وبلاگ

هفته بیست و یکم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیست و یکم بارداری

هفته بیست و یکم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیست و یکم بارداری

  طول جنین به حدود 27 سانتی‌متر و وزنش به حدود 340 تا 360 گرم رسیده است.

1- از این هفته احتمالاً حرکات جنین در رحم مادر به شکل منظم صورت می‌گیرد.

2- قلب فرزند شما پر قدرت‌تر می‌شود و دستگاه گوارش در حال تکمیل شدن است.

3- ساق پاهای جنین در حال رسیدن به نسبت‌های نهایی هستند.

4- اگر فرزندتان دختر است، مهبل (واژن)همچنان تا زمان تولد به تکامل خود ادامه می‌دهد.

5- اگر جنین دو یا چند قلو در رحم خود دارید از اینکه ممکن است در هنگام لگد زدن به یکدیگر آسیب برسانند نگران نباشید زیرا غشای بسیار قابل ارتجاعی آنها را از یکدیگر جدا می‌کند که در اثر فعالیت جنین‌ها پاره نمی‌شود.

6- ضخامت پوست جنین در حال افزایش است و لایه‌های آن به تکامل خود ادامه می‌دهند. همچنین مو و ناخن جنین در حال رشد هستند

دوران بارداری

وضعیت مادر در هفته بیست و یکم بارداری

احتمالاً تا این هفته بین 5/4 تا 8/6 کیلوگرم اضافه وزن پیدا کرده‌اید.

وضعیت روانی شما معمولاً از این هفته پایدارتر می‌شود.

ممکن است یبوست، سوءهاضمه، سوزش سردل، سردردهای گاه و بیگاه، درد رباط گرد (هفته 16؛ مادر)، علامت‌های کشش (هفته 13؛ مادر) خارش یا تکرر ادرار همچنان وجود داشته باشند.

بعضی از زنان باردار از این هفته دچار واریس می‌شوند که در اثر افزایش وزن ناشی از بارداری به وجود می‌آید و به شکل لکه‌های آبی یا بنفش بدون درد بر روی ساق‌ها تظاهر می‌یابد. ممکن است واریس به صورت سیاهرگ‌های متورم و دردناکی بروز کند که برای تسکین درد باید پاها را بالا آورد. تورم مزبور پس از زایمان از بین می‌رود. با پوشیدن جوراب واریس و پرهیز از نشستن طولانی می‌توان واریس را کاهش داد.

علائم بارداری در هفته بیست و یکم بارداری

ممکن است کف دست‌ها دچار قرمزی و خارش شود. این مشکل در بیش از 60% زنان سفید پوست و حدود 30% زنان سیاه پوست در دورانبارداری روی می‌دهد و علت آن نوسانات هورمونی این دوران است. کمی پس از زایمان، قرمزی کف دست‌ها برطرف می‌شود و خارش را می‌توان با کرم مرطوب کننده تسکین داد

آزمایش در بارداری

معمولا در سه ماهه دوم نیاز به سونوگرافی زیادی نیست. اما وقتی مادری خونریزی داشته باشد برای او سونوگرافی سریالی انجام می شود زیرا این امکان وجود دارد که جفت سر راه باشد. زمان دیگری که سونوگرافی سریالی توصیه می شود زمانی است که مادر از ترشحات زیاد شکایت دارد یا مشکوک به پاره شدن کیسه آب است.

تغذیه در بارداری

اگر تمایل دارید برای رفع گرسنگی، بیسکویت بخورید، چرا خوردن مقداری میوه تازه را جانشین این کار نمی‌کنید؟ در هر صورت اگر می‌خواهید بیسکویت بخورید توصیه می‌شود ابتدا مقداری میوه میل کنید و سپس به یک یا دو عدد بیسکویت اکتفا نمایید. در نتیجه، علاوه بر بیسکویت، مقداری ویتامین خورده‌اید و برای مدت طولانی‌تری انرژی خواهید داشت و کالری‌های خالی کمتری کسب نموده‌اید.

مراقبت های پزشکی در هفته بیست و یکم بارداری

مانیتور کردن حرکات جنین اقدام مناسبی است. معمولاً جنین حدود 10 بار در ساعت حرکت می‌کند. این حرکات در هنگامی‌که جنین خواب است کمتر می‌شود. بسیاری از جنین‌ها در ساعات عصر بسیار فعال هستند. اگر از حرکت نکردن فرزندتان نگران هستید بر روی صندلی بنشینید و غذای سبکی مانند یک لیوان شیر یا آب پرتقال بخورید و سپس حدود یک ساعت دراز بکشید. این ترکیب عدم فعالیت و افزایش قند خون، فرزند شما را به تحرک وا خواهد داشت! اگر بیش از 24 ساعت از حرکت نکردن جنین می‌گذرد به پزشک یا ماما مراجعه کنید.

با انجام سونوگرافی می‌توانید اندازه و وضعیت جنین را مشخص کنید و در صورت وجود هر نوع ناهنجاری ساختاری استخوان‌ها و اعضای قابل مشاهده، از آن آگاه شوید. به وسیلهٔ سونوگرافی می‌توان طناب نخاعی، جفت و مایع آمنیون را آزمایش کرد.

ورزش در بارداری

می‌توانید ورزش را در دو بخش صبح و عصر انجام دهید. معمولاً در هنگام صبح بدن سفت و حرکات سخت‌تر است اما بعد از مدتی بدن نرم‌تر می‌شود و در بقیه ساعات روز انرژی بیشتری دارید. عصرها، بعد از ورزش، بدن شل‌تر و باز شدن ماهیچه‌ها آسان‌تر است. استحمام با آب گرم، قبل و بعد از تمرین مفید است. انجام با معدهٔ خالی بهتر است. در صورتی که اتاق محل ورزش دارای فرش نیست، چند پتو در کف آن قرار دهید و از لغزنده بودن آنها اطمینان حاصل کنید. تمرین‌ها را با چند نفس عمیق شروع کنید و در هر تمرین نفس عمیقی بکشید. در ابتدا، هر حرکت را چند ثانیه متوقف کنید و به تدریج، مدت تمرکز بر یک حرکت را بر یک حرکت را طولانی کنید و به چند دقیقه افزایش دهید.

روزانه 15 دقیقه ورزش و 20 دقیقه نرمش آرام فراموش نشود.

ممکن است در طول دوران بارداری، خوابیدن برایتان دشوار باشد و این احتمال وجود دارد که در ساعات نیمه شب از خواب بیدار شوید و دوباره نتوانید به راحتی به خواب بروید. عده‌ای معتقدند طبیعت مادران به نحوی طراحی شده است که با مشکلاتی که در دوران بارداری برای خوابشان پیش می‌آید برای شب بیداری‌های پس از تولد فرزندشان آمادگی پیدا کنند. برای آن که بتوانید شب به خوبی بخوابید، در ساعات عصر کمی ورزش سبک انجام دهید، از بالش‌های مخصوص دوران بارداری استفاده کنید، در هنگام شب استحمام نکنید و غذای سنگین نخورید.

طب سنتی در بارداری

یبوست یکی از شایع ترین مواردی است که زنان در دوران بارداری با آن مواجه هستند زیرا با بزرگ شدن رحم به روده ها فشار وارد می شود طب سنتی در بارداری برای زنان برای رفع یبوست مصرف سوپ های چرب مغذی و استفاده از ملین های کم خطر مثل گل قند، تمبرهندی، شیرخشت و ترنجبین همراه با گلاب را توصیه می کند.

وظیفه پدران در دوران بارداری

در بعضی مواقع به دلیل بی توجهی همسرتان شاید به جنین داخل شکم او حسادت کنید. اما این کار بسیار اشتباه است زیرا هم شما و هم همسر می دانید که این فرزند هردو نفر شماست ولی به دلیل مادر بودن و استرس و اضطرابی که او در دوران بارداری دارد این حس را به شما القا می کند که همسرتان به شما بی توجه است. اما شما می توانید با با همراهی او در آزمایشات و سونوگرافی ها او را همراهی کنید و به همان اندازه که او از وجود جنین لذت می برد شما هم لذت ببرید.

روابط زناشویی در بارداری

یکی از تاثیرات مثبتی که روابط زناشویی در دوران بارداری در زوجین ایجاد می شود کاهش استرس است زیرا در زمان ارگاسم هورمون اکسی توسین یا همان هورمون عشق تولید می شود که این هورمون باعث کاهش اضطراب و استرس می شود و زوجین را به هم نزدیک تر می کند.

باید و نبایدهای بارداری

یکی از بایدهای دروان بارداری این است که در سفر حتما آرامش خودتون رو حفظ کنید و قبل از هر سفری با پزشک خودتون مشورت کنید در مواقعی که دچار لکه بینی و خونریزی، فشارخون، سابقه سقط جنین و زایمان زودرس هستید امکان منع سفر برای شما زیاد است

یکی دیگر از نبایدهای دوران بارداری این است که از مصرف رنگ های خوراکی خودداری کنید و سعی کنید از موادی که ریشه طبیعی دارند استفاده کنید و حتما زیر نظر متخصص باشید.

خلاقیت در بارداری

اگر قرار است که نوزاد شما از شیشه شیر بخورد حتما باید بخاطر داشته باشید که یک یا دو شیشه شما را یاری نمی کند. حداقل نیاز شما برای شیشه شیر 5 الی 6 شیشه با سر شیشه های بسیار است. حتما شیشه شیری خریداری کنید که هنگام شستوشو به راحتی شیر از آن زدوده شود و هنگام استریل کردن مشکلی نداشته باشید. حتما به یاد داشته باشید وقتی شیشه شیر پلاستیکی خریداری می کنید نوع آن از مواد بازیافتی نباشد زیرا این نوع شیشه ها در آینده باعث بروز خطراتی در نوزادان می شود.

شعر بارداری هفته بیست و یکم

سلام به تو ملوسک / به تو نی نی کوچک

هفته ی بیست و یک شده عسل ناز
تویی برام ، یه دوست خوب ، یه همراز

جیگرطلا ، تو یک گلی تو گلدون
خدا کنه ، باشی همیشه خندون

قربون اون ، پلکای بسته ات ، برم
اِنقد نخواب عروسک خوشگلم

مادر ، فدای قلب مهربونت ، بشه
فدای چشم و ابروی کمونت ، بشه
***
عسل مسل ، قند عسل
با تو فقط ، احساس خوشبختی دارم 

قدر تو رو خوب می دونم
برای آرامش تو
همیشه آروم می مونم

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید