وبلاگ

هفته هشتم بارداری

وضعیت جنین در هفته هشتم بارداری

وضعیت جنین در هفته هشتم بارداری

طول بین سر تا نشیمن فرزند شما در این هفته به ‌8 تا 16 میلی‌متر و وزنش به ‌1 گرم می‌رسد.

1- مقعد شکل گرفته است و روده‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند. طول روده‌ها بیشتر می‌شود و در نتیجه به دلیل موجود نبودن جای کافی در شکم رویان، روده‌ها تا هفته 12 به داخل بندناف می‌روند.

2- اکنون مفاصل آرنج و انشعاب‌هایی که به انگشتان پا تبدیل خواهند شد قابل رویت هستند و خطوط چهره آشکارتر شده‌اند.

3- نوک بینی و لب بالایی فرزند شما تشکیل شده است.

4- گردش خون در یک سیستم ابتدایی جنینی آغاز شده است.

5- اعجاز تشکیل شدن انگشتان ظریف دست و پا، یکی از رویدادهای لذت بخش حیات به شمار می‌آید.

6- در این هفته، بازو حتی می‌تواند بر روی آرنج و مچ خم شود.

7- چشم‌ها آشکارتر می‌شوند زیرا رنگدانه (پیگمان) در ناحیهٔ شبکیه شروع به ایجاد شدن کرده است.

8- جـوانه‌هایی که به دستگاه تناسلی تبـدیـل خواهنـد شـد ظاهر شـده‌اند ولی هنـوز به اندازه‌ای تکامل نیافته‌اند که بتوان پسر یا دختر بودن را تعیین کرد.

 

وضعیت جنین در هفته هشتم بارداری

وضعیت مادر در هفته هشتم بارداری

به طور کلی چنان دچار دردهای غیرمعمول یا دایمی شکم هستید یا همراه با درد، خونریزی مهبلی نیز وجود دارد فوراً به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است این علایم، احتمال سقط جنین یا سایر مشکلات جدی دوران بارداری را مطرح کنند.

علائم بارداری در هفته هشتم بارداری

1- کمردرد از مشکلات شایع هفته 8 بارداری است که ممکن است در مسیر باسن تا ران نیز امتداد یابد. این درد در اثر وارد آمدن فشار رحم بر عصب سیاتیک ایجاد می‌شود. در هنگام خواب شب از بالش مخصوص دوران بارداری استفاده کنید.

2- انحراف اشتها (ویار) نیز از نشانه‌هایی است که به طور طبیعی در هفته 8 بارداری وجود دارد.

آزمایش در بارداری

معاینه لگنی ممکن است در اولین ویزیت انجام شود یا به زمان دیگری موکول شود. در معاینه لگنی، اندازه رحم و ناهنجاری‌های آن تشخیص داده می‌شود. معمولاً آزمایش پاپ اسمیر (نمونه‌برداری ساده از سلول‌های تفلسی گردن رحم و رنگ‌آمیزی آن به منظور تشخیص اختلالات مختلف، به ویژه اختلالات بدخیم و پیش سرطانی دستگاه تناسلی) و کشت از دهانهٔ رحم انجام می‌شود.

تغذیه در بارداری

1- از غذاهای سرشار از اسید فولیک (مانند گیاهان دارای برگ سبز مثل مارچوبه، کلم بروکلی، کلم پیچ، نخودفرنگی، گل‌کلم) و فلفل سبز استفاده کنید.

2- سبزیجات دارای برگ سبز (مثل اسفناج)، نعناع و کاهو و نیز خربزه، طالبی، پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، لبو، لوبیای چشم بلبلی، نخود، غلات غنی شده صبحانه، جو، کورن‌فلکس، آرد گندم و سبوس گندم، پاستای گندم کامل، میوه‌های خشک و مغزها (مثل گردو و بادام) همگی دارای مقدار زیادی اسید فولیک هستند.

3- مقدار دریافت کلسیم را با خوردن شیر، آب پرتقال غنی شده با کلسیم، یا پنیر کم چرب افزایش دهید.

ورزش در بارداری

1- تمرین‌های آیروبیک (هوازی) برای سه ماههٔ اول بارداری مناسب‌اند و موجب تقویت قلب و ریه و کشیدگی طبیعی مناسب برای ماهیچه‌ها می‌شوند. دردوران بارداری به طور منظم به تمرین‌هایی بپردازید که فشار شدید نداشته باشند (یعنی با لگد یا پرش همراه نباشند و همواره، یکی از پاها بر روی زمین قرار داشته و باشد تا از شدت فشار بر روی مفاصل کاسته شود)

2- با نزدیک شدن به پایان دوران حاملگی به تدریج از میزان تمرین‌ها بکاهید. هرچند می‌توانید با استفاده از یک نوار ویدیویی، در خانه نیز به تمرین بپردازید و وضعیت بدنی خود را در حالت مناسبی نگه دارید، اما انتخاب یک کلاس که ویژه خانم‌های حامله طراحی شده، بهترین گزینه ممکن است.

3- در این صورت از همراهی با خانم‌هایی که وضعیتی مشابه با شما دارند لذت خواهید برد و می‌توانید اطمینان یابید که مربی کلاس از تمرین‌هایی استفاده می‌کند که با وضعیت خانم‌های حامله بهترین سازگاری را دارد. اگر در یک کلاس معمولی آیروبیک ثبت نام کرده‌اید، به مربی خود اطلاع دهید که باردار هستید، به این ترتیب او می‌تواند تمرین‌هایی را که برای شما سنگین است تا حدی تغییر دهد.

4- پیش از شروع یا ادامه برنامه منظم ورزشی خود، همواره احتیاط‌های عمومی را به عمل آورید. از لباس‌های چند تکه و خنک استفاده نمایید تا علاوه بر جریان مناسب هوا روی پوست، بتوانید هنگام انجام حرکات ورزشی شدیدتر بخشی از لباس خود را درآورید. بعضی از خانم‌ها مایل‌اند ضربان قلب خود را در طول تمرین کنترل کنند؛ اما صرفاً تکیه بر ضربان قلب (به عنوان معیاری برای تعیین شدت مناسب ورزش) کافی نیست، زیرا میزان ضربان قلب در طول دوران حاملگی تغییرات وسیعی دارد. یک قانون کلی آن است که: اگر نمی‌توانید در طول تمرین به راحتی صحبت کنید، باید سرعت و شدت فعالیت خود را کاهش دهید. قبل از آغاز تمرینات، نکات ایمنی و راهنمای سلامت در ورزش حین بارداری را مدنظر قرار دهید. با رعایت نکات زیر در تمرینات، می‌توانید از وارد آمدن فشار بیش از حد به مفاصل خود جلوگیری نمایید:

5- از تغییر جهت در هنگامی که به سرعت حرکت می‌کنید، خودداری نمایید.

6- در هنگام انجام حرکات اسکوپ (حرکاتی که همراه با جلو آوردن پا، دست‌ها نیز به طور چرخشی به سمت راست و چپ حرکت می‌کنند)، لگن خود را در وضعیت پایدار و در میانه بدن قرار دهید.

7- هنگام انجام حرکات بالا بردن زانو، سطح و وضع باسن خود را حفظ کنید و شکم خود را حرکت ندهید.

8- از انجام حرکاتی که ترکیبی از بالا بردن زانو و دست‌ها هستند خودداری کنید زیرا فشار بیش از حد بر کمر و مفاصل لگن شما وارد می‌کنند.

طب سنتی در بارداری

غذایی چون حلیم با ویژگی های زیر بسیار مفید است.

گوشت آن نر باشد زیرا گوشت نر بسیار خون ساز است و با جوانه گندم تازه درست شده باشد زیرا جوانه گندم دارای ویتامین E  بوده و برای بدن بسیار مفید است و به زیبایی کمک می کند. البته که در طب سنتی در بارداری به خوردن گوشت نر کبابی هم اشاره زیادی می شود.

وظیفه پدران در دوران بارداری

بهتر است زن و شوهر، همراه با یکدیگر برای ویزیت قبل از زایمان به پزشک یا ماما مراجعه کنند. به شوهر خود اجازه دهید در حل مشکلات ناشی از حاملگی به شما کمک کند.

روابط زناشویی در بارداری

در زمان بارداری طرز قرار گرفتن زوجین بسیار مهم است پس اگر در رابطه با آن اطلاعات کافی ندارید با پزشک خود مشورت کنید.

باید و نبایدهای بارداری

یکی از بایدهای دوران بارداری این است که سعی کنید به کلاس های زایمان ویا تربیت فرزند بروید و تا می توانید اطلاعات خود را در رابطه با کودک و تربیت آن بالا ببرید این کار به شما آرامش و اطمینان خاطر می بخشد.

یکی از نبایدهای دوران بارداری این است که از کفش های پاشنه بلند دوری کنید. کفش شما نباید بیشتر از3 سانت پاشنه داشته باشد حدالامکان از کفش هایی مثل کتونی و یا اسپرت صاف استفاده کنید.

خلاقیت در بارداری

اگر وسواس در تمیزی لباس برای شما بیش دیگر مادران است به شما توصیه می کنیم بلوز و شلوار جداگانه به تن نوزاد کنید زیرا به راحتی تنها لباسی که کثیف شده عوض می شود اما بهتر است برای نوزاد شلواری با کش کمری بخرید زیرا کاملا روی شکم نوزاد و پوشک قرار می گیرد و هنگام اضافه وزن نوزاد تا چند ماه می تواند از آن استفاده کرد.

شعر بارداری هفته هشتم

هستی مادر سلام / دوست دارم یک کلام /
نفس طلا، قشنگ من زود بیا                   تازه شدی اندازه ی  لوبیا 

            منتظرم قشنگ من
برات دارم ؛ یه عالمه / آرزوهای رنگارنگ 

هفته ی هشتمت شده ، وروجک
جوجوی من ، داری دو دست کوچک 

                   خدای خوب و مهربان و دانا /
پروردگار قادر و توانا
داده  به تو ؛ انگشت و دستهای ظریف
حالا ، توکم کم می تونی/ با دو تا دست های قویت
با انگشت های تپلیت / هرچیزی خواستی ، بگیری
آینه ی زندگیم ؛
دنیا اگه خوبه یا بد / باتو برام  ، خواستنی یه
زندگی شاد و قشنگ  /
با تو برام ، ساختنی یه
گل های رنگین کمونی /
با تو ، برام ، کاشتنی یه

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید