وبلاگ

راه کار افزایش ضریب‌هوشی کودک

آموزش خلاقیت به کودک

ضریب‌هوشی کودک

شاید به‌عنوان والدین کودکان سه تا هشت ساله فکر کنید، تمام تلاش‌ خود را برای رشد ذهنی فرزندان‌تان انجام داده‌اید؛ از هنگام نوزادی برای‌شان کتاب خوانده‌اید، سرگرمی‌های فکری و اسباب‌بازی‌های ذهنی برای‌شان تهیه کرده‌اید. آن‌ها را با کتاب‌خانه آشنا کرده‌اید و اکنون هم دریک مدرسه خوب درس می‌خوانند. اما آیا باید از این پس خیال‌تان راحت باشد؟

پدر و مادر با تشویق هر گام کوچک کودک، کمک بزرگی به خلاقیت‌های بزرگتر او در آینده خواهند کرد.نقش شما به‌عنوان پدر و مادر تنها به دوران کودکی و نوجوانی محدود نمی‌شود، زیرا فرزندان در جوانی و بزرگ‌سالی هم به پشتیبان و راهنما نیاز دارند.

بنابراین به‌نظر می‌رسد به منظور برنامه‌ریزی کمک به ذهن فرزندان، محدودیت زمانی داریم. برای این هدف، آموزش‌های رسمی خاصی را برای کودک در پیش بگیریم. آن‌چه ضروری است ایجاد فضای مناسب و تحریک‌کننده برای تعلیم روزمره است و برای این منظور، متخصصان رعایت توصیه‌های زیر را از ابتدای کودکی پیشنهاد می‌کنند.

آموزش خلاقیت به کودک

 

 به چشمان نوزاد نگاه کنید.

چشمان نوزاد در شش‌هفتگی تا فاصله 5/17سانتی‌متری متمرکز می‌شود و این دقیقاً به‌اندازه فاصله‌ای است که شما کودک را جلوی خود نگه می‌دارید و به صورت او نگاه می‌کنید. این عمل ارتباطات مغزی را به الگویی تشخیصی که با هر بار دیدن تقویت می‌شود تبدیل می‌کند؛ و به کودک کمک می‌کند در شناخت مفاهیم مشابه و نامشابه مهارت بهتری کسب کند.

 با کودک حرف بزنید.

دکتر هوتنلوچر پروفسور روان‌شناسی معتقد است: “فرمان‌های اولیه زبانی برای کودک بسیار مهم هستند، زیرا زبان در موفقیت عملکرد ذهنی بسیار اهمیت دارد؛‌ و هر درک و استنباطی از زبان به ایجاد توانایی کلامی و بیان صحیح لغات کمک می‌کند. دامنه لغات کودک، بستگی مستقیم به میزان صحبت والدین طی دو سال اول زندگی او دارد.”

 موسیقی در رشد ذهن کودک مؤثر است.

موسیقی دنیایی فراتر از ریتم و مولودی به کودک می‌آموزد. دانشمندان معتقدند تعلیم سرودهای گروهی و نواختن پیانو برای کودکان سه‌ساله به تدریج باعث تقویت قدرت استدلال فرازمانی آن‌ها می‌شود. این کودکان در ترکیب و ساخت پازل در مقایسه با بچه‌هایی که تمرین موسیقی نداشته‌اند، دقیق‌تر و سریع‌تر و در درک مفاهیم ریاضی موفق‌ترند.

 با تشویق، کنجکاوی کودک را تحریک کنید.

همگام با رشد جسمانی کودک، قدرت تفکر و اندیشه او نیز در حال رشد و شکوفایی است. او از طریق تجربه وقایع جدید در زندگی دنیا را می‌شناسد و آن را کشف می‌کند. نیازی نیست کنجکاوی را به بچه‌ها آموزش دهیم، بلکه باید وجود سرشار از کنجکاوی‌شان را به‌صورت هدف‌ مند ارضاء کنیم. پدرو مادر با تشویق هر گام کوچک کودک، کمک بزرگی به خلاقیت‌های بزرگتر وی در آینده خواهند کرد.

 برای اشیاء اسم بگذارید.

کودکان حتی پیش از آن‌که بتوانند صحبت کنند، قادرند بسیاری چیزها (برای مثال اجسام مختلف و رنگ‌ها) را در کنند. در این سن اگر به او بگویید: “عروسک خرسی سفیدت را بیارو.” او دقیقاً می‌داند این اسم متعلق به کدام اسباب‌بازی‌اش است. بنابراین یکی دیگر از وظایف والدین نام‌گذاری انواع رنگ‌ها، اندازه‌ها و شکل‌ها برای تقویت درک کودک است….

بایستید و همراه کودک خوشحالی کنید 

وقتی کودک‌تان موفق می‌شود برای اولین بار از فنجان آب بخورد و شما فریاد شادی سرمی‌دهید، این عمل شما نه‌تنها او را خوشحال می‌کند، بلکه ارتباطات قشر جلویی مغز و بخش درونی مغز او را که جایگاه احساسات است، تقویت می‌کند. بین ده تا هجده ماهگی این ارتباطات مغزی شکل می‌گیرد. برای مثال وقتی اولین گام‌های او را تشویق می‌کنید، این عمل باعث خوشحالی او می‌شود و در پی آن جریانی از موادشیمیایی در مغز او آزاد می‌شود که این چرخه را تقویت می‌کند. در مقابل، هرگونه بی‌تفاوتی و بی‌توجهی والدین به رفتارهای کودک موجب تقویت‌نشدن چرخه ارتباطات مغزی او می‌شود و کودک نسبت به انجام کارهای جدید دل‌سرد می‌شود.

دامنه لغات کودک بستگی به میزان صحبت والدین طی دو سال اول زندگی او دارد.

هرگز توجهات خود را از فرزندان‌تان دریغ نکنید. گرچه توجه والدین در سنین پایین برای کودک بسیار مهم است، ما پیشرفت ذهنی و هوشی او در این سنین به‌پایان نمی‌رسد. شبکه‌های عصبی، به‌خصوص آن‌ها که به احساسات مربوط می‌شوند تا سنین نوجوانی در حال توسعه‌اند. بنابراین با افزایش سن می‌توانید به کتاب‌خواندن فرزندتان اهمیت بیشتری بدهید، او را در گفت‌وگوهای خانوادگی سهیم کنید، از وی نظر بخواهید، به او موسیقی بیاموزید و نیز مشوقی مهربان برایش باشید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید