وبلاگ

چه بیماری های عفونی در دوران بارداری پیش می آید

دوران بارداری

چه بیماری های عفونی در دوران بارداری پیش می آید

تا حد امکان از برقراری تماس با افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی پرهیز کنید. به خاطر داشته باشید که بیشتر عفونت‌ها اصلا به نوزاد صدمه‌ای وارد نمی‌کنند، بلکه فقط برای مدتی زندگی را برای شما سخت و ناراحت کننده خواهند کرد

دوران بارداری

عفونت‌های کلیه و مثانه

عفونت‌های مثانه در دو نوع وجود دارند: زنانی که علائم عفونت را دارند و آنهایی که هیچ علائمی ندارند. عفونت‌های بی صدا (بدون علامت) بسیار رایج‌اند و در 6 درصد زنان باردار اتفاق می‌افتد. نوع دیگر عفونت که به التهاب مثانه (سیستیت) معروف است با علائم زیر ظهور می‌کند:

  • احساس مداوم نیاز به دفع ادرار؛
  • ناراحتی و درد در ناحیه‌ی بالای استخوان شرمگاهی پوبیک، (جایی که مثانه قرار دارد)؛
  • تکرر ادرار؛
  • ادرار همراه با درد.

اگر دچار هر یک از انواع عفونت‌های ادراری شوید، پزشک آن را با آنتی بیوتیک درمان خواهد کرد.

اگر عفونت ادراری درمان نشود، پیشرفت می‌کند و می‌تواند به عفونت کلیه تبدیل شود که به پیلونفریت هم معروف است. عفونت کلیه همان علائم مشابه التهاب مثانه به علاوه‌ی تب شدید و پهلو درد را به همراه دارد که در یک یا هر دو کلیه احساس می‌شود. (شکل 1-16 را مشاهده کنید). درد پهلو همچنین می‌تواند در فردی که سنگ کلیه دارد نیز اتفاق بیفتد، با این فرق که درد عفونت کلیه ممتد و دائمی است، در حالی که درد سنگ کلیه شدیدتر است و گاه می‌گیرد و گاه ساکت می‌شود. همچنین سنگ کلیه اغلب با مقدار اندکی خون در ادرار همراه است. غفونت مثانه، عفونت‌های کلیه و سنگ کلیه علائم و نشانه‌های منحصر به فرد خود را دارند. اگر پزشک بیماری شما را پیلونفریت تشخیص دهد، ممکن است چند روزی در بیمارستان بستری تان کند تا با دریافت آنتی بیوتیک‌های وریدی درمان شوید. از آنجایی که عفونت کلیه در طول بارداری ممکن است عود کند و دوباره اتفاق بیفتد، پزشک ممکن است مصرف روزانه یک آنتی بیوتیک را تا پایان بارداری برای پیشگیری از بازگشت مجدد بیماری برایتان تجویز کند.

آبله مرغان

ویروس واریسلا زوستر موجب بروز بیماری آبله مرغان می‌شود. اولین عفونتی که شخص در اثر این ویروس به آن مبتلا می‌شود آبله مرغان است که معمولاً در کودکی اتفاق می‌افتد. بروز آبله مرغان معمولاً در بزرگسالان نادر است و خطر ابتلای زنان باردار به این بیماری هم بیشتر از بقیه‌ی بزرگسالان نیست و البته اگر یک بار به این بیماری مبتلا شده باشید، دیگر خطر ابتلای به این ویروس وجود ندارد (اما هرگز نگویید هرگز).

اگر نمی‌دانید که آیا قبلاً آبله مرغان گرفته اید یا خیر و حالا در معرض تماس با فرد مبتلایی قرار گرفته اید، فوراً پزشک یا مامای معالج خود را در جریان قرار دهید. پزشک انجام یک آزمایش خون را تجویز می‌کند تا مطمئن شود که بدن تان نسبت به این بیماری ایمنی دارد یا نه و در صورت نبود ایمنی، پزشک تزریق آمپول VZIG (ایمونوگلوبین واریسلا) را تجویز می‌کند که می‌تواند خطر ابتلای به این عفونت و تأثیر آن روی شما و نوزاد را کاهش دهد. حداکثر ظرف سه روز پس از تماس با فرد مبتلا باید این تزریق انجام شود. اگر در چند روز قبل یا بعد از زایمان، با فردی مبتلا تماس پیدا کنید، در این صورت باید به فرزند شما VZIG تزریق شود.

آبله مرغان می‌تواند موجب بروز سه مشکل احتمالی در طول بارداری شود:

این ویروس در حالی مادر را مبتلا می‌کند که علائمی شبیه آنفلوانزا به همراه جوش‌های معروف آبله مرغان داشته باشد. در برخی شرایط نادر گاهی ذات الریه (التهاب ریه) دو تا شش روز پس از ظهور جوش ایجاد می‌شود. اگر به آبله مرغان مبتلا شدید و علائمی چون سرفه‌های خشک یا کم آوردن نفس داشتید، فوراً پزشک را مطلع کنید.
اگر در طول چهار ماه اول بارداری به آبله مرغان مبتلا شوید، احتمال کمی در ابتلای جنین به این عفونت و در نتیجه سندرم مادر زادی واریسلا وجود دارد. با ابتلا به این سندرم جنین می‌تواند اثرات زخم (مانند جای جوش و زخمهایی در بدن نوزاد)، برخی نواقص در دست و پا، مشکلاتی در رشد و روند تکامل داشته باشد.
خوشبختانه سندرم مادرزادی واریسلا بسیار نادر است. (این مشکل در کمتر از 1 درصد مواردی که عفونت در سه ماهه‌ی اول و 2 درصد مواردی که در سه ماهه‌ی دوم اتفاق می‌افتد، ممکن است پیش آید.)
اگر پنج روز قبل یا بعد از زایمان به آبله مرغان مبتلا شوید، نوزاد در معرض خطر جدی عفونت واریسلا قرار خواهد گرفت. می‌توانید با تزریق داروی VZIG خطر ابتلای نوزاد به این بیماری را کاهش دهید.

زونا در بارداری

همان ویروس واریسایی که باعث آبله مرغان می‌شود، می‌تواند موجب بروز نوع حاد این عفونت معروف به زونا شود. بیشتر نوزادانی که از مادران باردار مبتلا به زونا به دنیا می‌آیند کاملا طبیعی و سالم‌اند.
از آنجا که در دوره‌ی بارداری زونا رواج کمتری نسبت به آبله مرغان دارد، پزشکان نمی‌دانند که چه نواقص مادرزادی رایجی ممکن است در نوزاد به وجود آورد. خوشبختانه کمتر از یکی دو درصد آبله مرغان‌ها ممکن است به زونا تبدیل شود. اگر بدانید که مستعد ابتلا به آبله مرغان هستید، از تماس مستقیم با فرد مبتلا به زونا بپرهیزید، زیرا زخم‌ها و جوش‌های آنها حاوی ویروس واریسی زوناست و موجب بروز عفونت در بدن فرد مستعد این بیماری می‌

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید