وبلاگ

هفته چهاردهم بارداری

وضعیت جنین در هفته چهاردهم بارداری

وضعیت جنین در هفته چهاردهم بارداری

در این هفته طول سر تا نشیمن جنین به حدود 9 سانتی‌متر و وزن جنین به حدود 42 تا 45 گرم رسیده است.

1- گردن و بازوهای فرزند شما طویل‌تر شده‌اند. لانوگو (کرک جنینی) کمی بیشتر شده است.

2- حالا دیگر فرزند شما می‌تواند از عضلات صورت خود برای نیم بسته نگه داشتن چشم‌ها و اخم کردن استفاده کند.

3- فرزند شما از این هفته تمرین حرکات دم و بازدم را آغاز می‌کند و حتی سعی می‌کند انگشت خود را بمکد.

4- در این هفته با استفاده از سونوگرافی می‌توان جنسیت جنین را تعیین کرد.

5- اولتراسوند بارداری می‌تواند ضربان قلب را در صورت شنیده نشدن به وسیلهٔ داپلر تشخیص دهد.

6- غدهٔ تیرویید فرزند شما بالغ شده و شروع به تولید هورمون‌های تیرویید نموده است

 

وضعیت جنین در هفته چهاردهم بارداری

وضعیت مادر در هفته چهاردهم بارداری

از هفته چهاردهم بارداری بسیاری از زنان باردار، متوجه ایجاد لکه‌ها یا خال‌های جدیدی بر روی پوست خود می‌شوند و بعضی از آنها احساس می‌کنند که ظاهر خال‌هایی که از قبل داشته‌اند تغییر کرده است. علت این موضوع، نوسان مقدار هورمون موثر بر پیگمانتاسیون (رنگدانه‌سازی) بدن است. ایجاد این خال‌ها یا تغییر رنگ خال‌های قبلی معمولاً بی‌اهمیت است ولی چنان‌چه سابقهٔ فامیلی سرطان پوست موجود باشد، باید به پزشک مراجعه نمود.

علائم بارداری در هفته چهاردهم بارداری

از این هفته بسیاری از زنان احساس تنگی نفس می‌کنند که علت آن تورم مویرگ‌های مجاری تنفسی در اثر هورمون‌ها و شل شدن عضلات ریه‌ها و لوله‌های برونشی است. از طرفی رحم نیز از پایین به دیافراگم فشار وارد می‌آورد. تنگی نفس خفیف، بخشی از تغییرات دوران بارداریاست و به فرزند شما زیانی نمی رساند ولی در صورت وجود تنگی نفس شدید همراه با درد قفسهٔ سینه باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

معمولاً تا این هفته، تکرر ادرار برطرف می‌شود ولی به طور شایع، همچنان یبوست وجود دارد. این مشکل با افزودن غذاهای پر فیبر به رژیم غذایی به حداقل خواهد رسید.

آزمایش در بارداری

آزمایش نشانگر سه گانه (آزمایش غربالگری سه گانه؛ (triple screen test)، که در آن مقدار آلفا ـ فیتوپروتئین (AFP)، هورمون گُنادوتروپین کوریونیک انسانی (hCG) و هورمون استریول غیرکُنژوگه (uE3) اندازه‌گیری می‌شود. امروزه بخشی از مراقبت‌های بهداشتی پیش از زایمان به شمار می‌آید و روشی مناسب برای تشخیص احتمال ابتلای جنین به سندرم داون (تریزومی 21)، تریزومی 18 یا نقیصه باز بودن لوله عصبی(ONTD) است. گاهی همراه با این آزمایش، اینهیبین دیمریک A‌ (DIA) نیز اندازه‌گیری می‌شود. در صورت ابتلای جنین به سندرم داون، مقدارAFP و uE3 کمی پایین‌تر از حد میانگین و hCG و DIA بالاتر از طبیعی است.

تغذیه در بارداری

شیر و سایر لبنیات. شیر به دلایل زیر کامل‌ترین و سالم‌ترین غذای طبیعی محسوب می‌شود 1) مقدار زیادی موادمعدنی مختلف چون کلسیم و فسفر دارد که برای تشکیل استخوان‌ها و دندان نوزاد لازم است. 2) یک منبع بسیار عالی از پروتئین است که به راحتی هضم و جذب می‌شود و برای ساختن بافت‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. 3) مقدار زیادی ویتامین‌های گوناگون، مانند ویتامین A که برای رشد و تکاملجنین لازم است و همچنین ویتامین B دارد. مقدار مصرف روزانه شیر به طور متوسط یک لیتر و یا دو پیمانه در روز است که می‌توان به صورت ساده، سرد و یا گرم و یا مخلوط با کاکائو میل نمود. شیر پاستوریزه از شیر خشک به مراتب بهتر است. گروهی از زنان باردار از ترس چاق شدن از خوردن شیر خودداری می‌کنند. مسلماً مقدار چربی در شیر چندان زیاد نیست به ویژه اگر شیر به تنهایی بخواهد جای غذای معمولی را بگیرد، کالری لازم برای سوخت بدن تأمین و فرد، لاغر می‌شود. در حقیقت چاقی مربوط به مواد دیگر نشاسته‌ای و قندی است که همراه با شیر مصرف می‌شوند. بهترین غذای جانشین شیر، پنیر و ماست هستند. پنیر تمام موادغذایی شیر به استثنای مواد قندی را با غلظت زیاد در خود دارد و بنابراین بهتر است که با مواد قندی مصرف شود. ماست هم به خصوص در فصل تابستان بسیار مطبوع است و خاصیت غذایی زیادی مانند شیر دارد.

مراقبت های پزشکی در هفته چهاردهم بارداری

اگرچه زیان‌بخش بودن رنگ مو، نرم‌کننده رنگ مو و فرهای دایمی برای جنین به اثبات نرسیده است، مواد شیمیایی مورد استفاده در این مواد، از پوست سر مادر جذب و وارد خون وی می‌شوند. بسیاری از زنان باردار متوجه می‌شوند که موهایشان به این مواد واکنش متفاوتی نسبت به زمانی که حامله نبوده اند نشان می‌دهد. به عنوان مثال ممکن است استفاده از فر دایمی موجب بدشکل شدن غیرعادی موها شود و یا رنگ موی مورد استفاده، رنگی کاملاً متفاوت با رنگ مورد انتظار به موها بدهد. مانیکور و پدیکور در دوران بارداری بی خطر است ولی نباید از ناخن‌های آکریلیک استفاده نمود زیرا ممکن است با ایجاد بخارهای سمی موجب بروز خطر برای جنین شوند.

چنان‌چه به طور منظم از مواد آرایشی ضدپیری حاوی ویتامین A استفاده می‌کنید باید این کار را در دوران بارداری متوقف نمایید زیرا مقدار زیاد ویتامین A موجب بروز نقایص مادرزادی می‌شود.

ورزش در بارداری

20 دقیقه پیش از ورزش، یک غذای سبک و مقداری آب یا نوشیدنی بدون گاز بخورید. از هفته 16 بارداری، خوردن آب پرتقال و شیر موز بسیار مناسب است زیرا این مواد مقدار زیادی پتاسیم دارند. پتاسیم از راه عرق خارج می‌شود و جایگزین ساختن آن به سرعت، انرژی از دست رفته را جبران می‌کند. بر آن که در حین انجام ورزش، قدرت بدنی خود را از دست ندهید، نیم ساعت قبل از ورزش غذای سبکی مانند یک عدد تخم‌مرغ سفت یا مقداری پنیر بخورید.

فعالیت‌های هوازی (آیروبیک) مانند دویدن، شنا، روش‌های آرام‌سازی و ورزش‌های قدرتی، همگی در سه ماههٔ دوم بارداری مناسب‌اند.

اگر به تازگی شروع به شنا کردن نموده‌اید این کار را به آرامی و برای مدت کوتاه انجام دهید و میزان آن را به تدریج اضافه کنید. از شیرجه زدن و مسابقه دادن خودداری کنید.

روزی 10 دقیقه پیاده‌روی و 10 دقیقه نرمش آرام را فراموش نکنید.

طب سنتی در بارداری

اگر قبل  بارداری از دمنوش های گیاهی مصرف می کردید از امروز باید در مصرف این دمنوش ها احتیاط کنید. طب سنتی در بارداری معتقد است خانم هایی که در دوران بارداری از فشار خون بالا رنج می برند از مصرف گیاه بابونه باید پرهیز کنند. گیاه بابونه به دلیل سقط جنین و دردهای شدید شکمی برای خانم های باردار و شیرده ممنوع است.

وظیفه پدران در دوران بارداری

برای کاهش استرس همسرتان می توانید او را به خرید ببرید. خرید کردن یکی از آن کارهایی است که باعث می شود همسر شما حال بهتری داشته باشد. به عنوان مثال می توانید او را به خرید ببرید و لباس های جدیدی مختص به دوران بارداری برایش بخرید و به او احساس بهتری بدهید.

روابط زناشویی در بارداری

در یک بارداری سالم روابط زناشویی به طور مکرر هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. تنها زمانی مشکل ایجاد می شود که زایمان زودرس باشد و یا جفت سرراهی یا خونریزی داسته باشد که احتمالا در این موقع پزشک معالج شما را از داشتن روابط زناشویی منع می کند.

باید و نبایدهای بارداری

از بایدهای دوران بارداری این است که از خوردن غذاهای شور پرهیز کنید زیرا نمک بعد از آن که وارد خون شد از راه کلیه‌ها دفع می‌شود و چون هنگام بارداری دفع نمک به راحتی صورت نمی‌گیرد مقدار زیادی از آن در بافت‌های گوناگون بدن جمع می‌شود و آب را به خود می‌گیرد و بدین ترتیب باعث می‌شود قسمت‌های مختلف بدن ورم کنند.

یکی دیگر از نباید های دوران بارداری این است که از خوردن غذاهای سنگین و سرخ کردنی و سبزیجات زیاد، ماهی دودی شیرینی های تازه خامه دار پرهیز کنید زیرا معده و سایر قسمت‌های دستگاه گوارش به علت فشار رحم آن طوری که باید و شاید عمل هضم و جذب غذاها را انجام نمی‌دهند و ممکن است دچار سوء هاضمه شوید

خلاقیت در بارداری

یکی از نکات مهم در خرید سیسمونی این است که شما بدانید نوزادتان در چه فصلی بدنیا می آید. زیرا برای خرید لباس این مهمترین نکته است. اگه نوزادتان در فصل پاییز و زمستان بدنیا می آید قطعا نوع لباسش باید طوری باشد که اورا گرم نگه دارد که این نیز خود باید با دقت و وسواس انتخاب شود زیرا برخی البسه مورد استفاده این فصل حتما از کاموا و پشمی است که باید به نوع کامو و نخ آن توجه کنید که برای نوزادتان مضر نباشد.

شعر بارداری هفته چهاردهم

خورشید من ، سلام دارم
ماه منی قشنگم /              به دور تو بگردم
دیگه چهارده هفته شد ، بهارم
زندگی مو،  به پای تو ، می زارم
***
خوشگل من ،
اندازه ی لیمو شدی /                 تو یک گل خوشبو شدی
جوجو ، تو دیگه می تونی /           بخندی یا اخم بکنی
می تونی شکلک در آری /      یا با دستات ، به صورتت ، چنگ بزنی 

الآن میتونی نمکی /
شَستِ تو آروم ، بِمَکی
قربون انگشت طلات /                   فدای اون ناز و ادات
***
عروسکم ، تو هدیه ی ، خدای آسمانی
باارزشی ، اشرف کائناتی
نی نی جونم ، کنارتو، می مونم
بیای ؛ تو رو ، روی سرم ، میشونم 

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید