وبلاگ

هفته یازدهم بارداری

وضعیت جنین در هفته یازدهم بارداری

وضعیت جنین در هفته یازدهم بارداری

طول جنین، به حدود 4 تا 5 سانتی‌متر (به‌اندازه طول چوب کبریت) و وزنش به حدود 7 گرم رسیده است.

1- دستگاه تناسلی خارجی جنین تقریباً به طور کامل تشکیل شده است. به زودی با سونوگرافی می‌توان مشخص کردکه فرزند شما دختر است یا پسر! همچنین در این هفته، مادر می‌تواند صدای ضربان کودک خود را با سونوگرافی داپلر بشنود.

2- با اینکه قیافهٔ جنین هر روز شباهت بیشتری به انسان پیدا می‌کند ولی هنوز تفاوت‌های مهمی وجود دارد. برخلاف انسان بزرگسال، سر جنین تقریباً نیمی از طول تمام بدن را تشکیل می‌دهد! پوست جنین بسیار نازک و شفاف است و ناخن‌ها ظاهر شده‌اند، استخوان‌های جنین شروع به سفت شدن کرده‌اند.

3- از این هفته تا هفتهٔ 20، رشد فرزند شما سریع می‌شود و طول فرق سر تا نشیمن از حدود 4 تا 5 سانتی‌متر به حدود 20 سانتی‌متر می‌رسد. برای تطابق یافتن جنین با این رشد سریع، رگ‌های خونی جفت از نظر تعداد و اندازه افزایش پیدا می‌کنند تا بتوانند مواد غذایی بیشتری را در اختیار جنین قرار دهند.

4- جنین در هفته یازدهم گوش‌هایش به سمت محل و موقعیت نهایی خود در دو طرف سر حرکت می‌کنند.

5- در این هفته اگر تصویری از جنین تهیه شود، مشاهده تصویر این احساس را ایجاد می‌کند که با معجزه‌ای الهی رو به رو هستیم و واقعیت نیز جز این نیست.

 

وضعیت جنین در هفته یازدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته یازدهم بارداری

دردهای کرامپی (انقباضی) ساق پا ممکن است احساس شوند. این دردها را می‌توان با کشش ملایم و استفاده از بالشتک‌های برقی حرارت‌زا تسکین داد. دردهای مزبور به دلیل تأثیر متقابل و پیچیدهٔ کلسیم و پتاسیم رژیم غذایی ایجاد می‌شوند. تا این هفته شما باید مقدار کلسیم روزانهٔ رژیم غذایی خود را افزایش داده باشید و احتمالاً مجبور به افزایش مقدار پتاسیم نیز هستید. برای این کار بهتر است از موز و سایر غذاهای حاوی پتاسیم استفاده کنید. بعضی از محققان برای پیشگیری از دردهای کرامپی ساق، خوردن یک لیوان شیر، قبل از خواب شب را توصیه می‌کنند.

علائم بارداری در هفته دهم بارداری

افزایش جریان خون و تغییر مقدار هورمون‌ها موجب می‌شود پوست مادر، ظاهری نرم و زیبا پیدا کند.

افزایش وزن توصیه شده برای زنان در دوران بارداری، 33/11 تا 87/15 کیلوگرم است.

نشانه‌های اولیهٔ بارداری (مثل تهوع و خستگی) به تدریج کاهش می‌یابند و انرژی بدنتان بیشتر می‌شود.

آزمایش در بارداری

آزمایش خون برای بررسی سطح hcg  یا پروتیین A پلاسما مادر و همچنین سونوگرافی NT یکی از آزمایش های معمول در دوران بارداری است که بین هفته های 11 تا 14 بر روی مادر و جنین انجام می شود تا وجود اختلالات کروزومی مانند سندرم داون و تریزومی 18 را مشخص کنند.

تغذیه در بارداری

منیزیم برای سلامتی تمام ماهیچه‌ها، ازجمله ماهیچه‌های رحم ضرورت دارد و به ساخته شدن و ترمیم بافت‌ها نیز کمک می‌کند. منیزیم در سبزیجات سالادی، مغزها، سویا، دانه‌ها (به ویزژه تخمه کدو حلوایی، تخمه خربزه و تخمه آفتاب‌گردان) و غلات کامل به مقدار زیاد یافت می‌شود. میوه‌های خشک، سبزیجات دارای برگ سبز (مثل اسفناج و کاهو)، ذرت شیرین، عدس، لوبیا، شیر، پنیر، خامه، ماهی و گوشت نیز حاوی مقداری منیزیم هستند.

مراقبت های پزشکی در هفته یازدهم بارداری

در دوران، بارداری از انداختن یک پا بر روی پای دیگر خودداری کنید زیرا با این کار، خون در اندام‌های تحتانی و ساق‌های شما تجمع می‌یابد و ممکن است موجب بروز واریس و دردهای کرامپی ساق‌ها شود. می‌توانید برای به حداقل رساندن آثار ناشی از واریس ساق‌ها از جوراب‌های واریس مخصوص این دوران استفاده کنید. این جوراب‌ها باید قبل از خارج شدن از بستر، در هنگام صبح پوشیده و پیش از خواب شب از پا خارج شوند. ورزش نیز به جلوگیری از ایجاد واریس کمک می‌کند. هرچه بیشتر سرپا بایستید، احتمال تجمع خون در سیاهرگ‌های ساق‌ها و در نتیجه، ایجاد واریس افزایش می‌یابد. در هنگام نشستن یا خوابیدن، ساق‌ها را بالا نگه دارید.

ورزش در بارداری

انجام ورزش‌های کششی در دوران بارداری بسیار توصیه می‌شود. این ورزش‌ها به ویژه به شل شدن ماهیچه‌های قسمت تحتانی و فوقانی پشت و کمر کمک می‌کنند و موجب اصلاح عدم تعادل ناشی از وزن اضافی، افزایش جریان خون و دفع مواد سمی از بدن می‌شوند و دامنه حرکات مفاصل را بهبود می‌بخشند. ورزش‌های کششی بهبود پس از زایمان را تسریع می‌کند و از مشکلات کمر در دوران مزبور می‌کاهد. وارد آمدن وزن اضافی بر ناحیهٔ شکم، ماهیچه‌های کمر را محکم می‌کند و نیز ماهیچه‌هایی مانند هامسترینگ (واقع در پشت ران‌ها)، ساق‌ها، ماهیچه‌های پشت را تقویت می‌نماید. در اینجا به دو نوع ورزش کششی اشاره می‌کنیم:

1- بر روی زمین بنشینید و پشت خود را به دیوار تکیه دهید. زانوها را خم کنید و کف پاها را به هم بچسبانید. به آهستگی، به جلو و به طرف کف زمین خم شوید (تا اندازه‌ای که احساس ناراحتی نکنید). با این کار، ماهیچه‌های داخلی کشیده می‌شوند. این ورزش را در هر بار تکرار حداکثر به مدت 25 تا 30 ثانیه انجام دهید.

2- در مقابل یک صندلی یا میز بایستید، ساق‌ها را از هم دور کنید و محکم بر روی کف زمین فشار وارد نمایید. در حالی که از دست‌هایتان استفاده می‌کنید و به وسیله صندلی یا میز از بدن خود حمایت می‌نمایید، تا حدی که احساس ناراحتی نکنید به جلو خم شوید و چانه را در جلو (و نه پایین) نگه دارید. در هر بار تکرار، این کار را حداکثر به مدت 25 تا 30 ثانیه انجام دهید.

قبل از انجام کشش، بدن خود را گرم کنید. این کار به راحتی با حدود 5 تا 6 دقیقه پیاده‌روی در داخل اتاق یا حیاط امکان‌پذیر است. از پریدن، دویدن یا حرکت دادن شدید بدن خودداری کنید. پس از پایان کشش به آرامی به مدت 4 تا 5 دقیقه قدم بزنید تا بدنتان خنک شود. سپس دراز بکشید و بدن خود را شکل کنید.

در بعضی از خانم‌های باردار از این هفته سرعت رشد مو و ناخن‌ها افزایش پیدا می‌کند که علت آن، ازدیاد میزان هورمون‌ها است. موی برخی از خانم‌های حامله شفاف‌تر و موی گروهی دیگر از آنها کدرتر از زمان غیربارداری می‌شود.

طب سنتی در بارداری

اطبا می گویند اگر می خواهید جنسیت جنین خود را به طرف دختر بود ببرید از خوراکی هایی که طبع سرد دارند بیشتر استفاده کنید. خوردن آبغوره، ترشیجات، گیلاس، آلبالو، شیر، پنیر، کره، ماست شانس شما را برای داشتن فرزند دختر بالا می برد.

وظیفه پدران در دوران بارداری

هستند پدرانی که هنگام شنیدن خبر بارداری همسرشان هیچ عکس العملی نشان نمی دهند و برایشان خیلی تفاوت ندارد که چگونه باید در این دوران با همسر خود رفتار کنند. همان گونه در هفته های گذشته گفتیم همسر شما در این دوران بسیار حساس است و شما باید بدانید مسئولیت خیلی بزرگی به گردن دارد و به تنهایی از پس آن بر نمی آید. پس کمی خود را مشتاق و همراه نشان دهید چراکه آن جنین فرزند شما هم هست و هنگام ابراز محبت شما به همسرتان او کاملا حس می کند.

روابط زناشویی در بارداری

بسیاری از زوجین ترس از سقط جنین پس از روابط زناشویی دارند اما باید بشما بگوییم که سقط مگر در مواقعی خاص به هیچ وجه اتفاق نمی افتد و زوجین می توانند با رعایت برخی نکات مانند قبل از بارداری به روابط زناشویی خود ادامه دهند.

باید و نبایدهای بارداری

یکی از باید دوران بارداری این است که مادر حتما در موقع ورزش به میزان کافی آب مصرف کند به دلیل بالا بودن دمای بدن و تعرق ممکن است بدن با بی آبی مواجه شود.

یکی از نباید دوران بارداری این است که مادران سعی کنند در این دوران از لباس های نخی و کتان استفاده کنند و از پوشیدن لباس های نایلونی و چسبان خود داری کنند زیرا اینگونه لباس ها باعث افزایش عفونت ادراری و تعرق بیشتر می شود.

خلاقیت در بارداری

همیشه که نباید برای نوزاد خرید کرد اینبار برای خودتان خرید کنید. بله برای خودتان. مادران به دلیل تغییر هورمون و شیر دهی سایز سنه هایشان تغییر می کند پس سعی کنید برای خود سینه بندهای مخصوص شیردهی بخرید البته جنس شان خیلی مهم است بهترین جنس برای مادران نخی است .

شعر بارداری هفته یازدهم

سلام به روی ماهت
دو چشمون سیاهت
مامانی چشم به راهت /
خیلی تو رو ، می خوامت
عشق تو، بر گردنم ؛ زنجیر است
قدو بالای تو، مِثه دانه ی ، انجیر است 

هفته ی یازدهم شده عسلم
ای که به قربان دو دستت برم 

 دیگه راحت می تونی /                 خودت رو  ، تکون بدی
می تونی قدرتت رو/                به مامان ، نشون بدی
می تونی که دست هات و ، تا بکنی
می تونی انگشت ها تو، بازبکنی
وقتی گلکم بیایی ؛
تو رو فقط ،    رو تخم چشمام ، می زارم
رو گونه هات،      جیگر طلا ،
گلهای بوسه می کارم   

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید