وبلاگ

هفته دوازدهم بارداری

وضعیت جنین در هفته دوازدهم بارداری

وضعیت جنین در هفته دوازدهم بارداری

طول جنین به حدود 4/5 سانتی‌متر و وزنش به حدود 14 گرم رسیده است.

1- چشم‌ها و گوش‌های فرزند شما به طور کامل شکل گرفته‌اند.

2- غدهٔ هیپوفیز جنین شروع به تولید هورمون‌هایی مثل پرولاکتین و کورتیکوتروپین کرده است.

3- از این هفته صفرا نیز شروع به ترشح می‌کند.

4- ناخن‌های نازک انگشتان دست و پا کمی‌رشد می‌کنند.

5- طناب‌های صوتی جنین تشکیل می‌شوند.

6- کلیه‌های جنین شروع به کار کرده‌اند و می‌توانند به دنبال بلع مایع آمنیون آن را به صورت ادرار دفع کنند.

7- روده‌های جنین در داخل شکم جنین قرار می‌گیرند زیرا از این هفته فضای کافی در داخل شکم برای آنها ایجاد شده است 

 

وضعیت جنین در هفته دوازدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته دوازدهم بارداری

ممکن است ترش کردن و سوزش سردل در این هفته، بیش از حد طبیعی شده باشد که به شکل احساس سوزش در حلق، قفسهٔ سینه و بالای شکم حس می‌شود. این، عارضه‌ای بسیار شایع در هفته 12 بارداری است و در اثر افزایش هورمون پروژسترون روی می‌دهد. پروژسترون، دریچهٔ واقع در بین معده و مری را شل می‌کند و در نتیجه، اسیدهای معده وارد مری می‌شوند و تحریک شدید و احساس سوزی پدید می‌آید.

علائم بارداری در هفته دهم بارداری

با پایان هفتهٔ دوازدهم، شما سه ماههٔ اول بارداری را پشت سر می‌گذارید و وارد سه ماههٔ دوم می‌شوید و از این پس احتمال سقط جنین کاملاً کاهش پیدا می‌کند. اگر تاکنون به دوستان و بستگان خود اطلاع نداده‌اید که باردار هستید می‌توانید اقدام به این کار نمایید.

حالا دیگر رحمتان به اندازه‌ای بزرگ شده که دیگر در لگن شما جا نمی‌شود و می‌توانید آن را کاملاً در بالای استخوان عانه لمس کنید.

یکی از شایع‌ترین مشکلات دوران بارداری، نفخ بیش از حد است. با خوردن غذا در دفعات بیشتر و مقدار کم‌تر و نیز نخوردن حبوبات، پیاز، غذاهای سرخ کردنی و شیرینی‌جات می‌توانید نفخ را کاهش دهید

آزمایش در بارداری

تا پایان ماه سوم بارداری ضروری است ضمن مراجعه به پزشک یا ماما، وزن و فشار خون شما کنترل شود. ارتفاع رحم و وضعیت رشد جنین نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. ازمایش ادرار نیز از نظر احتمال وجود قند و پروتئین درخواست می‌شود

تغذیه در بارداری

رژیم غذایی متعادل را رعایت کنید تا دچار اضافه وزن یا کاهش وزن نشوید. فراموش نکنید که فرزند شما، غذای مورد نیاز خود را از آنچه شما می‌خورید به دست می‌آورد.

1- به جای 3 وعده، روزانه 6 وعده و در هر وعده به مقدار کمتر غذا بخورید.

2- غذا را به طور کامل بجوید و آهسته بخورید.

3- قبل و بعد از هر غذا و نه همراه آن آب و مایعات بنوشید.

4- از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنید.

5- از خوردن نوشابه‌های گازدار، اسیدی و غذاهای دارای ادویه خودداری نمایید.

6- قبل از خواب شب چیزی نخورید.

7- قسمت سر بستر را بالا بیاورید.

8- از داروهای آنتی‌اسید مایع (که بهتر از قرص‌های آنتی‌اسید اثر می‌کنند) استفاده کنید.

مراقبت های پزشکی در هفته دوازدهم بارداری

بعضی از خانم‌های حامله دچار واریس ناحیهٔ تناسلی خارجی و یا واریس مقعد (بواسیر یا همورویید) می‌شوند که برای درمان این موارد باید به پزشک مراجعه کنند.

ورزش در بارداری

ایستادن بدون حرکت در یک نقطه، برای مدت طولانی و در حالت کشیده نگه داشتن برخی عضلات، که در بعضی از تمرین‌های یوگا یا رقص‌ها دیده می‌شود، ممکن است جریان خون رحم را کاهش دهد و موجب جمع شدن خون در پاها شود که در نهایت می‌تواند ایجاد سرگیجه نماید. بنابراین، در هنگام ورزش، حرکت خود را متوقف نکنید و وضعیت بدن را دایماً تغییر دهید یا درجا حرکت نمایید

طب سنتی در بارداری

با اینکه خوردن میوه ها بسیار مفید است و دارای مواد مغذی و سرشار از ویتامین ها هستند اما در طب سنتی در بارداری مصرف برخی میوه ها  با احتیاط و یا کاملا ممنوع شده است. میوه هایی چون انگور، انبه، آناناس زیرا این میوه ها طبع بسیار گرمی دارند و ممکن است با جنین و بدن مادر سازگار نباشد.

وظیفه پدران در دوران بارداری

هیچکس جز شما نمی تواند احساس امنیت را به همسرتان بدهد حتی اقوام نزدیک و والدینش پس این حس را از او دریغ نکنید. سعی کنید شما هم به اندازه همسراتان از وقایعی که طی 9 ماه برایتان اتفاق می افتد نهایت لذت را ببرید، بعد از عاشق شدن حس پدر شدن بهترین حسی است که مردان می توانند تجربه کنند.

روابط زناشویی در بارداری

ممکن است میل جنسی خانم‌های باردار به طور ناگهانی، در اثر قطع تهوع و برطرف شدن خستگی و نیز بالاتر رفتن مقدار هورمون‌ها افزایش پیدا کند. با توجه به این که هنوز اندازهٔ رحم چندان بزرگ نشده، این هفته‌ها را می‌توان ترجیحاً زمان مناسب‌تری برای نزدیکی در دوران بارداریدانست.

باید و نبایدهای بارداری

یکی از بایدهای دوران باردرای این است که برخلاف آنچه که بعضی از خانم‌های باردار تصور می‌کنند، بستن کمربند ایمنی در دوران بارداری، نه تنها زیانی برای مادر و جنین ندارد بلکه از هر زمان دیگر لازم‌تر است. با این کار خطر پرت شدن مادر به بیرون از پنجره اتومبیل در صورت بروز تصادف شدید از بین می‌رودجنین در لایه‌های ضخیمی از مایع آمنیون قرار دارد که موجب پیشگیری از برخورد ناگهانی یا تحت فشار قرار گرفتن آن در تصادف‌های جزیی می‌شود.

یکی دیگر از نبایدهای دوران بارداری این است که به مدت طولانی یک جا نیستید و یا مدت طولانی یکجا نشینید. این کار باعث تورم رگ ها می شود.

خلاقیت در بارداری

هفتهٔ دوازدهـم بارداری زمان مناسبـی برای خرید لباس‌های دوران بـارداری است. امروزه لباس‌های حاملگی در انواع شیک، زیبا، مطابق مد روز و حرفه‌ای در دسترس قـرار دارند. می‌توانید با خـرید مایـوی نخی دو تکهٔ یک شماره بزرگ‌تر از انـدازهٔ معمـولی، قسمت پایین و بالای شکم خود را بپوشانید.

شعر بارداری هفته دوازدهم

سلام سلام ، عسل مامان /
نفس بابا /
گل و گلدونه /
چراغ خونه 

     دوازده هفته هست / که توی راهی
ملوسک من / چشمم به راهِ
تا تو بیایی
الآن شدی ، اندازه ی / یک لیمو ترش تازه
قشنگ من / مامان به تو می نازه 

            نی نیِ من ، یکم بزرگتر شدی
حالا به انسان ، تو شبیه تر شدی
نفس طلا ، داری دو تا چشم قشنگ
تا که با اون ها ببینی /                   دنیا رو ، خوب و رنگارنگ
جیگرطلا ، داری دو تا گوش ظریف
تا بشنوی صداها رو /                        صدا مامان و بابا رو
شیرین عسل ، مامان به دور دست و پات بگرده
خدا کنه که زندگی ، به کام تو ،  بچرخه

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید