وبلاگ

تعیین زمان دقیق تخمک گذاری برای بارداری

همه چیز درباره قبل از بارداری

تعیین زمان دقیق تخمک­ گذاری در بارداری

آیا راهی وجود دارد که زمان تخمک‌گذاری مشخص شود؟ تخمک‌گذاری چه وقت انجام می‌شود؟

بنابراین چه وقت تخمک­‌گذاری انجام می­‌شود؟ معمولا حدود 14 روز قبل از آغاز قاعدگی (البته اگر دوره­‌ی عادت ماهانه‌ی شما هر 28 روز یک‌­بار باشد) یا 14 روز پس از قاعدگی قبلی تخمک‌گذاری انجام می‌شود. اما اگر سیکل عادت ماهانه هر 32 روز یک‌­بار باشد، احتمالا در روز هجدهم پس از شروع عادت تخمک­‌گذاری انجام می­‌شود. برای اطمینان از این‌که اسپرم در زمان دقیق و مناسب تخمک‌گذاری وارد رحم می­‌شود و با تخمک برخورد می­‌کند، بهتر است در زمان­‌های نزدیک به تخمک­ گذاری چند بار نزدیکی داشته باشید؛ یعنی از حدود پنج روز قبل از زمان تقریبی تخمک‌گذاری و دو تا سه روز پس از آن. چند وقت یک بار؟ در طول این مدت، یک روز درمیان نزدیکی کافی است، البته اگر همسرتان توان و همچنین میزان اسپرم نرمالی دارد، چرا هر روز نزدیکی نداشته باشید؟

همه چیز درباره قبل از بارداری

پزشکان تصور می­‌کردند که انجام هر روز نزدیکی موجب کاهش میزان اسپرم مرد و درنتیجه کاهش باروری می­شود. مطالعات بعدی پزشکان نشان داد که این مسئله فقط در مورد مردانی صدق می‌­کند که میزان اسپرم آن­‌ها کم‌تر از حد معمول است.

کنترل دمای پایه‌­ی بدن

بعضی خانم‌ها کشف کرده­‌اند که با کنترل دقیق دمای بدن، در روزهای نزدیک تخمک‌گذاری می‌توانند زمان دقیق تخمک­‌گذاری را، که در آن روز دمای بدن به بالاترین حد خود می­‌رسد پیدا کنند. از این­‌رو هر روز صبح قبل از بیرون آمدن از رختخواب، دمای بدن خود را اندازه بگیرید. طبق معمول درجه‌­ی حرارت بدن قبل از این‌که غده­‌ی هیپوفیز شروع به آزادسازی هورمون لوتئینه کننده(LH) کند، در ابتدای صبح به پایین­‌ترین حد خود می‌رسد. این هورمون موجب تخمک‌گذاری می‌شود(دو روز پس از فوران و ترشح شدیدLH و آغاز تخمک­‌گذاری دمای بدن به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد، یعنی چیزی حدود نیم تا یک درجه بیشتر از دمای پایه و همیشگی بدن و این دما تا عادت ماهانه بالا می‌ماند و سپس افت می­‌کند.) اگر در طول این مدت باردار شوید، دمای بدن­تان همین­ قدر بالا می‌­ماند. به این منظور یک دماسنج مخصوص نمایش دمای پایه­‌ی بدن که تمام داروخانه‌ها می‌فروشند خریداری کنید.

دماسنج‌­هایی که درجه­ بندی­‌های آن­‌ها درشت‌­تر است کاربرد راحت ­تری دارند

به­ خاطر داشته­ باشید که افزایش دمای پایه‌ی بدن نشانگر آن است که تخمک­‌گذاری اتفاق افتاده است. دماسنج نمی‌تواند پیش ­بینی کند که چه وقت تخمک­‌گذاری انجام می‌شود اما با نشان دادن افزایش دمای بدن می‌­تواند تأیید کند که بدن در حال تخمک­‌گذاری است و به شما نشان می­‌د‌هد که چه زمانی از سیکل ماهانه­ تان تخمک‌گذاری انجام می‌شود. خواندن دقیق علائم دماسنج می­‌تواند کمی سخت باشد چرا که همه‌ی خانم‌­ها الگویی مشابه ندارند. بعضی‌ها اصلا افت واضح و محسوس دما را نمی­‌بینند و بعضی هم هرگز افزایش دمای مشخصی را نمی­‌توانند تشخیص دهند.

استفاده از کیت پیش ­بینی تخمک­ گذاری

وسیله‌­ای دیگر برای مشاهده و تعیین زمان اوج ترشح LH که می­‌توان در خانه استفاده کرد، کیت نشانگر تخمک‌گذاری است که میزان هورمون LH  را در ادرار تست می­‌کند و نشان می­‌دهد. علاوه بر دماسنج، استفاده از این وسیله برای پیش بینی زمان تخمک‌گذاری که در چرخه‌­ی هر ماه اتفاق می‌­افتد مفیداست. جواب مثبت تست به شما می‌گو‌ید که در آن تاریخ بدن­تان در حال تخمک‌گذاری است. به­ طور کلی این کیت‌­ها بسیار دقیق و مؤثرند، تنها اشکال آن‌­ها گران­ بودن­شان است. تهیه‌ی این کیت‌ها بسیار گران‌تر از گرفتن دمای بدن با دماسنج تمام می‌شود  به ­خصوص این که مجبورید چند بار در روزهای متوالی ادرار خود را چک کنید تا زمان دقیق تخمک‌گذاری مشخص شود.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید