وبلاگ

هفته نهم بارداری

وضعیت جنین در هفته نهم بارداری

وضعیت جنین در هفته نهم بارداری

از این هفته، رویان به جنین (fetus) تبدیل می‌شود (هفته سوم؛ فرزند(

طول جنین از فرق سر تا نشیمن، 13 تا 23 میلی‌متر است و وزن آن به حدود 1 تا 3 گرم می‌رسد. تغییرات روزانهٔ جنین افزایش پیدا می‌کند.

تا هفتهٔ نهم، دُم رویانی محو می‌شود و استخوان‌ها و غضروف‌های جنین شروع به تشکیل شدن می‌کنند. (دُم رویانی در انتهای نخاع قرار دارد).

اگر فرزند شما پسر باشد، گُنادها (غدد جنسی) تبدیل به بیضه و اگر دختر باشد تبدیل به تخمدان می‌شوند که به طور معمول تعداد هر یک از آنها 2 عدد (یک عدد در هر طرف) است. هنوز دستگاه تناسلی خارجی تشکیل نشده است.

از هفتهٔ نهم، قیافهٔ جنین شبیه یک انسان کوچک می‌شود. انگشتان هنوز از یکدیگر جدا نشده‌اند و بین آنها پرده‌هایی قرار دارد. آرنج‌ها به طور کامل ایجاد شده‌اند و انگشتان پاها شروع به شکل‌گیری کرده‌اند.

پلک چشم‌ها شروع به تشکیل شدن می‌کنند. نوک بینی قابل دیدن می‌شود.

از این هفته اگر دیوارهٔ رحم را لمس کنید، جنین قادر است حرکت کند و از دیوارهٔ رحم دور شود. حرکات خود به خودی جنین نیز از این هفته امکان‌پذیر است ولی شما قادر به حس‌کردن آنها نیستید و ممکن است با سونوگرافی دیده شوند.

سر جنین به رشد خود ادامه می‌دهد و در مقایسه با بقیهٔ بدن، کاملاً بزرگ است و بر روی قفسهٔ سینه خم شده است.

دستگاه گوارش جنین به تکامل خود ادامه می‌دهد و مقعد در حال شکل گرفتن و روده‌ها در حال طویل‌تر شدن هستند.

وضعیت جنین در هفته نهم بارداری

 

وضعیت مادر در هفته نهم بارداری

بسیاری از خانم‌ها در این هفته دچار سوزش سر دل و سوءهاضمه می‌شود که علت آن، تطابق بدن با تغییر مقدار هورمون‌ها است.

افزایش مقدار پروژسترون و استروژن خون، غشاهای مخاطی بدن شما را متورم می‌کند که این تغییر برای دهانهٔ رحم مفید است ولی از طرفی ممکن است موجب خونریزی بینی یا احتقان آن شود. استفاده از مرطوب کنندهٔ هوا این مشکل را برطرف می‌کند.

از وزن کردن روزانهٔ خود پرهیز کنید. وزن شما ممکن است به طور طبیعی در طول یک روز، از 0/5 تا 2 کیلوگرم نوسان داشته باشد. در صورت تمایل می‌توانید هفته‌ای یک بار، آن هم بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب شب و تخلیه مثانه، خود را وزن کنید.

علائم بارداری در هفته نهم بارداری

در اکثر خانم‌ها، تهوع و استفراغ حاملگی در هفته نهم یا دهم به حداکثر خود می‌رسد ولی برای بدن زیان بخش نیست و افزایش وزن بدن زنان باردار علی رغم استفراغ همچنان به طور منظم ادامه می‌یابد. چنان‌چه در اثر استفراغ‌های شدید دچار کاهش وزن شده‌اید به پزشک خود مراجعه نمایید.

ممکن است میل جنسی شما تغییر کند. احتمال دارد میل جنسی در اثر خستگی و تهوع دایمی، کم و یا به دلیل افزایش مقدار هورمون‌ها، زیاد شود. در هر دو حالت، جای نگرانی وجود ندارد.

آزمایش در بارداری

اندازه‌گیری وزن و فشار خون مادر و مقایسهٔ آن با مقادیر ماه قبل و بررسی ملتحمه چشم از نظر کم خونی، بیان ناراحتی‌ها و علایم خطر به پزشک یا ماما ضرورت دارد.

در صورت وجود خونریزی یا لکه بینی، استفراغ‌های مکرر و غیرطبیعی بودن علایم به پزشک متخصص مامایی مراجعه کنید.

التهاب لثه در 50 تا 75 در صد از زنان باردار ایجاد می‌شود که به نظر می‌رسد علت آن افزایش غلظت استروژن و پروژسترون باشد. ضعیف بودن بهداشت دهان موجب تشدید التهاب لثه می‌شود. استفاده مرتب از نخ دندان و مسواک زدن منظم با خمیر دندان حاوی فلوراید می‌تواند به کاهش مشکلات دندانی دوران بارداری کمک کند. درمان عفونت‌های لثه در دوران حاملگی بسیار مهم است. این عفونت‌ها می‌توانند موجب به دنیا آمدن نوزاد نارس و یا کم وزن شوند. اکثر درمان‌های دندان را می‌توان در دوران بارداری انجام داد؛ البته باید دندانپزشک را از حامله بودن خود آگاه سازید

تغذیه در بارداری

1- روزانه 8 تا 10 لیوان آب (اضافه بر سایر مایعات) بنوشید. در صورتی که احساس خستگی می‌کنید از نوشیدنی‌های حاوی کافئین، زیاد استفاده نکنید. این نوشیدنی‌ها موجب کم شدن آب بدن می‌شوند. به جای نوشیدنی‌های مزبور، از آب میوه تازه یا آب سرد یا شیر بدون چربی استفاده کنید.

2- از آب معدنی همراه با مقداری آب لیمو یا آب نارگیل هم استفاده نمایید. آب سبزیجات حاوی مقدار زیادی ویتامین و موادمعدنی ضروری برای مادر و جنین هستند. می‌توانید با اجازهٔ پزشک، از چای‌های گیاهی نیز استفاده کنید.

3- در صورت گرم و مرطوب بودن هوا، برای پیشگیری از کم آبی بدن، مقدار آب مصرفی را افزایش دهید.

4- برای پختن غذا از روغن نارگیل یا کره استفاده نکنید زیرا این روغن‌ها، حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده هستند. روغن‌های جامد و هیدروژنه، چربی ترانس زیادی دارند و به همان اندازهٔ چربی‌های اشباع شده زیان‌بخش‌اند. بهتر است از روغن‌های گیاهی مانند روغن ذرت، سویا، زیتون یا کانولا استفاده کنید.

6- بعضی از مطالعات نشان داده‌اند خوردن بیش از 4 فنجان قهوه در روز می‌تواند باعث سقط، وزن کم نوزاد و حتی مرده‌زایی شود. کافئین در چای، کولاها، شکلات، نوشیدنی‌های غیرالکلی و کاکائو نیز وجود دارد. به جای این مواد، دم کرده‌های بدون کافئین بنوشید.

ورزش در بارداری

1- پیش از شروع یا ادامه برنامه منظم ورزشی خود، همواره احتیاط‌های عمومی را به عمل آورید. از لباس‌های چند تکه و خنک استفاده نمایید تا علاوه بر جریان مناسب هوا روی پوست، بتوانید هنگام انجام حرکات ورزشی شدیدتر بخشی از لباس خود را درآورید. بعضی از خانم‌ها مایل‌اند ضربان قلب خود را در طول تمرین کنترل کنند؛ اما صرفاً تکیه بر ضربان قلب (به عنوان معیاری برای تعیین شدت مناسب ورزش) کافی نیست، زیرا میزان ضربان قلب در طول دوران حاملگی تغییرات وسیعی دارد. یک قانون کلی آن است که: اگر نمی‌توانید در طول تمرین به راحتی صحبت کنید، باید سرعت و شدت فعالیت خود را کاهش دهید. قبل از آغاز تمرینات، نکات ایمنی و راهنمای سلامت در ورزش حین بارداری را مدنظر قرار دهید. با رعایت نکات زیر در تمرینات، می‌توانید از وارد آمدن فشار بیش از حد به مفاصل خود جلوگیری نمایید:

2- از تغییر جهت در هنگامی که به سرعت حرکت می‌کنید، خودداری نمایید.

3- در هنگام انجام حرکات اسکوپ (حرکاتی که همراه با جلو آوردن پا، دست‌ها نیز به طور چرخشی به سمت راست و چپ حرکت می‌کنند)، لگن خود را در وضعیت پایدار و در میانه بدن قرار دهید.

4- هنگام انجام حرکات بالا بردن زانو، سطح و وضع باسن خود را حفظ کنید و شکم خود را حرکت ندهید.

5- از انجام حرکاتی که ترکیبی از بالا بردن زانو و دست‌ها هستند خودداری کنید زیرا فشار بیش از حد بر کمر و مفاصل لگن شما وارد می‌کنند

طب سنتی در بارداری

مادران برای آنکه بتوانند هم بدن خود و هم جنین را بهتر تغذیه کنند می توانند به روش طب سنتی در بارداری نیز اکتفا کنند و سعی کنید شب ها از شیر با عسل استفاده کنید زیرا باعث متعادل شدن بدن شده و کلیسم ساز است.

وظیفه پدران در دوران بارداری

در این دوران مادران باید از خطرهای ناشی از مواد سمی و حتی سیگار و تنباکو دور بمانند.

  1. پس سعی کنید شما نیز در این دوران حدالامکان از سیگار کشیدن و یا قلیان کشیدن در منزل خودداری کنید.
  2. اگر همسرتان مایل به روابط زناشویی بود او را همراهی کنید در غیر اینصورت او را تحت فشار قرار ندهید.
  3. سعی کنید برای همسرتان حتما نقش یک حامی را ایفا کنید.

روابط زناشویی در بارداری

در زمان بارداری روابط زناشویی باید با بهداشت کامل صورت بگیرد. سعی کنید قبل از آمیزش دوش آب گرم بگیرید تا میزان عفونت را کاهش دهید.

باید و نبایدهای بارداری

یکی از بایدهای دوران بارداری این است که شاید افت قند در شما تاثیر چندانی نداشته باشد اما جنین برای رشد بهتر به قند نیز نیاز دارد پس در طول مدت دوران بارداری میزان قند خود را کاهش ندهید و آن را متعادل نگه دارید.

یکی از نبایدهای دوران بارداری این است که مادران نباید بیش از حد در دوران بارداری وزن اضافه کنند شما می توانید با جدول افزایش وزنی که از پزشک خود میگیرد در ماه های مختلف وزن اضافه کنید. زیرا افزایش وزن در دوران بارداری بعدها پس از زایمان برای مادر خطرهایی چون دیابت و فشار خون را به همراه دارد.

خلاقیت در بارداری

نوزاد شما به کلاه هم برای تابستان و هم برای زمستان نیاز دارد زیرا در تابستان از نور آفتاب در امان می ماند و در زمستان سر و گوش هایش گرم نگه داشته می شوند. حتما توجه داشته باشید کلاه نرم و دور از هر گونه زائده ای باشد.

شعر بارداری هفته نهم

سلام، سلام، جیگرطلا / صفای خونه / یکی یه دونه  /
قند عسل ، حبه ی انگور من /
دوست دارم ،  هستی من ، جون من

نفس طلا ، فدای اون ، نرمه ی گوشت بشم
قربون اون ، چشمهای بسته ات برم
اگه یه روز ،  تب بکنی ، میمیرم
نی نی جونم ؛ به عشق تو اسیرم
شاپرکم ، نه هفته  هست ،
که مامانی  /     تو وجودش ،  تو رو داره
حالا مامان ، تموم دنیا رو داره
با تو دیگه ، غم نداره
اون اولا ، نی نی من / شبیه قورباغه بودی
الآن ولی خدا رو شکر /
دیگه داری  میشی مثِ ، یه دسته گل /
یه بچه ی خوب وتپل
جیگرطلا ،  مامان می خواد ؛ دورسرت بگرده
داشتن تو ،  به سختی های بارداری ،  می ارزه 

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید