وبلاگ

هفته ششم بارداری

وضعیت جنین در هفته ششم بارداری

وضعیت جنین در هفته ششم بارداری

1- در این هفته طول سرتانشیمن (محل ساخته شدن استخوان دنبالچه)، فقط 2 تا 5 میلی‌متر است.

2- تکامل مغز و دستگاه عصبی رویان سرعت بیشتری پیدا کرده است.

3- وزیکول‌ها (برجستگی‌ها)ی بینایی که بعداً چشم‌ها را به وجود می‌آورند از این هفته شروع به تشکیل می‌کنند. این برجستگی‌ها در هر طرف مغز اولیه رویان قرار دارند. همچنین مسیرهایی که بعداً گوش داخلی را تشکیل می‌دهند شروع به ایجاد شدن کرده‌اند.

4- ضربان قلب رویان از حوالی این هفته آغاز می‌شود و ممکـن است حتی بتـوان آن را با سـونـوگـرافی تشخیص داد.

5- دستـگاه گوارشـی و تنفـس شـروع به تشـکیـل شدن می‌کنند.

6- جوانه‌های کوچکی که با رشد خـود بازوها و سـاق‌های جنیـن را خـواهند سـاخت ظاهر می‌شوند.

7- به‌دلیل آنکه در قسمت اعظم دوران بارداری، ساق‌های جنین در مقابل تنـه‌اش جمع شده‌اند، اندازه‌گیری طول جنین به طور کامل مشکل است و اغلب، آن را از فرق سر (بالای سر) تا نشیمن اندازه می‌گیرند و نه از سر تا انگشت (پنجه) پا.

8- حنجره در حال ایجاد شدن است.

9- در پایان این هفته، مغز شکل می‌گیرد و دهان و فک رویان که به تازگی ایجاد شده‌اند دارای 10 جوانهٔ دندانی می‌شوند.

10- تا پایان این هفته بند ناف ایجاد می‌شود. بند ناف در سراسر دوران بارداری ارتباط جنین با مادر را برقرار می‌کند و اکسیژن و مواد غذایی را از مادر به جنین می‌رساند و مواد زاید بدن جنین را دفع می‌کند.

وضعیت جنین در هفته ششم بارداری

 

وضعیت مادر در هفته ششم بارداری

حالا دیگر از ظاهر شما هم می توان تشخیص داد که باردار هستید زیرا رحم در حال بزرگ شدن است و این باعث تکرر ادرار و فشار به مسانه می شود. به یاد داشته باشید که هر وقت احساس ادرار داشتید به دستشویی بروید و در این مورد تنبلی نکنید. در این هفته می توانید از تمرینات کف لگنی و تقویت کننده عضلات واژن استفاده کنید.

وضعیت مادر در دوران بارداری همیشه در حال تغییر است پس روحیه خود را از دست ندهید و همچنان سلامتی خود و جنین فکر کنید. اگر در این هفته دچار لکه بینی شدید نگران نباشید ولی برای اطمینان خاطر به پزشک مراجعه کنید.

علائم بارداری در هفته ششم بارداری

ناراحتی‌های شایع ناشی از حاملگی ممکن است در این هفته به حداکثر خود برسند. از جمله، خستگی شدید به دلیل تطابق بدن با نیازهای دوران بارداری احساس می‌شود. ممکن است استرس زیادی داشته باشید.

  1. تهوع و استفراغ در صبح‌ها و نیز سایر ساعات روز ادامه دارد.
  2. تکررّ ادرار همچنان وجود دارد.
  3. ممکن است نگرانی در زمینه خوب پیش نرفتن روند حاملگی وجود داشته باشد. این نگرانی به ویژه در مادرانی که سابقهٔ سقط جنین داشته‌اند احساس می‌شود. برای کاهش این استرس از ماساژ، صحبت کردن با همسر یا یک دوست نزدیک، کاهش ساعات کار در محل کار و منزل، استحمام با آب گرم، خلوت کردن با خود و مطالعه و کسب اطلاعات دربارهٔ مراحل حاملگی کمک بگیرید. می‌توانید شروع به نوشتن خاطرات دورانبارداری کنید.

آزمایش در بارداری

اگر در این هفته به پزشک خود مراجعه کنید حتما شما را بطور کامل معاینه می کند و این هفته برای اولین بار است که سینه های شما را بررسی و به دقت معاینه می کند و البته تست پاپ اسمیر نیز در این هفته گرفته می شود. از جمله آزمایش در دوران بارداری در این می توان به آزمایش خون نیز اشاره کرد تا میزان هورمون های موجود در بدن بررسی شود و سطح ایمنی شما را نسبت به بیماری هایی چون آبله مرغان، سرخجه ، سفلیس و … بررسی کنند.

تغذیه در بارداری

بیشترین علامت در این دوران تهوع صبحگاهی است. شاید این اتفاق خیلی خوشایند نباشد اما بهترین اتفاق این دوران بشمار می رود زیرا این حالت به شما خبر از عدم سقط جنین در بارداری های بعدی را می دهد و باعث کاهش خطر سرطان سینه را در مادران می شود.

در تغذیه در بارداری این موارد توصیه می شود:

1- خوردن میان وعده مقوی

2- نوشیدن مایعات طبیعی

3- عدم مصرف مواد سرخ کردنی و تند

ورزش در بارداری

در دوران بارداری، ورزش را به طور منظم، آهسته و ریتمیک (در صورت امکان، ضمن گوش دادن به موسیقی) انجام دهید و همیشه قبل از ورزش، به آرامی بدن خود را گرم کنید. یوگا، شنا یا پیاده‌روی از ورزش‌های مفید هستند البته در صورتی که به طور منظم تکرار شوند.

هرگز ورزشی را که باعث ایجاد درد می‌شود انجام ندهید. هر حرکت ورزشی را به تدریج انجام دهید و به بدن خود کشش وارد نیاورید.

در بعضی کشورها، کلاس‌های ورزشی مخصوص دوران بارداری وجود دارد که در آنها، از ورزش‌های طراحی شده برای این دوران (ازجمله، یوگا که برای کنترل ماهیچه‌های بدن، تنفس و آرام‌سازی بسیار مفید است) استفاده می‌شود.

بهتر است ورزش‌های مخصوص کف لگن (که از جمله مفیدترین آنها می‌توان ورزش‌های کِگِل که در هفتهٔ 23 دربارهٔ آنها توضیح داده شده است را نام برد) از پیش از حامله شدن آغاز شوند و پس از آن (حتی در زنان مسن) ادامه یابند. در صورت امکان، این ورزش‌ها را هر روز انجام دهید. در روزهای اول، حدود 5 بار ماهیچه‌های کف لگن را منقبض کنید و هر بار آنها را 5 ثانیه در حالت انقباض نگه دارید. پس از مدتی می‌توانید به راحتی و حتی در حالت نشسته در منزل، ایستاده در صف، یا در هنگام پیاده‌روی این ورزش‌ها را انجام دهید. ورزش‌های مزبور در مرحله دوم وضع حمل، یعنی هنگامی که نزدیک است سر جنین از رحم مادر خارج شود نیز مفید هستند. همان گونه که می‌دانیم، هورمون پروژسترون، بدن را از طریق نرم کردن مفاصل و رباط‌ها و ماهیچه‌های کف لگن برای زایمان آماده می‌کند. چنان چه فشار رحم در حال رشد، موجب ضعیف شدن کف لگن شود، دردهای مبهم، خستگی، بی‌اختیاری ادرار، نشت ادرار و در موارد شدیدتر، پایین‌افتادگی رحم در دوران پس از زایمان بروز خواهد کرد. با انجام ورزش‌های تقویت‌کننده ماهیچه‌های کف لگن می‌توانید از بروز این عوارض جلوگیری کنید.

طب سنتی در بارداری

دوستانی که علاقه دارند در روند بارداری خود به طب سنتی نیز مراجعه کنند می توانند با مراجعه به منابع و کتاب های معتبر از این علم بهرمند شوند اما نکاتی که قابل اجرا و استناد است نیز در سایت کودکان طلایی موجود است .

طب سنتی در بارداری توصیه می کند مادران باردار می توانند در یک ماهه اول بارداری به دلیل آغاز فعالیت قلب بهتر است روزی دو عدد خرما مصرف شود زیرا خرما هم طبع گرم دارد و هم خشک و این باعث میزان قند طبیعی بدن شده و فعالیت مغز را بهبود می بخشد. البته توصیه شده در آخر هفته آن یعنی روز جمعه از انار استفاده شود زیرا انار طبعی سرد و تر دارد و این باعث خون سازی در بدن شده و سیمای جنین را زیبا می کند.

اگر در فصلی بودید که انار نبود می توانید از مواد غذایی چون پنیر و گردو، نخود، انجیر و مغزهای خام استفاده کنید.

وظیفه پدران در دوران بارداری

  1. این روزها بیش از پیش همسرتان حساس است پس به تمام کلماتی که بر زبان می آورید توجه داشته باشید و سعی کنید سنجیده حرف بزنید.
  2. اگر تا قبل از بارداری همسرتان خانه شما همیشه پر از مهمان و مهمانی بود از این پس کسی را به خانه تان دعوت نکنید زیرا به اندازه کافی بارداری از همسر شما انرژی می گیرد.

روابط زناشویی در بارداری

در بعضی از خانم ها به دلیل تهوع و خستگی ناشی از مراحل رشد اولیه جنین و جفت، میل جنسی در دوران بارداری کاهش می باید. نوازش کردن خان ها در دوران بارداری باعث کاهش میزان استرس و آرامش فکری و روانی در مادر می شود. روابط زناشویی در بارداری از نظر متخصصان بلامانع است مگر در مواقعی خاص .

باید و نبایدهای بارداری

یکی از بایدهای دوران بارداری این است که هنگام مراجعه به پزشک به او یادآور شوید تا برای شما واکسن آنفلوآنزا را تجویز کند تا در طی دوران بارداری از این ویروس در امان باشید.

باید و نبایدهای دوران بارداری این است که اگر گربه دارید ظرف مدفوع گربه تان را تعویض نکنید . زیرا این خطر وجود دارد که جنین دچار عفونت توکسوپلاسموز شود .

خلاقیت در بارداری

قنداق یکی از وسایلی است که مادران به آن فکر می کنند اما این وسیله از نظر پزشکی تا 2 ماهگی بیشتر نباید از آن استفاده کرد و تنها کاربرد بهتر از آن بیرون از منزل است که باعث می شود در هوای سرد نوزاد گرم نگه داشته شود. پس اگر فکر می کنید می توانید او را در بیرون از منزل گرم نگهدارید خرید این وسیله برای دو ماه بسیار هم مهم نیست

شعر بارداری هفته ششم

سلام ، سلام ، رزگل من / بلبل من / سنبل من /
بیا ، گل یاس من / دانه ی الماس من 

           عزیز من ، هستی من ، ای نفس
الآن شدی اندازه ی یک عدس
قلب تو تند تند می زنه ، نی نی ناز
شدی برام ، یه دوست خوب، یه همراز
ای به فدای سر و شکلت بشم /
قربون اون بینی و چشمت برم
کِی، تو میای ؛ بَرات ، لالایی بگم ؟ 

به امید اومدنت فرشته /
می شمرم هفته هارو / تازه شده شیش هفته
جیگرطلا / چه خوشگل و چه ماهی
فدات بشم الهی /
داری تو دست و پایی/ شبیه بال ماهی
ملوسکم ، وقتی بیای / خونه گلستان میشه
غصه هامون دور میشه
زندگی شیرین میشه 

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید