وبلاگ

بارداری بعد از قطع دارو

همه چیز درباره قبل از بارداری

بارداری بعد از قطع‌ دارو 

بعد از قطع دارو‌های جلوگیری چطور و چه زمانی می‌توانم متوجه‌شوم که باردارم؟ و چه راه‌هایی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد؟

این که چقد طول می‌کشد تا پس از پایان جلوگیری حامله شوید، به روش جلوگیری از بارداری بستگی دارد. روش‌های جلوگیری از بارداری مثل کاندوم، دیافراگم(وسیله‌ه­ای لاستیکی که قبل از نزدیکی در دهانه­‌ی رحم گذاشته می­‌شود) و اسپرم‌­کش فقط تا لحظه‌­ای که استفاده می‌شوند جلوگیری به عمل می‌آورند و به­ محض استفاده نشدن از آن‌­ها باروری اتفاق میافتد اما پس از توقف داروها و درمان‌­های هورمونی مثل قرص‌­های ضد بارداری، آمپول دپوپروورا، حلقه‌ی داخل واژینال ضد‌باروری یا اورتوـ اورا مدت طولانی‌تری طول می‌کشد که باردار شوید. این امکان هم هست که مدت کوتاهی پس از قطع قرص، مجددا ظرف چند هفته یا چند روز تخمک­‌گذاری در بدن شما انجام شود. اما از سه ماه تا یک سال طول می‌کشد که چرخه‌ی تخمک‌گذاری منظم پس از آمپول دپوپراوورا مجددا برقرار شود.

همه چیز درباره قبل از بارداری

هیچ قانون محکم و دقیقی در مورد این‌که چه مدت طول می‌کشد تا پس از قطع جلوگیری، باردار شوید وجو ندارد. درواقع می‌توانید به­ محض پایان جلوگیری اقدام به بارداری کنید. اگر قدرت باروری بدن­تان خیلی زیاد باشد ممکن است به ­محض اقدام به بارداری در اولین تلاش باردار شوید. اما به ­خاطر داشته باشید اگر چرخه‌ی تخمکگذاری بدن منظم نشده باشد، ممکن است تخمک­‌گذاری هر ماه انجام نشود و به همین دلیل موفقیت شما در بارداری کمی سخت‌تر خواهد شد. معمولا تا مدت­ زمانی که هنوز سیکل عادت ماهانه و تخمکگذاری­تان منظم نشده است نمی‌­توان گفت که در چه روزهایی امکان باروری وجود دارد یا تاریخ دقیق تخمک‌گذاری را نمی­‌توان معین کرد تا در همان روزها برای بارداری تلاش کنید.

احتمال بارداری با دستگاه 

برخی خانم­‌ها از روش IUS (سیستم درون رحمی)، نوعی دستگاه درون رحمی آزاد کننده‌ی هورمون، برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند. هر چند احتمال بارداری به کمک این دستگاه‌ها در رحم بسیار کم می‌شود؛ اما باز هم به ­ندرت اتفاق می­‌افتد که باردار شوید، در این صورت باید سریع از پزشک خود بخواهید که دستگاه IUS را بیرون بیاورد.

اگر از دستگاه داخل رحمی IUS استفاده می‌کنید، می‌توانید به محض بیرون آوردن دستگاه و اقدام به بارداری سریع باردار شوید. گاهی ­اوقات یک خانم ممکن است با وجود دستگاه IUS در رحمش باردار شود. اگر چنین اتفاقی افتاد، پزشک باید در صورت امکان دستگاه را خارج کند، چرا که در بارداری با وجود IUS در رحم خطر سقط جنین یا بارداری داخل لوله‌ی رحمی (نوعی بارداری که نطفه‌ی به ­وجود آمده داخل لوله­‌ی رحم گیر می­‌افتد) یا زایمان زودرس وجود دارد. البته بارداری با وجود IUS در رحم، خطر بروز نقص در نوزاد را افزایش نمی‌دهد.

معرفی اسپرم به تخمک

همه­ چیز بستگی به زمان تخمک‌گذاری دارد به فرض شما اصول اولیه­‌ی چگونگی اقدام به باردای را می‌دانید. اما آنچه بسیاری از مردم نمی­‌دانند این است که چگونه این روند مؤثرتر و شانس موفقیت در بارداری بیشتر می‌­شود. به این منظور لازم است کمی در مورد تخمک‌گذاری که همان آزادشدن تخمک از تخمدان‌­هاست و معمولا یک­ بار در ماه اتفاق می‌افتد، بدانید.

تخمک پس از آزاد شدن از تخمدان چند روزی در لوله‌­ی رحم می­‌ماند تا به رحن برسد . غالبا بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک ظرف 24 ساعت پس از آزاد شدن از تخمدان، در حین عبور از لوله­‌ی رحم بارور شود و نطفه‌ی تشکیل شده خود را در آستر دیواره‌ی داخلی رحم بکارد و جای­‌گیری کند. به ­منظور باردارشدن تنها وظیفه‌ی شما و همسرتان این است که هر چه زودتر در طول 12 تا 24 ساعت پس از تخمک‌گذاری اسپرم را با تخمک مواجه کنید.

قطعی­ ترین و بهترین زمان برای نزدیکی

قطعی­ ترین و بهترین زمان برای نزدیکی 12 ساعت ابتدایی پس از تخمک‌گذاری است و به این ترتیب اسپرم به محض ظاهر شدن تخمک در محل با آن ملاقات می­‌کند. اسپرم میتواند در داخل بدن زن برای 24 تا 48 ساعت زنده بماند، گرچه برخی اسپرم­‌ها بوده‌اند که تا هفت روز هم در رحم زن زنده مانده و تخمک را بارور کرده‌اند. هیچ زوجی نباید انتظار داشته باشند که فورا در اولین تلاش برای بارداری موفق شوند، به­ طور متوسط هرماه 15 تا 25 درصد شانس بارداری دارید. تقریبا نیمی از زوج­‌هایی که اقدام به بارداری می‌کنند ظرف چهار ماه موفق به بارداری می­‌شوند و یک­ سوم دیگر پس از شش ماه، 85 درصد پس از یک سال و 93 درصد پس از دوسال موفق به بارداری و بچه‌دار شدن می‌شوند. اگر پس از یک­ سال تلاش یا بیشتر موفق به بارداری نشدید، باید قدرت بارداری­تان مورد ارزیابی قرار گیرد.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید