وبلاگ

تست غربالگری در دوران بارداری

دوران زایمان و نوزادی

تست غربالگری در دوران بارداری

مهمترین تست وآزمایش دوران بارداری غربالگری است که در زیر توضیحاتی برای این موضوع آورده ایم

دوران زایمان و نوزادی

نگاهی به دیگر آزمایش‌‌‌‌‌های دوره‌‌‌‌‌ی بارداری و دیگر اقدامات

برخی از بزرگترین پیشرفت‌‌‌‌‌ها در امر مراقبت‌‌‌‌‌های پیش از زایمان در سال‌‌‌‌‌ها و دهه‌‌‌‌‌های اخیر در زمینه‌‌‌‌‌ی آزمایشات و معاینات سلامت جنین صورت گرفته است. انجام تست‌‌‌‌‌های بارداری خانگی جزو همین و پشرفت-ها و البته ابتدایی ترین آن‌‌‌‌‌هاست. در طول دوران بارداری تحت ازمایش‌‌‌‌‌های مختلفی قرار می‌‌‌‌‌گیرید تا از سلامت خود و نوزادتان مطمئن شوید.

دو دسته از ازمایش‌‌‌‌‌های اصلی و مهم تشخیص ناهنجاری‌‌‌‌‌های کودکان (مثل سندرم دان یا بیرون زدگی نخاع) به شرح زیر است:

تست غربالگری (تست دسته جمعی)

انجام این آزمایشات هیچ خطری برای شما و نوزاد ندارد و فقط تعیین می کند که آیا درصد ابتلای نوزادان به بیماری ژنتیکی خاصی پایین است یا بالا.
تست‌‌‌‌‌های تشخیص تکمیلی، این ازمایش‌‌‌‌‌ها مثل نمونخ برداری از مایع امنیوتیک کیسه‌‌‌‌‌ی اب یا نمونه برداری از پرزهای کوریونی دیواره رحم (CVS) با ازمایش مایعات یا دیگر قسمت های داخلی رحم انجام می شود تا برخی بیماری ها که خطر بالای ابتلای نوزاد شما به ان ها وجود دارد تشخیص داده شود.
اکثر خانوم‌‌‌‌‌های باردار باید ازمایش‌‌‌‌‌های غربالگری ساده و معمول را انجام دهند تا در صورت پر خطر بودن و احتمال بروز بیماری در نوزاد، به انجام برخی ازمایش‌‌‌‌‌های تخصصی و پیچیده‌‌‌‌‌تر راهنمایی شوند، مثلا اگر کودک در معرض خطر سندرم دان (یک ناهنجاری کروموزومی) قرار داشته باشد، باید تعدادی ازمایش تکمیلی تشخیصی پیچیده انجام دهید

آزمایش‌‌‌‌‌های غربالگری

تست‌‌‌‌‌های غربالگری در دوران بارداری، بخشی از مراقبت‌‌‌‌‌های معمول پزشکی شناخته می‌‌‌‌‌شوند.
انجام این ازمایش‌‌‌‌‌ها هیچ خطری برای شما و نوزادتان ندارد و با انجام ان‌‌‌‌‌ها خطر تولد نوزادان بیمار و مشکل دار کمتر می‌‌‌‌‌شود، با انجام این معاینات و ازمایش‌‌‌‌‌های ساده فقط از سلامت نوزاد و خودتان مطمئن می‌‌‌‌‌شوید، البته این ازمایش‌‌‌‌‌ها صد در صد نمی‌‌‌‌‌توانند بگویند که نوزاد شما ممکن است فلان مشکل را داشته باشد یا خیر، بلکه فقط میزان خطر ابتلای نوزاد به بیماری را مشخص می‌‌‌‌‌کنند. امر نوزاد در این ازمایش‌‌‌‌‌ها در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری باشد، باید یک سری ازمایش‌‌‌‌‌های پیشرفته‌‌‌‌‌تر تکمیلی انجام دهید تا ناهنجاری‌‌‌‌‌های احتمالی جنین شناسایی شود. این ازمایش‌‌‌‌‌ها خطر چندانی ندارند و به دقت مشکل نوزاد یا احتمال ابتلا به بیماری‌‌‌‌‌های خاص را مشخص می‌‌‌‌‌کنند. البته قبل از انجام این ازمایش‌‌‌‌‌ها که ما در این فصل به توضیح ان‌‌‌‌‌ها خواهیم پرداخت، بهتر است با دقت فکر کنید.

تست غربالگری آلفا فیتو پروتئین(AFP )

AFP حروف اختصاری است که برای سرم مادری الفا فیتو پروتئین استفاده می‌‌‌‌‌شود؛ پروتئینی که جنین تولید می‌‌‌‌‌کند و در جریان خون مادر به گردش در می‌‌‌‌‌آید، با انجام تست غربالگری می‌‌‌‌‌توان میزان و سطح AFP موجود در جریان خون مادر را مشخص کرد تا بتوان میزان دقیق AFP تولیدی جنین را اندازه گرفت. پزشکان با گرفتن نمونه‌‌‌‌‌ی خون مادر بین هفته‌‌‌‌‌های 15 تا 18 ، سطح AFP تولیدی را تعیین می‌‌‌‌‌کنند. وزن، عوامل نژادی، برخی مشکلات ژنتیکی و وجود دیابت در نوزاد همگی با انجام این تست تا حدی مشخص می-شوند.

AFP معمولا می‌‌‌‌‌تواند وجود خطر احتمالی بروز برخی مشکلات و بیماری‌‌‌‌‌های خاص را مشخص می‌‌‌‌‌کند که شامل موارد زیر است:

برآورد حداقل سن جنین (مدت بارداری شما را نشان می‌‌‌‌‌دهن)؛
احتمال وجود دو یا چند قلویی؛
خون‌‌‌‌‌ریزی که ممکن است بیشتر در دوران بارداری اتفاق افتاده باشد ؛
نواقص دستگاه عصبی ( چون بیرون زدگی نخاع، انانسفالی و دیگر ناهنجاری‌‌‌‌‌های دستگاه عصبی چون فلج اطفال، وجود آب و مایع اضافی در مغز یا عقب افتادگی ذهنی)؛
نواقص و مشکلات دیواره شکمی ( ورم و بیرون زدگی محتویات شکم جنین
در نتیجه‌‌‌‌‌ی نقص دیواره‌‌‌‌‌ی شکمی):
بیماری و مشکلات مربوط به ارهاش خون و دیگر شرایط مرتبط با ادم جنینی(تجمع غیر طبیعی مایع در سلول های جنین):
تشخیص خطر تولد نوزاد بسیار کم وزن، مسمومیت بارداری یا دیگر پیچیدگی‌‌‌‌‌ها؛
نفروز یا بیماری کلیوی مادرزادی(نوعی مشکل نادر کلیه در جنین)؛
مرگ جنین یا ناهنجاری‌‌‌‌‌های جنینی.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید