وبلاگ

برنامه ریزی برای بارداری

همه چیز درباره قبل از بارداری

برنامه ریزی در دوران بارداری 

آیا باید قبل از بارداری برنامه‌ریزی کرد؟ چطور می‌شود یک برنامه‌ریزی خوب برای دوران بارداری انجام داد؟

مبارک باشد! اگر باردارید یا در شرف بارداری قرار دارید که از هیجان­ انگیزترین ماجراهای زندگی شماست، تبریک ما را بپذیرید. سال آینده پس از تولد نوزادتان، زندگی پر از تغییرات فوق‌العاده و شور و شعف باورنکردنی خواهد شد. اگر تصمیم به بارداری دارید، احتمالا وقتی به آینده و دورنمای آن فکر می­‌کنید هیجان­ زده و البته کمی هم نگران می­‌شوید.

ابتدا با ملاقات و مشورت با پزشک آغاز می‌­شود، تا پزشک سوابق سلامت شما و خانواده‌­تان را بررسی کند. به این ترتیب متوجه می‌شوید که آیا شرایط مطلوب باردار‌شدن را دارید یا لازم است مدت ­زمانی را صرف کاهش یا افزایش وزن­تان کنید، رژیم غذایی‌­تان را بهبود بخشید، سیگار را ترک کنید یا مصرف داروهای خاص مضر برای بارداری را قطع کنید. همچنین توصیه‌های اساسی متعددی را در مورد آسان­‌ترین روش باردارشدن ارائه می‌دهیم که بیشترین احتمال حاملگی را دارد و به موضوع نازایی هم می­‌پردازیم

همه چیز درباره قبل از بارداری

معاینه­‌ی قبل از بارداری 

به­ محض  این‌که عادت ماهیانه‌تان به تأخیر بیفتد متوجه می‌شوید که باردارید و درست در همین موقع طول مدت باردار­یتان دو هفته یا کمی بیشتر است و بدن­تان تحت تغییرات بسیار اساسی قرار گرفته است. باورنکردنی است که ظرف همین دو یا سه هفته، قلب و مغز جنین شروع به شکل­ گیری کرده است. از آن‌جایی که وضعیت سلامت عمومی و تغذیه‌ی شما می‌­تواند در رشد این اعضا تأثیر بسزایی داشته باشد، پس آماده‌­سازی بدن قبل از اقدام به بارداری بسیار‌مهم و نتیجه­ بخش است. بنابراین قبل از اقدام به بارداری برای اطمینان از آمادگی و سلامت بدن خود به پزشک(پزشک عمومی، متخصص یا پرستار مرکز بهداشت) مراجعه کنید.

حتی می‌توانید در ملاقات‌­های منظم و برنامه‌ریزی شده‌­ای که برای انجام معاینات مستمر با پزشک متخصص‌زنان دارید به او بگویید که قصد دارید باردار شوید تا وی اقدامات اولیه را انجام دهد. اگر تا موعود معاینه­‌ی بعدی زمان زیادی مانده و شما هم قصد بارداری دارید، به­ سرعت برای انجام معاینات قبل از بارداری به پزشک خود مراجعه کنید و درصورت امکان، همسرتان را هم با خود نزد پزشک ببرید تا سوابق وضعیت سلامت هردوی شما بررسی شود.

اگر در حال حاضر باردارید و معاینه­‌ی قبل از بارداری انجام نداده‌­اید نگران نباشید، چرا که پزشک در اولین جلسه­‌ی معاینه پس از شروع بارداری، معاینه و بررسی­‌های لازم را انجام خواهد داد.

نگاهی به سوابق سلامت شما

معاینه­‌ی  قبل از بارداری فرصت مناسبی را برای پزشک فراهم می­‌کند که با شناسایی و بررسی برخی مسائل قابل ملاحظه به حفظ سلامت شما و کودکتان، حتی قبل از تولد کودک کمک کند. عوامل بسیاری در سلامت آینده‌ی فرزند شما نقش ایفا می‌­کنند که پزشکتان در مورد تمامی آن‌­ها از شما سؤال خواهد کرد.

بارداری‌­های قبلی و سابقه‌ی  بیماری­‌های زنان 

اطلاع از بارداری­‌های قبلی به پزشک کمک می‌کند تا در مورد چگونگی کنترل بهتر بارداری بعدی تصمیم بگیرید، اطلاعاتی درباره‌ی بارداری‌­های قبلی، هر سقط احتمالی یا زایمان‌های­ زود  هنگام، تولدهای چندقلویی یا هر شرایط دیگری که ممکن است دوباره اتفاق بیفتد. برای مثال اطلاع از این موضوع که قبلا مشکلاتی چون فشار خون بالا یا زایمان پیش از موعود داشته ­اید یا خیر به پزشکتان کمک بسیاری می­کند. به همان نسبت اطلاع از سوابق بیماری­های زنانگی چون جراحی­های رحم یا دهانه­ ی آن یا اطلاع از عادت­های ماهانه­ ی  نامنظم    مهم است و احتمال دارد روی بارداری تأثیر بگذارد.

تاریخچه­‌ی خانوادگی 

مرور سوابق پزشکی خانواده، پزشک را از شرایط و بیماری‌­هایی که ممکن است در طول دوران بارداری اتفاق بیفتد یا به نوزادتان منتقل شود مطلع می­‌کند. بحث در مورد سابقه‌ی پزشکی خانواده کمک می‌کند که احتمال بروز برخی اختلالات خاص را کاهش دهید، مانند نقص دستگاه عصبی(برای مثال بیرون‌­زدگی نخاع) که روی بارداری شما تأثیر می‌گذارد.

ریشه­‌های نژادی در دوران بارداری

در معاینات قبل از بارداری، درخصوص سابقه‌ی پزشکی والدین و پدر و مادربزر‌گ‌­هایتان هم سؤالاتی می‌شود، البته این از روی کنجکاوی پزشک نیست، بلکه برخی مشکلات و بیماری‌های ارثی در خانواده و اجداد شخصی وجود دارد که ممکن است به نسل­‌های بعدی منتقل شود، فایده­‌ی اطلاع از مشکلات قبل از بارداری این است که اگر شما یا همسرتان در معرض خطر یکی از این بیماری­‌ها باشید فرصت بیشتری برای بررسی و معاینات پزشکی لازم در این زمینه خواهید داشت.

ارزیابی وضعیت سلامت کنونی

بیشتر خانم‌­ها فکر می‌کنند که بارداری راحت و سالمی خواهند داشت و هیچ مشکلی که بتواند روی بارداری­شان اثر بگذارد پیش نخواهد آمد. با وجود این، انجام معاینات قبل از بارداری بسیار مهم است، چرا که فرصت مناسبی برای برنامه­‌ریزی فراهم می­‌آورد و شانس شما را برای داشتن یک دوره­ی بارداری سالم و بدون مشکل بیشتر می‌کند. می‌توانید با مراجعه به پزشک بفهمید که چگونه به وزن ایده ­آل برسید، چگونه یک برنامه‌­ی نرمشی مناسب را آغاز کنید یا چگونه مصرف الکل و سیگار را قطع و مصرف اسیدفولیک را آغاز کنید.

بعضی از مشکلات پزشکی یا بیماری برخی خانم‌­ها، می­‌تواند روی بارداری­شان تأثیر زیادی بگذارد، بنابراین انتظار این را داشته باشید که پزشکتان در مورد ابتلا به این بیماری‌­ها از شما سؤال کند. برای مثال، اگر دیابت دارید، کنترل دقیق قند خون قبل از بارداری و تنظیم قند خون در دور‌ه‌­ی بارداری بسیار مهم است. اگر معمولا برای کنترل قند خون از قرص استفاده می­‌کنید، احتمالا در دوره­ ی بارداری استفاده از انسولین توصیه می‌­شود.

 

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید