادی

هفته دهم نوزادی


تغذیه نوزاد

اگر از شیر دادن به فرزند خود در حضور دیگران احساس خجالت و ناراحتی می‌کنید می‌توانید با استفاده از لباس‌های ساده و پوشیده‌ای که به منظور شیردهی طراحی شده‌اند استفاده نمایید و یا با پوشاندن خود به وسیله ملافه به فرزندتان شیر بدهید.

اطلاعات مهم دوران نوزادی

بازی های تقویت هوش نوزاد

بازی‌های ساده، همیشه بهترین بازی‌ها هستند. در این ماه‌ها به فرزند خود لبخند زدن را یاد بدهید. در فاصله حدود 5/30 سانتی‌متری فرزند شیرخوارتان قرار بگیرید و ضمن لمس کردن او به صحبت کردن بپردازید. با خواندن ترانه‌های کودکانه، انگشتان دست خود را به آرامی بر روی شکم فرزندتان حرکت دهید.

به عنوان مثال، هنگامی که ترانه‌ای درباره رژه رفتن مورچه‌ها می‌خوانید، آهسته، انگشتان خود را به حالتی شبیه رژه رفتن بر روی شکم فرزندتان به جلو و عقب ببرید یا چنان چه آوازی درباره شاد بودن می‌خوانید، دایماً لبخند بزنید تا فرزند شما، معنی «شاد بودن» را درک کند. این بازی، به فرزندتان به خوبی تمام چیزهای مرتبط با گویش (زبان)، عواطف و مسایل پیرامون او را می‌آموزد. هر روز، دقایقی را به خواندن ترانه‌های کودکانه و بازی با فرزند شیرخوار خود اختصاص دهید.

خواب نوزاد

ممکن است فرزند شما در صندلی مخصوص اتومبیل، در کالسکه و یا در داخل تاب به خواب برود. چنان چه این مورد، هرچند وقت یک بار روی دهد، اشکالی ندارد ولی اگر به صورت عادت درآید می‌تواند موجب بروز مشکلات جسمی و روحی شود. خوابیدن یا حضور طولانی شیرخوار در صندلی اتومبیل می‌تواند برای مهره‌های در حال رشد او خطرناک باشد. تمام فشارهای درازمدت ممکن است بسیار پر استرس باشد.

نکته ممکن است در این سنین، پوست فرزند شما دچار تغییراتی شود. آکنه (جوش) از ضایعاتی است که در بسیاری از شیرخواران به وجود می‌آید و پس از مدتی خود به خود برطرف می‌شود. واکنش‌های آلرژیک (حساسیتی) پوست، به ویژه نسبت به مواد شیمیایی لباس، مواد شوینده یا صابون‌ها، از عوارض شایع دیگر است. چنان چه فرزندتان از اگزما رنج می‌برد و لکه‌های قرمز ناهمواری در نواحی مختلف بدنش دیده می‌شود از لوسیون مرطوب‌کننده بدون عطر و حاوی کمترین مواد شیمیایی استفاده کنید و از بردن او به حمام داغ و خشک کردن بیش از حد بدنش اجتناب نمایید و از پزشک کمک بگیرید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید