وبلاگ

هفته دهم بارداری

وضعیت جنین در هفته دهم بارداری

وضعیت جنین در هفته دهم بارداری

ممکن است رشد سریع فرزندتان در این هفته شما را متعجب سازد. طول سر تا نشیمن جنین در این هفته دهم بارداری به 27 تا 33 میلی‌متر و وزن آن به 4 گرم می‌رسد.

1- هر روز قیافهٔ جنین تکامل بیشتری پیدا می‌کند. دست‌ها، انگشتان دست، پاها و انگشتان پا کاملاً شکل گرفته‌اند.

2- گوش خارجی، لب بالا و مفاصل جنین تکامل پیدا می‌کنند. دستگاه تناسلی خارجی جنین شروع به ظاهر شدن می‌کند.

3- فعالیت جنین بیشتر می‌شود. جنین می‌تواند بازوها و ساق‌هایش را حرکت دهد، در مایع آمنیون تنفس و ادرار کند ولی هنوز خیلی زود است که مادر، بتواند حرکت‌های جنین را حس نماید.

4- تمام اعضای حیاتی بدن فرزند شما تا این هفته تشکیل شده‌اند و شروع به کار با یکدیگر نموده‌اند.

5- جوانه‌های دندانی، در داخل دهان تشکیل شده‌اند.

6- در جنین مذکر، بیضه‌ها شروع به تولید هورمون تستوسترون کرده‌اند.

7- احتمال ایجاد ناهنجاری‌های جنینی، پس از این هفته وجود ندارد.

وضعیت جنین در هفته دهم بارداری

 

وضعیت مادر در هفته دهم بارداری

در اکثر مادران، تهوع و استفراغ صبحگاهی از این هفته کاهش پیدا می‌کند ولی هنوز احساس خستگی، حساسیت پستان‌ها و تکرر ادرار به طور شایع وجود دارند.

یبوست شایع است. استفاده از مسهل‌ها و قرص‌های حاوی روغن معدنی توصیه نمی‌شود ولی می‌توانید از فرآورده‌هایی مانند متاموسیل(Metamucil) و ممکن

است گاهی سردرد وجود داشته باشد که برای درمان آن نباید از آسپیرین یا ایبوپروفن استفاده شود. می‌توانید گاهی از تیلنول (Tylenol)استفاده نمایید ولی اقدامات طبیعی ضد سردرد ترجیح دارند. استراحت در یک اتاق تاریک، استفاده از روش‌های آرام‌سازی (relaxation)، ماساژ ناحیه گیجگاه با روغن نعناع و خوردن غذای سبک به منظور ثابت نگه داشتن مقدار قندخون می‌توانند سردرد را کاهش دهند. در صورت وجود سردرد تنشی از قرار دادن کیسه یخ بر پشت‌گردن و در موارد وجود سردرد ناشی از سینوزیت، از کمپرس گرم ناحیه بینی و اطراف چشم‌ها استفاده کنید.

علائم بارداری در هفته دهم بارداری

 ممکن است خواب‌های عجیب و واضح ببینید که علت آن، تغییرات هورمونی این دوران است. نمی‌توان پیش‌بینی کرد این رویاها به چه صورت خواهند بود. ممکن است زنان باردار در این هفته‌ها حیوانات، ساختمان‌های مرتفع و حتی خواب‌های فانتزی ببینند.

آزمایش در بارداری

بعضی از آزمایش‌ها به طور شایع در دوران بارداری انجام می‌شوند و برخی دیگر تنها در شرایط خاص مورد درخواست قرار می‌گیرند. آزمایش نمونه‌برداری از پرزهای کوریونی (Chorionic villus sampling; CVS) در زنانی که در بالای 35 سالگی حامله می‌شوند به منظور کمک به تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی ایجادکنندهٔ سندرم داون و بعضی اختلالات دیگر در هفته 9 تا 11 بارداری انجام می‌شود. این آزمایش تقریباً در 1 درصد موارد منجر به سقط جنین می‌شود و فقط در حاملگی‌های پرخطر، مثلاً در زنانی که در آنها، سابقه فامیلی بیماری ارثی ژنتیکی وجود دارد یا در زنان باردار بالای 35 سال صورت می‌گیرد.

تغذیه در بارداری

بسیاری از زنان از کلسیم کافی در رژیم غذایی خود استفاده نمی‌کنند. مصرف کلسیم در دوران بارداری بسیار مهم است و به شکل‌گیری استخوان‌های جنین و عملکرد صحیح قلب و انتقال تکانه‌های عصبی آن کمک می‌کند. زنان باردار به مصرف کلسیم به مقدار 2برابر زنان غیر حامله نیاز دارند. مقدار مجاز مصرف کلسیم در دوران بارداری 1200میلی‌گرم است و اگر مقدار کافی کلسیم به بدن شما نرسد، جنین با برداشتن مقدار مورد نیاز خود از بدن شما، موجب پوکی استخوان و تضعیف دندان‌هایتان شما خواهد شد. خوردن شیر سویا، ماست غیر چرب، پنیر لور، پنیر پارمزان (پنیر ماکارونی)، نخود، کلم بروکلی، عدس، سیب‌زمینی شیرین و توفو به رسیدن کلسیم کافی به بدن شما کمک می‌کند. می‌توانید از فرآوردهای دارای کلسیم افزوده شده مثل آب پرتقال، نان، غلات و شیرینی وافلی‌نیز استفاده کنید.

ورزش در بارداری

بررسی‌ها نشان داده‌اند که در خانم‌هایی که به طور مرتب ورزش می‌کنند، ناراحتی‌های دوران بارداری، تعداد برش‌های سزارین، پارگی بافت‌ها در هنگام زایمان، و سقط جنین‌های خود به خود، کمتر و درد زایمان کوتاه‌تر است.

 در صورت بروز علایم و ناراحتی‌های زیر، ورزش را قطع کنید:

تنفس شدید، سرگیجه، سردرد، ضعف عضلانی، درد لگن، کاهش حرکات جنین، ایجاد انقباض‌های رحمی، خونریزی مهبلی و خروج مایع آمنیوتیک.

تجمع گاز در معده و روده و آروغ زدن به طور شایع وجود دارد که از هورمون‌های دوران بارداری ناشی می‌شود. نخوردن غذاهای تولیدکننده گاز زیاد، ازجمله غذاهای سرخ شده و سرشار از روغن و ادویه و خوردن مقادیر کمتر غذا، در وعده‌های بیشتر در طول روز به کاهش این مشکل کمک می‌کند.

طب سنتی در بارداری

عسل و سرکه هفته یکبار برای مادر و جنین بسیار مفید است. در طب سنتی در بارداری توصیه شده مادران از هفته به بعد هر هفته یک روز را به سرکه و عسل بپردازند زیرا عسل دارای ویتامین 9 می باشد و تاثیر گذار بر روی پوست و کاهش وزن مادر است و اما سرکه گرم است و بالا برنده مقاومت بدن نیز می باشد.

وظیفه پدران در دوران بارداری

بعضی از خانم‌ها احساس می‌کنند به دلیل تغییرات ظاهری، همسرشان نسبت به آنها بی‌توجه شده‌اند ولی باید به این نکته توجه کنید که دوران بارداری، تغییرات و زیبایی‌های خاص خود را دارد. سعی کنید با دادن پیام های مثبت و توجه بیشتر او را از این نگرانی برهانید.

روابط زناشویی در بارداری

از مقاربت مقعدی در دوران بارداری خود داری کنید زیرا امکان داشتن همورویید در دروران بارداری این عمل با درد همراه است و گاهی پس از آمیزش امکان انتقال بیماری های عفونی از طریق معقد به واژن افزایش پیدا می کند.

باید و نبایدهای بارداری

یکی دیگر از باید های دوران بارداری این است که چنان چه تمایل داشتید به نظافت خانه بپردازید حتماً دستکش به دست کنید تا از تماس مواد شیمیایی با پوست جلوگیری به عمل آید.

یکی از دیگر از نبایدهای دوران بارداری این است که مواد شیمیایی ممکن است از جفت عبور کنند و به جنین برسند. بهتر است از مواد طبیعی و غیرسمی برای نظافت خانه استفاده کنید.

اگر در محیطی قرار گرفته‌اید که افراد یا افرادی در آن مشغول استعمال دخانیات هستند فوراً از آن محل خارج شوید.

خلاقیت در بارداری

اگر میخواهید لباس کودکتان دیرتر کثبف شود بهتر است از پیشبند استفاده کنید.

توصیه ما به شما این است که الامکان شیردهی از طریق سینه مادر باشد اما در مواقعی که این امکان وجود ندارد از شیشه شیر طلقی استفاده کنید. بعضی کودکان نیاز دارند تا از شیر خشک نیز استفاده کنند در اینصورت سعی کنید چند بطری داشته باشید تا به دردسر نیوفتید.

شعر بارداری هفته دهم

سلام سلام پاره ی تن،    نازنازِ مامان / جیگرم
ده هفته شد ، که توی راهی ؛ نفسم
ملوسکم ، منتظرم /    تندتر بیا ، وروجکم
عشق مامان /
قشنگ تر از گلها شدی /       اندازه ی خرما شدی
کوچول موچولو /
نی نی تپلو /
موهات مثل کُرکِ هلو


ناخن حنایی / عزیز مایی 

 جوجوی مامان /                 پوستت هَس مِثه  ،               کاغذه پوستی
کاش که می شد ،                   بدی تو به من  /                یدونه بوسی
نی نی جونم ،       امروز صدایی شنیدم
که بهترین  صدایی بود /                  که من  ، تا حالا شنیدم


تو مطب خانوم دکتر؛
امروز شنیدم با گوشی
صدای قلبت رو ، موشی
فدای قلب نازکت / صدای تند و تاپ تاپش
وای که چه خوش ، صدا می ده /  انگاری یک اسب می دوه
تیپ تیپ – تاپ تاپ  ،  تیپ تیپ – تاپ تاپ   ….. ..  /

 

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید