وبلاگ

هفته سیزدهم بارداری

وضعیت جنین در هفته سیزدهم بارداری

وضعیت جنین در هفته سیزدهم بارداری

در این هفته، جنین حدود 7/4 سانتی‌متر طول و 23 تا 28 گرم وزن دارد.

از هفته سیزدهم بارداری خطوط اثر انگشت فرزندتان تشکیل می‌شوند! اثر انگشت یکی از علایم انحصاری هر فرد به شمار می‌آید.

جنین، کمی‌در داخل رحم مادر حرکت می‌کند، هر چند که مادر ممکن است قادر به احساس کردن آن نباشد.

از این هفته به بعد، رشد سر جنین به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند. در هنگام تولد، سر، حدود تمام بدن را تشکیل می‌دهد.

از هفتهٔ سیزدهم یا چهاردهم پوست صورت و بدن جنین به تدریج به وسیلهٔ موی کرک مانند نرم و نازکی موسوم به کرک جنینی یا لانوگو(lanugo؛ واژه‌ای لاتین به معنی کرک) پوشیده می‌شود. لانوگو تا ماه هفتم یا هشتم حاملگی باقی می‌ماند، اگر چه گاهی در نوزادان نارس، پس از تولد، هنوز هم بر روی بدن دیده می‌شود. لانوگو به کنترل دمای بدن جنین کمک می‌کند.

پلک‌های فرزند شما می‌توانند بر روی هم قرار بگیرند و بسته شوند. با این کار از چشم‌ها محافظت به عمل می‌آید

 

وضعیت جنین در هفته سیزدهم بارداری

از هفته سیزدهم بارداری فرزند شما قادر است انگشت خود را در دهانش قرار دهد ولی هنوز عضلات مخصوص مکیدن به طور کامل رشد نکرده‌اند

وضعیت مادر در هفته سیزدهم بارداری

ممکن است به دلیل افزایش جریان خون، گاهی دچار احتقان و خونریزی بینی شوید. همیشه دستمال کاغذی تمیز همراه داشته باشید

علائم بارداری در هفته سیزدهم بارداری

از این هفته احتمالاً تغییراتی در پستان‌های خود احساس می‌کنید که نشان دهندهٔ آماده شدن بدن شما برای شیردهی است. پستان‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای بزرگ‌تر می‌شوند و برآمده به نظر می‌رسند و سیاهرگ‌هایی در زیر پوست آنها دیده می‌شود. در سه ماههٔ دوم بارداری، آغوز(colostrum) شروع به ساخته شدن می‌کند. آغوز مایع زرد رنگی است که در آغاز شیردهی از پستان‌های مادر خارج می‌شود و سرشار از پروتئین، مواد مصونیت‌زا و نوعی فاکتور رشد است که باعث می‌شود روده‌های شیرخوار رشد کند تا بتواند پذیرای شیر مادر شود.

از این هفته یعنی هفته سیزدهم بارداری در بسیاری از زنـان باردار (حدود 90% آنان)، در ناحیهٔ پستان‌ها، شکم و باسن خطوط مـوسـوم به خطـوط (علامت‌های) کشش (stretch marks) ظاهر می‌شوند که به نظر می‌رسد تا حدودی ارثی هستند. هر چند که افزایش وزن سریع می‌تواند آن را تشدید نماید. اگر نگران بروز این خطوط هستید روزانه مقداری کرم ضد آن را که محتوی کرهٔ کاکائو، ویتامین E و/ یا اسید آلفا هیدروکسی است به پوست نواحی مذکور بمالید.

آزمایش در بارداری

در طول سه ماههٔ دوم، بدن خانم‌های باردار سازگاری بیشتری با حاملگی پیدا می‌کند و معمولاً احساس بهتری دارند. به ملاقات‌های ماهیانه خود با پزشک یا ماما ادامه دهید. در هر جلسه از این ملاقات‌ها، فشار خون، وزن و ادرار شما مورد بررسی قرار می‌گیردصدای قلب جنین با دستگاه سونی‌کید گوش داده می‌شود. ارتفاع رحم اندازه‌گیری می‌شود. اگر Rh منفی هستید مشکلات احتمالی بررسی می‌شود. دومین آزمایش خون، حدود هفته 28 بارداری انجام خواهد شد. اگر بدن شما پادتن‌های Rh را تولید نکرده باشد، آمپول روگام به شما تزریق می‌شود. بعد از زایمان، اگر نوزاد، Rh مثبت باشد، این تزریق دوباره صورت می‌گیرد

تغذیه در بارداری

مقدار کالری اضافی مورد نیاز شما فقط روزانه 300 کالری است. پرخوری موجب افزایش وزن و ناراحتی شما خواهد شد.

بعضی از بااهمیت‌ترین غذاهای این دوران عبارتند از موادغذایی حاوی ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 DHA و EPA که برای تکامل مغز و چشمان فرزندتان ضرورت دارند. منابع ویتامین D عبارتند از نور خورشید، لبنیات (به ویژه شیر، ماست، کره، مارگارین و پنیر)، نان غلات کامل و غلاتی مانند برنج قهوه‌ای، گندم و جو. ماهی و غذاهای دریایی بهترین منابع موادغذایی مذکور هستند. خوردن ماهی را فراموش نکنید. ماهی همچنین مقدار زیادی ید دارد.

از آنجا که از حوالی هفته 14 بارداری، غده تیرویید بدن جنین شروع به کار و هورمون‌های خود را تولید می‌کند و برای عملکرد صحیح غدهٔ تیرویید، وجود ید، حیاتی است خوردن ماهی و غذاهای دریایی دیگر که سرشار از ید هستند توصیه می‌شود. خوردن ماهی‌هایی مانند ماکرل، سالمون (ماهی آزاد)، ساردین‌ها، قزل‌آلا، به صورت لااقل هفته‌ای 2 بار ضروی است.

مراقبت های پزشکی در هفته سیزدهم بارداری

انتخاب پزشک متخصص نوزادان برای فرزندی که در راه است یکی از مهم‌ترین تصمیمات والدین به شمار می‌آید. این کار برای انجام معاینات، واکسیناسیون و پیشگیری و درمان حوادث یا بیماری‌های کودک شما ضرورت دارد.

با مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های ضروری، مانند اسید فولیک، روی، آهن و کلسیم به رشد فرزند خود کمک کنید.

ورزش در بارداری

1- پس از پایان سه ماهه اول، از ورزش کردن در حالی که بر روی پشت خود دراز کشیده‌اید خودداری کنید.

2- صرف‌نظر از احساس ناراحتی، این وضعیت بدن ممکن است منجر به بروز سرگیجه شود. در این حالت، رحم بر روی سیاهرگ بزرگ تحتانی (که یک رگ بزرگ است و مسئولیت خون‌رسانی به رحم و جنین را به عهده دارد) قرار می‌گیرد و جریان خون به مغز و رحم مختل می‌شود. به جای این حالت، بر روی آرنج‌های خود تکیه دهید یا به پهلو دراز بکشید.

از خم شدن کامل، پرش یا جهش، و یا درازنشست کامل خودداری کنید.

3- این حالت‌ها ممکن است فشار شدیدی بر رباط‌ها وارد کنند و احتمال بروز پارگی در منطقه لگنی را افزایش دهند. در عوض، تمرین‌های دیگری را انجام دهید که همان عضلات را در حالت کشیده قرار می‌دهند. شنا و پیاده‌روی، به جای حرکت‌هایی مثل پرش یا خم شدن، می‌توانند عضله چهارسر و کفل را به حرکت وادارند.

4- از ورزش یا تمرین بیش از حد خودداری کنید.

5- برنامه ورزشی نباید موجب خستگی شدید شود. برخی از خانم‌ها مایل هتسند ضربان قلب خود را در حین ورزش کنترل کنند، اما هرگز نباید صرفاً بر قلب خود (به عنوان معیاری برای تعیین شدت مناسب ورزش) تکیه کنید، زیرا میزان ضربان قلب در طول دوران حاملگی تغییرات وسیعی دارد. یک قانون خوب آن است که: اگر نمی‌توانید در طول تمرین، یک مکالمه عادی را به راحتی انجام دهید، سرعت تمرین خود را کم کنید.

6- در سه ماههٔ دوم بارداری، نیازی به متوقف کردن شنا نیست. شنا کردن، از مفاصل و رباط‌ها محافظت می‌کند و مانع از آسیب‌دیدگی یا گرم شدن بیش از حدن بدن می‌شود.

7- روزی 10 دقیقه پیاده‌روی و 10 دقیقه نرمش آرام داشته باشید.

طب سنتی در بارداری

خوردن خرما به هر شکل برای مادر و جنین بسیار مفید است و در کتب اسلامی نیز بر آن تاکید شده. خرما به دو شکل رطب و خرمای سیاه در بازار موجود است که کدام از آنها به نحوی برای مادر و جنین مفید است.

وظیفه پدران در دوران بارداری

معمولاً از این هفته به بعد، احساس مادر شدن بیشتری خواهید داشت و آرامش بیشتری پیدا می‌کنید. این زمان، برای تقویت وابستگی با همسرتان، زمان مناسبی است. همراه با همسر و اعضای خانواده به پیک نیک و سینما بروید. والدین شاد، فرزندان شادی خواهند داشت.

روابط زناشویی در بارداری

چنان‌چه از این هفته افزایش ناگهانی در میل جنسی خود احساس می‌کنید نگران نباشیدجنین در رحم مادر به وسیلهٔ مایع آمنیون و توده (توپی یا پلاک) مخاطی گردن رحم (mucous plug؛ هفته 7، مادر) در برابر عفونت‌ها مورد محافظت قرار می‌گیرد؛ بنابراین انجام نزدیکی به جنینآسیبی نمی‌رساند. البته در صورتی که سابقهٔ به دنیا آوردن نوزاد نارس، سقط جنین، خونریزی توجیه نشده، جفت سر راهی یا نارسایی گردن رحم در شما وجود دارد ممکن است پزشک توصیه کند از فعالیت جنسی در دوران بارداری خودداری نمایید.

باید و نبایدهای بارداری

یکی از بایدهای دوران باردرای این است که با هر چیزی که مواجه می شوید سریع آن را قبول نکنید این دوران فرصت خوبی ست تا شما با کتاب دوست شوید و اوقات  خود را با کتاب بگذرانید. از زود باوری دست بردارید.

یکی دیگر از نبایدهای دوران بارداری این است که از مصرف شمشیرماهی و کوسه ماهی در این دوران پرهیز کنید.

خلاقیت در بارداری

لیست پوشیدنی های مهم دوران نوزادی

  1. زیرپیرهنی
  2. پاپوش نخی
  3. شلوار
  4. کلاه
  5. دست کش
  6. ژاکت
  7. پیشبند

سعی کنید برا شستشوی لباس های نوزاد از شوینده مخصوص نوزادان استفاده نمایید.

شعر بارداری هفته سیزدهم

سلام جانم ، نفسم / عسلم /
سیزدهمین هفته شده  ؛ عزیزم 

کاش تند بِرَن ؛  این هفته ها /               تا تو بیای ، به پیشم
فدای اون ، دست و پاهات بشم من /               دور سر بزرگ تو ، بگردم
***
چشم چشم دو ابرو / دماغ و دهن ، یه گردو
دیگه شدی عزیزم  ، اندازه ی یه میگو 

دست دست ، دو تا پا /          انگشت داری تو حالا
چوب ، چوب ؛ یه گردن /               دور نی نی م ، بگردم

      ای نازنین ،
عزیز من ،
خدارو شکر
گذشتی از؛
مرحله ی
خطیر رشد 

***
مبارکه / صدآفرین / هزار و سیصدآفرین
تو قهرمانی عسلم  / الهی قربونت برم
عروسکم ؛ زندگی مثل بازی یه
پر از غم ها و شادی یه
اگر که با خدا باشی / دنیا همش قشنگیه

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید