وبلاگ

هفته اول بارداری

وضعیت جنین در هفته اول بارداری

وضعیت جنین در هفته اول بارداری

مادران لطفا عجله نکنید. از نظر پزشکی در هفته اول هنوز هیچ جنینی وجود ندارد. بلکه فولیکول های تخمدانتان شما در حال رشد هستند. هفته اول بارداری در واقع جزیی از دورهٔ قاعدگی است. از آنجا که تاریخ (روز) مورد انتظار برای زایمان (expected delivery date; EDD) از نخستین روز آخرین قاعدگی محاسبه می‌شود، این هفته، علی‌رغم اینکه هنوز لقاح صورت نگرفته، بخشی از حاملگی 40 هفته‌ای به شمار می‌آید.

تخمدان‌ها برای آزاد کردن تخمکی که موجب برقراری پریود بعدی می‌شود آماده می‌شوند و ممکن است این تخمک در اثر برخورد با اسپرماتوزویید مرد بارور شود.

زمان دقیق لقاح را معمولاً نمی‌توان به آسانی تعیین نمود. به محض آنکه مشخص شد باردار هستید، آخرین روز خونریزی ماهیانه، به عنوان اولین روزحاملگی در نظر گرفته می‌شود و نه روزی که لقاح انجام گرفته است. اگر دوره‌های ماهیانهٔ شما به طور متوسط 28 روزه هستند، لقاح در روز چهاردهم آن روی می‌دهد که همان روز تخمک‌گذاری است. پس وضعیت جنین در هفته اول بارداری مشخص نیست.

وضعیت جنین درهفته اول بارداری

 

وضعیت مادر در هفته اول بارداری

1- ترشحات هورمونی

بعد از دوران قاعدگی اگر ترشحات دهانه رحم تان بیشتر شد تعجب نکنید این ترشحات ممکن است کمی لیز و چسبنده باشد پس بهتراست  کمی صبور باشید. در این هفته، افزایش مقدار دو هورمون استروژن و پروژسترون در بدنتان، رحم شما را وادار به ساختن لایه‌ای مناسب و پرخون برای حمایت از تخمک بارور شدهٔ بالقوه می‌کند. به طور همزمان، تخمک‌ها در داخل تخمدان‌های شما در حال رسیده شدن هستند که این کار در کیسه‌های پر از مایعی موسوم به «فولیکول» صورت می‌گیرد. وضعیت مادر باردار در دوران بارداری بسیار مهم است. در دوران بارداری، عادات بهداشتی مادر و جنین با یکدیگر تلفیق می‌شوند.

2- افزایش دمای بدن

به دلیل روند تخمک گذاری در این دوران دمای بدن شما افزایش می یابد که می توانید با استفاده از ثبت دمای بدن خود در طول مدت یک ماه و ساخت یک نمودار دمای بدنی زمان تخمک گذاری را مشخص کنید.

2- دردهای شکمی

درصد کمی از خانم ها در این دوران با دردهای شکمی مواجه می شود. که این خود یکی از نشانه های تخمک گذاری ست. این دردها گاهی چند دقیقه و درمواقعی به چند ساعت به طول می انجامد

علائم بارداری

در هفته اول بارداری شاید از نظر فیزیکی و ظاهری در بدن خود چیزی احساس نکنید. چون آنچه اتفاق می افتد فعلا در رحم شماست اما ممکن است با برخی علایم زیر مواجه شوید.

  1. احساس خستگی بیشتری کنید.
  2. تغییرات خلق و خو
  3. حساس شدن سینه ها و احساس سوزش
  4. یبوست
  5. تغییرات هورمونی
  6. و ترشحات خون آب

آزمایش در دوران بارداری

زمانی که احساس کردید که ممکن است باردار باشید بهتر است ابتدا به پزشک خود مراجعه کنید تا دستورات پزشکی لازم را به شما بدهد .

آزمایش خون برای مطمن شدن از بارداری اولین گام برای شماست. در هفته اول بارداری اندازه گیری هورمون پروژسترون موجود در خون یکی از مهمترین کارهایی ست که میتوان انجام داد زیرا احتمال غیر طبیعی بودن بارداری را مشخص می کند.

تغذیه در بارداری

همانطور که قبلا گفتیم مراقبت از سلامتی مادر و جنین بسیار مهم است که بخشی از آن به تغذیه مادر نیز بستگی دارد.

  1. سعی داشته باشید تا وعده های غذایی خود را بطور کامل مصرف کنید و از میان وعده دست نکشید.
  2. بهتر است برای خود یک رژیم غذایی مناسب دوران بارداری تهیه کنید، البته در هفته های بعدی ما شمارا راهنمایی خواهیم کرد.
  3. خوردن مکمل های غذایی مناسب و استفاده از مولتی ویتامین ها را فراموش نکنید. غلاتی چون عدس، لوبیا و یا نخود فرنگی سرشار از ویتامین های مناسب در این دوران هستند.
  4. در وعده های غذایی خود حتما فیبر مصرف کنید.
  5. خوردن ماهی و میگو را فراموش نکنید.
  6. سعی کنید مصرف مواد غذایی که کافئین دارد را به حداقل برسانید.
  7. الان برای آنکه به اندازه دو نفر غذا بخورید خیلی زود است. پس فعلا میزان غذایی خود را تغییر ندهید.
  8. مصرف کلسیم را افزایش دهید.
  9. از خوردن مواد الکلی پرهیز کنید.
  10. سیگار و یا مواد مخدر را ترک کنید.

ورزش در بارداری

بسیاری از مادران فکر می کنند در زمان بارداری باید تحرکات خود را به حداقل برسانند و بیشتر استراحت کنند اما این طرز فکر و عملکرد بسیار غلط است، مگرآنکه جزو توصیه پزشک شما باشد. پس در این دوران به ورزش های سبک بپردازید. به عنوان مثال می توانید :

  1. در مسیرهای مناسب و شاداب پیاده روی کنید.
  2. حتما کارهای منزل را طبق روال همیشه انجام دهید.
  3. شنا کنید. شنا کردن برای یک مادر باردار و جنین بسیار مناسب است البته قبل از شروع به شنا با پزشک خود مشورت کنید.

طب سنتی در بارداری

برخی از مادران دوست دارند بغیر از پزشک مامایی خود از طب سنتی نیز استفاده کنند. در طب سنتی تغذیه اهمیت بسزایی دارد که به چند مورد از آن می پردازیم.

  1. در طب سنتی توصیه میشود دفعات خوراک خود را زیاد کنند اما در هر وعده خود را سیر نکنید و شکمر نباشد.
  2. سعی کنید از ادویه جات کمتر استفاده کنید.
  3. سرخ کردنی نخورید و حدالامکان از غذاهای پختنی استفاده کنید.
  4. در دوران بارداری امکان یبوست بسیار زیاد است پس برای آنکه این مشکل را به حداقل برسانید از مایعات زیاد و سوپهای چرب استفاده کنید و تحرک خود را کم نکنید.

وظیفه پدران در دوران بارداری

پدران حتی قبل از بارداری نسبت به فرزندی هنوز به دنیا نیامده است وظایف مهمی دارد و شاید این یک اعتراف بزرگ باشد. امروز با توجه به مشغله کاری بالایی که پدران دارند و غرق در مسایل کاری و بیرون از خانه هستند انجام این وطایف کمی سخت تره شده اما با کمی حوصله می توانند به وظایف خود برسند و مادر و جنین را در این دوران همراهی کنند.

وظیفه پدران در دوران بارداری این است که با تمام وجود به همسر و جنین خود ابراز علاقه کنند، حتی با خرید یک شاخه گل می توانید این احساس زیبا را به همسرتان و در نهایت به جنین خود القا کنید. در دوران بارداری همسرتان دچار تغییر در حالات خلق و خو میشود که شما می توانید با دادن احساس آرامش و کم کردن استرس و اضطراب او را همراهی کنید و سعی کنید اطلاعات بارداری خود را بالا ببرید تا بدانید در چه زمانی چه اتفاقاتی برای همسر و جنین شما می افتد اینگونه شما نیز میتوانید خود را برای ارتباط بهتر با همسر و جنین خود آماده سازید.

روابط زناشویی در دوران بارداری

معمولاً زوجین در روابط خود در دوران بارداری تغییراتی را احساس می کنند که یکی از آن به روابط زناشویی در دوران بارداری ارتباط دارد و امری بسیار طبیعی است. روابط زناشویی در دوران بارداری دارای محدودی نیست مگر در مواردی خاص که با توصیه های پزشکی همراه است. اگر شما سابقه سقط جنین یا فشارخون بالا در دوران بارداری هستید حتما قبل از روابطه با پزشک خود مشورت کنید.

باید و نبایدهای دوران بارداری

یکی از بایدهای دوران بارداری را می توان استفاده از اسیدفولیک دانست. باید بدانید خانم هایی که قصد بارداری دارند بهتر است 3 ماه قبل از بارداری و تا پایان دوران بارداری خود بین 400 تا 800 میکروگرم اسید فولیک روزانه مصرف کنند. مصرف این دارو به میزان درست باعث کاهش نقص در نوزاد می شود.

یکی از نباید های دوران بارداری پرهیز از مصرف مخدر، سیگار و تنباکو ست. سیگار کشیدن در دوران بارداری باعث می شود جنین بصورت درست تغذیه نشود و ریسک سقط و زایمان زودرس و حتی گاهی مرگ جنین رو هم به دنبال دارد. پس برای اینکه بارداری سالمی داشته باشید با کمک پزشک خود سیگار و مواد مخدر را کنار بگذارید.

خلاقیت در بارداری

تمامی مادران بعد از شنیدن خبر بارداری به فکر اتاق نوزاد و خرید وسایل مناسب هستند. و این امر یک دقدقه برایشان می شود. اما در40 هفته آینده بهترین راه ها برای خرید یک سیسمونی مناسب را به شما پیشنهاد می کنیم.

رنگ : رنگ یکی از آن دقدقه هایی است که با توجه به جنسیت جنین شما ممکن است متفاوت باشد اما گاهی انتخاب رنگ ها ارتباطی با جنسیت ندارد و تنها بر روی مسایلی چون تقویت اعتماد به نفس، رفع بی قراری، و پرورش احساسات نوزاد تاثیر گذار است.

یکی از بهترین رنگ های مناسب برای اتاق نوزاد شما رنگ نارنجی است زیرا، رنگی است بسیار شاداب و سرزنده و دوستانه است که باعث افزایش اعتماد به نفس و برون گرایی در نوزاد می شود.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید