وبلاگ

آماده سازی فرزند اول برای ورود فرزند دوم

همه چیز درباره قبل از بارداری

آماده سازی فرزند اول برای ورود فرزند دوم

چطور می‌شود فرزند بزرگ‌تر را برای ورود فرزند دوم آماده کرد؟ چطورباید مسئله بارداری را به کودکان توضیح داد؟

بسیاری از والدین چشم انتظار ورود فرزند دوم به جمع خانواده شان هستند تا یک خواهر یا برادر برای فرزند اول خود بیاورند. اما فرزند اول ممکن است به آسانی نتواند متوجه استدلال شما شود. ممکن است از تک فرزند بودن خود کاملا راضی باشد و ورود فرزند دوم را به راحتی نپذیرد.

همه چیز درباره قبل از بارداری

توضیح بارداری به فرزند بزرگ تر

سختی یا آسانی پذیرش یک نوزاد از سوی فرزند اول تا حد زیادی به سن او بستگی دارد. توضیح ورود یک نوزاد جدید به خانواده، به فرزند 15 ساله کار آسانی است؛ اما به یک کودک 15 ماهه ممکن است دشوار باشد. البته مشکل واقعی زمانی آغاز می‌شود که به فرزند اول بگویید که باردارید. کودک دوساله شاید درک چندانی از زمان نداشته باشد و موضوع بارداری مادرش را تا قبل از تولد نوزاد نفهمد.

1- سعی‌کنید کمی دیر و با تأخیر چندماهه موضوع را به او اطلاع دهید، یعنی از اواخر سه ماهه‌ی دوم یا سوم بارداری که زمان کمی به تولد مانده باشد و هر روز مجبور نباشید به او جواب دهید نوزاد جدید کی متولد می‌شود.

2- دنبال کتاب‌هایی با موضوع رقابت و حسادت خواهر و برادرها یا حسادت به نوزاد جدید باشید و چندتایی از آن‌ها را از قبل بخرید تا در مورد چگونگی آماده سازی نوزاد خود مطالبی بیاموزید. این کتاب‌ها همچنین موضوعاتی را که قبلاً هرگز به آن‌ها فکر نکرده‌اید به شما گوشزد می‌کنند؛ مثلاً این‌که نمی‌توانید نوزاد تازه واردتان را در صورتی که فرزند بزرگ‌تر، او را دوست نداشته باشد، بفروشید یا برگردانید.

3- اگر فرزندتان به قدر کافی بزرگ است، مثلاً دو یا سه ساله، می‌توانید به هنگام مراجعه به پزشک، رفتن به سونوگرافی یا خرید برای نوزاد جدید او را هم ببرید. در چنین مواقعی برای او هم یک جایزه یا کادوی کوچک بخرید. به علاوه، می‌توانید از او در انتخاب اسم برای نوزاد جدید کمک بگیرید.

4- اگر می‌خواهید کودک را به اتاق جدید انتقال دهید یا او را از گهواره به تخت منتقل کنید، این کار را قبل از تولد نوزاد انجام دهید تا فرزندتان به وضعیت خواب جدیدش عادت کند و علت این تغییر را حضور نوزاد جدید نداند.

5- زمانی که به اواخر دوره بارداری نزدیک می‌شود از تغییر رفتار فرزندتان و افزایش میزان وابستگی اش به خودتان تعجب نکنید. بسیاری از کودکان وقتی می‌بینند ظاهر مادرشان تغییر می‌کند و بزرگ‌تر و چاق‌تر شده یا مدام درباره‌ی ورود فرزند جدید صحبت می‌شود متوجه می‌شوند اوضاع در حال تغییر است. در طول این مدت او را از محبت و حمایت خود بهره‌مند سازید. تا حد امکان او را بیشتر برای تدارک کارها شرکت دهید و به خاطر داشته باشید که گرچه ورود نوزاد جدید تقریبا همه‌ی کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ اما هر کودکی خصوصیات منحصر به فرد و واکنش‌های خاص خود را دارد.

هماهنگی‌های لازم برای نگهداری از فرزند اول در زمان زایمان

1- مسلماً باید از شخصی درخواست کنید برای مدتی که در بیمارستان هستید از فرزند دیگر شما نگهداری کند. اگر تاریخ زایمان‌تان از قبل تنظیم و تعیین شده است (زایمان سزارین)، مقدمات حضور یک پرستار برای نگهداری از فرزندتان در مدتی که قرار است خانه نباشید را فراهم کنید.

اما بیشتر خانم‌هایی که می‌خواهند زایمان طبیعی کنند نمی‌دانند که این لحظه‌ی بزرگ زایمان و تولد کی از راه می‌رسد. اگر ناگهان نیمه شب درد زایمان به سراغتان بیاید و مجبور باشید به بیمارستان بروید، چه کسی در این هنگام برای نگهداری فرزند دیگرتان خواهد آمد؟ بنابراین تمام این مسائل را از قبل در نظر بگیرید، در غیر این صورت باید فرزندتان را آماده کنید و با خود به بیمارستان ببرید و در ضمن باید مطمئن شوید که فرزند شما از این‌که با شما بیاید و پس از زایمان فرزند جدیدتان را ببیند راضی است و مشکلی ایجاد نمی‌شود.

2- زمانی که فرزندتان در خانه نزد یک پرستار یا فامیل است از بیمارستان با او تماس بگیرید و بگویید حالتان خوب است، به خصوص اگر زایمان و مدت حضورتان در بیمارستان طولانی شود. امروزه در بعضی بیمارستان‌ها ساعت‌های ملاقاتی مخصوص خواهران و برادراننوزاد اختصاص داده شده تا بتوانند وارد بیمارستان شوند و تازه وارد کوچولوی خود را ببینند.

3- قبل از رفتن به بیمارستان، چند بسته جایزه و کادو آماده کنید تا یکی را از طرف فرزند بزرگتان به نوزاد بدهید و یکی را هم از طرف نوزاد به فرزند اولتان. لازم نیست هدایا گران قیمت باشند و فوراً تمام هدایا را به فرزندتان ندهید و برخی را با تأخیر از طرف نوزاد به او بدهید تا رابطه‌ی عاطفی بین آن‌ها گرم‌تر شود. مثلاً یکی از دوستان نویسنده‌ی ما چند ماهی پسر بزرگ‌ترش را منتظر دریافت یک قطار چوبی از طرف نوزاد جدید نگه داشته بود و فقط گاهی پاکت کادو شده‌اش را به او نشان می‌داد.

 بازگشت به خانه 

در طول اولین روزهایی که دو فرزندتان با هم زندگی می‌کنند، ممکن است از خوشحالی، شدت هیجان و میزان سازگاری با شرایط جدید فرزند بزرگ‌تان متعجب شوید. به خاطر داشته باشید که بخشی از این رفتارها از روی ذوق و اشتیاق واقعی اوست و بخشی دیگر به دلیل این است که می‌خواهد توجه همگان را به خود جلب کند و مانند او سر زبان‌ها بیفتد، بعضی از بچه‌ها هم در ابتدا رفتار خوبی دارند و بعد رقابت و حسادت را آغاز می‌کنند. متعجب نشوید اگر فرزندتان در برخی زمینه‌های رفتاری شروع به پسرفت کرد، ممکن است شب ادراری یا مکیدن انگشت شستش را از سر گیرد یا دچار بدخوابی و مشکلات این چنینی شود. در طول این دوره به او اطمینان دهید که هنوز دوستش دارید و نوزاد جدید هرگز جای او را در قلبتان نخواهد گرفت.

به کودک توضیح دهید که قلب شما به قدر کافی بزرگ است که بتواند عشق بیش از یک فرزند را در خود جای دهد. اگر ممکن است اجازه دهید فرزند بزرگ‌تان در مراقبت از نوزاد و کارهای مربوط به او کمکتان کند. میزان کمک و هم‌یاری به سن و سال او بستگی دارد؛ اما حتی بچه‌های کوچک هم می‌توانند مثلاً برایتان پوشک نوزاد بیاورند یا در حمام کردن فرزند کوچک به شما کمک کنند. اگر گاهی فرزندتان نسبت به شما یا نوزاد پرخاش کرد، شگفت زده نشوید، چرا که این پرخاشگری او بی خطر خواهد بود، اما در چنین شرایطی نوزاد خود را با فرزند بزرگ‌تر تنها نگذارید. به علاوه ممکن است روش‌های کنترل یا بغل کردن نوزاد را بلد نباشد و به او آسیب برساند.

ممکن است چند ماه سپری شود تا فرزند بزرگ‌تر از لحاظ عاطفی احساس امنیت کند، اما بالاخره همه ی کودکان با موفقیت با این تغییر کنار می‌آیند. معمولاً همسایه ها، دوستان و فامیل هدایایی برای نوزاد تازه واردتان می‌آورند. در چنین مواقعی شما هم هدایای ارزانی برای فرزند بزرگ‌تان تهیه کنید تا مانع از حسادت او شوید. با نشان دادن محبت بیشتر و توجه به فرزند بزرگ خود، می‌توانید این دوره‌ی سخت را به راحتی سپری کنید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید